البارت (٤٤) فراق

201 20 4
                                    

-شهقت جبرية لما رائته .....لتنزل بسرعة حتى  وقعت على ركبتيها لتشهق ......
جبرية بخوف
ليلى مالك فى ايه يابتى ؟
-لترفع ليلى عينيها اليها
ليلى
الحقينى ....الحقينى مش قادرة .....ليغمى عليها.
-لتنظر حولها ولكن لاترى احد معها فاليوم الكل ليس موجود كانهم اتفقوا معا حتى جورى ذهبت إلى حور بعد ان عرفت بمرضها   وقررت المبيت معها .....
جبرية
سماح.. سماح

-ولكن لا رد .....لتتذكر انها استاذنت منها بان تذهب الى بيتها لتتطمئن على والدتها فهى تعيش بمفردها .....
-لتسرع وتحضر زجاجة عطر.....وتضع منها على يدها ولكن لا فائدة ....لتبدأ بضربها على وجهها ..
جبرية بخوف
ليلى .. ليلى فوقى يابتى ..
-تبدأ بفتح احدى  عينيها المتورم ...نعم من يراها يقول ان احد ضربها على وجهها بقوة ....
ليلى بخوف
ابعديهم عنى ..ابعديهم خليهم يمشوا ...
-لتنظر جبرية لها ولكنها لا تفهم .....
جبرية بجدية
قومى معايا ..قومى ...
ليلى
مش قادرة .
جبرية
لع قومى ..مافيش حد فى البيت اهنه  وانتى لازم تساعدينى ياله .....
-لتحاول جبرية بان تضع كتفها على كتفها وتقف ..لتسقط جبرية على ركبتيها لتحس بالم فى اسفل  بطنها ... ولكن لا فهى ليست بضعيفة ..
جبرية بتعب
اه .. ليلى
-لتنظر لها ليلى بالم ..
جبرية
ساعدينى يابتى ..انا مش هقدر لوحدى ...
-لتهز ليلى راسها بنعم ..لتتحمل على جبرية .. كانت جبرية تحس بالم فظيع فى اسفل بطنها ولكنها لا تستطيع الشكوى فالتى امامها منظرها يفزع .....

-لتتحرك ناحية السلم وكل ما يطلعوا درجة تحس بثقل اكتر واكتر ..لتحس بطلوعهم السلم انه دهر  قد مر عليهم ..لتدخل بها الى غرفتها  .....وتضعها على السرير ...لتتنهد جبرية عندما جلست بجوارها .....

-لتنفجر ليلى فى البكاء كانت تصرخ وتعوى وتعوى كان روحها قد قتلت الان  ......لتضمها جبرية حتى هدأت ومن كثرة البكاء نامت ..... لتحس جبرية بثقل ..لتضعها على السرير ...

-لتنظر اليها ...نعم شعرها مشعث وملابسها ممزقة وجسدها ملئ بالجروح ...لتقوم من جوارها وتذهب بسرعة  الى غرفتها تحضر منه الموبيل ...

-كان جسمها يرتجف نعم تحس بالم والتعب لا تعرف جسمها يرتجف من الجوع ولا الالم ولا من الذى رائته . بس ترى ارتجاف جسدها وبروده اطرافها ...
-وبدون ان تفكر اتصلت على شمس مرة بعد مرة ولكنه لم يرد ..مع كل اتصال كانت دموعها تنزل ...  لترن بعدها على سعده ولكنها ايضا لا ترد ..لتهمس الى نفسها .....
جبرية بهمس
للدرجة دى بقيت رخيصة اكدة  لا انت ولا هى .... طيب مش خايف يكون حصلى حاجة ...لتمسح دموعها بظهر يدها ....
جبرية
اهدى ياجبرية اهدى ..
.عشان تشوفى هتعملى ايه مع البت الغلبانة اللى  جوا ....
-لتتصل بعدهل على جواد ولكن لم يرد ايضا  لتنظر امامها وبغموض .....
ماشى يبقى مافيش قدامى غيره ....

عند شمس
-كان يجلس امام التلفزيون ....ولكنه لا يعى بالقناة التى  امامه لتاتى سعده وتجلس بجواره .....
سعده بحنان
روحت فين ؟
-لينظر لها ويبتسم بهدوء  ....
شمس
مافيش .
سعده
دا كله ومافيش ..تسيب بيتك وتسيب جبرية وانت عارف بيها ايه وتاجئ اهنه وكمان تجيبنى معاك وما فيش حاجة ...
شمس بتنهيده
عايز ارتاح يومين كتير عاليا ..
سعده
اتعبت ولا زهقت .
شمس
لا رد
سعده
طيب تتعشى .
شمس بهدوء
لع مش عايز ....

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن