البارت (١٣) اتفاق

244 19 2
                                    

-الكل فاق على صوت حكيم
حكيم بجدية
خد حور يا سيف واطلع على جناحك.
-لتنظر له صالحة بغضب ......ليبادلها نفس النظرات لتعرف انه يتحداها....لتترك المكان  وتغادره..اما هو ينظر إلى سيف ويحثه على أن يأخذ هو وحور ....

-ليصعد سيف امام حور ليريها المكان ولكن يستغرب عندما وقفت متصنمة امام مكان ما ...لينظر إلى خاله ليراها حكيم ليغمض عينيه  .نعم فهى تذكرت مكان ما فعله قديما ...لترفع عينيها اليه ..ليفتح عينيه ليجد بداخلها الم ،وجع ،حزن،عتاب  ...ولكنها تنقلب فى لحظه إلى كره وبرود...نعم وجد الكره فى عيون ابنته .... ليسرع ويخرج من البيت  ...

-ليستغرب سيف لينظر عليها
سيف
حور ..حور
-لتنظر له ....ليكمل
ياله .
-لتهز رأسها بنعم .......

داخل جناحهما
-لتلتفت لتجد أمامها ماتم تجهيزه فهو مجهز  لعرائس ..نعم لتبتسم ابتسامة سخرية ...وهى تلتفت حولها لتنظر إلى السرير الموضوع عليه وورود حمراء التى تعشقها نعم ...لتنظر له ..
حور
إللى يبص يقول ان كل حاجة حقيقى ..رغم ..
-لتفزع من صوته ..ويمسك ذراعها بغضب
سيف بغضب
جوزنا حقيقى فاهمة ...فاهمة اوعى تقولى غير اكده...

-لتنظر له منزعجة وتنظر إلى يده التى تمسك ذراعيها ..
حور
دراعى يابشمهندس ....انت بتوجعنى ..
-لينظر إلى يده بسرعه ويسحبها ...
سيف بتنهيده
انا اسف مش قصدى ...حور
-ومازالت تنظر له ....ليكمل
ممكن نتحددوا مع بعض شوية ...

- لتبتسم هى ..ويستغرب هو.....
واه ..هتضحكى ليه ...
حور
عادى
سيف
لع بجد هتضحكى ليه ....لينتبه هو ..
اه عشان لغوتى ياعنى ...
-ليبتسم هو ويشاور لها على كنبه موجودة فى الغرفة.. ليذهبوا وجلسوا .....
سيف
اولا ياستى علشان اللغوة بتاعتى ايوة اتعلمت بس جدتى كانت بتحرج علينا حد يتحدد غير لغوتنا عشان اكدة احنا ذى ما احنا .
حور
اممم.
سيف
و دلوقيتى اسالك سؤال ..
-لتنظر له ويكمل :
وافقتى ليه على جوازنا ......
-لتنظر له من وتكتف ذراعيها ....
حور
احب انا اسمع منك الإجابة الأول بس الاول على اساس لغتك فدى حاجة كويسة مافيش حد بيهرب من اصله الا ولاد الحرام ...ثانيا احب اسمعك .
سيف
واذا قولتلك الإجابة هتوافقى..
حور
اسمع الأول.
سيف
تمام ...اول هام انا طول عمرى اعرف حكاية خالى حكيم بس عمرنا ما عرفنا ليه ولا نعرفوا أنكم عايشين مفيش غير لما شفناكم فى حفلة خيتك ...وساعتها شفتك ...ليتنهد ويكمل :

حبيتك من اول ما شوفتك ......هتقولى عليا مجنون ولا بيكذب عليكى .حقك واتاكد  من يوم ما دخلتى قاعدة الرجالة وشوفتك بتتحددى يوميها اتمنيتك ليا ماكنتش اعرف ان ربنا بيحبنى  اكده.....انا عايز اكمل عمرى معاكى ..

-لتنظر له حور تحاول ان تستشف الحقيقة منه. نعم كلامه مس قلبها ولكن لا لن تجعل قلبها هو المتحكم و تبقى جبرية اخرى...
حور
بس يا باشمهندس...ليقاطعهاهو ...
سيف
على فكرة احنا متجوزين يعنى ما ينفعش باشمهندس ودكتورة يابت الحلال..
حور بابتسامة
تمام .بس يا سيف..ابتسم هو من لفظها اسمه...
انا وعيت على الدنيا دى كنت بنت وحيدة مدلعة وخاصة من بابا إللى هو خالك فى يوم وليلة لقيت نفسى يتيمة الاب وهو عايش ذلنى انا وذلنا كلنا ومرعاش اننا عياله واللى رجعنا للدنيا تانى هو بابا شمس الغريب عننا ...هو إللى رجعنا للدنيا هو إللى ملئ الفراغ..وبعد دا كله .صالحة جاية عايزا تنتقم مننا او عايزا تعيد إللى فات من تانى ...

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن