-امام غرفة العمليات
-نجد تميم يقف اما غرفة العمليات والدماء تملى ملابسه وكذلك شمس وجبرية واخواته ...
فشمس يسند جبرية فهى منهارة وكذلك حور فسيف بجوارها ....فالكل ركض عندما علموا بالحادثة ...-ليتفاجأ الكل بدخول هالة التى كانت تمشى تستند على جدار المستشفى ترتجف نعم تراهم الان امامها ..ليتحرك سيف ناحيتها ...
سيف باندهاش
هالة ايه اللى جابك ؟
هالة ببكاء
كنان فين ؟
-ليصرخ تميم ...
تميم
عايزا منه ايه ؟مش كفاية اللى عملتيه ...عايزا تعرفى كنان فين ....كنان فى العمليات بيصارع الموت ..شايفه الدم اللى على هدومى دا دم كنان ...فاهمة دا دمه علشان ترتاحى ..وياله من هنا.-لتترك سيف وتقف امامه وتبرق له ...وتضرب مكان قلبها ..
هالة
لا مش هامشى ...انت فاهم ...عايز تعرف كنان ايه .. كنان اهنه مكانه اهنه ...اوعى تفتكر ان متعذبش ذيه لع انا اكتر منه عارف ياعنى ايه يكون اول حد فى حياتى
لع متعرفش ..ان كل دقه فى قلبى ليه هو وبس .لع متعرفش .عارف ياعنى لما اسمع انه اتصاب ..معرفتش اتنفس حاسه ان قلبى هيقف واوعى تفتكر انى ممكن امشى من اهنه واسيبه يبقى بتحلم ..انت قاعدة لغاية ما يقوم حتى لو عملت ايه فاهم ولا لع ....انا لو كنان حصله حاجة انا هموت وراه .كنان هو روحى فاهم ...-الكل صامت نعم فهم يرونها امامهم تصرح بحبها وخوفها عليه ...نعم لم تخجل ..لتقف امام غرفة العمليات ....
تميم
انتى اتجننتى ...ليقاطعه شمس
شمس
تميم ولا كلمة تانى بكفاية ..بعدين ياولدى بعدين اخوك جوا مش عايزين حديد كتير كل اللى عايزينه دلوقيتى الدعاء ،الدعاء وبس وملكش دعوة بيها فاهم ...-ليذهب سيف الى اخته ..لياخذها فى حضنه فهى ترتجف ..تهمس بكلمات لاتفهما لاتدرى هل تعاتب ولا تدعى ولا ماذا تفعل ولكنها تهمس وكانها بها شئ ما ..
- اما جبرية فهى فى عالم اخر نعم عينيها معلقه بباب غرفة العمليات ...كان الكل بحالة يرثى لهم ..نعم ايهم يضع يديه على الحائط يتذكر اخيه الذى يعتبره مثل ابنه ...اما جواد يقف لايستطيع ان يدخل ليرى اخيه نعم فهو جامد عند الكل اما اخيه لا فلن يستطيع ان يدخل ..لم يتحمل ان يدخل العمليات معه .
-كانت نادين من ضمن فريق فى غرفة العمليات ...
-ليخرج دكتور ما ....ليجرى الكل عليه ..
جواد
خير يادكتور ؟
شمس
طمنى ياابنى .
الدكتور باسف
للاسف الحالة مش مطمنه ..
ايهم بغضب
ياعنى ايه ..كنان مش هيحصله حاجة انت فاهم ..
شمس
بس مش عايز اسمع ولا كلمه ..فاهمنى ياابنى ايه اللى بيحصل .لو مش عارفين تعملوا حاجة انا ممكن اسفره برا ..
الدكتور
ياحاج ..هو مش هيلحق ..الحالة حرجة.-لتذهب هالة اليه وتضربه على صدره ليتفاجى الكل ..
هالة بغضب
اوعاك تقول اكدة فاهم هو هيعيش غصب عن الكل .. فاهم ولا لع ..
-ليسرع سيف اليها ..ليمسكها ...لتصرخ هى
هالة
قوله ياسيف ان حديده كله غلط ..هو هيعيش ...
سيف
بس بكفاية..بكفاية عشان نشوف هنعمل ايه ؟
تميم
يادكتور قول اللى عايزة واحنا نعمله .
الدكتور
انا مقدر حالتكم ...اول حاجة هو محتاج دم ولان فصيلته نادرة مش موجودة فى المستشفى ..وفصيلته Ab واحنا...
-لتقاطعه هالة
هالة بقوة
انا فصيلته ذيه ..خدوا منى كل اللى عايزينه بس يقوم ..
-الكل مستغرب من حالتها ولكن ليس الان ..
الدكتور
طيب كدا كويس ..تانى حاجة لازم الدكتور جواد يوافق علي الطلب التانى ..
جواد
انا ..قول اللى عايزه دا اخويا فاهم .
الدكتور
الدكتورة نادين مش عارفه تسيطر على الوضع الوحيدة اللى تقدر على كدا فهى الدكتورة ليلى ...الدكتورة ليلى متمكنه وخاصا فى العمليات اللى ذى دى ...
أنت تقرأ
جبريه
General Fictionهى انا امرأة لا انحنى إلا فى صلاتى ولا أصمت إلا عندما ينعدم كلامى . ولك إحذر عندما ابدأ فى إنفعلاتى فلا يهمنى شىء سوا أن أنهى مأساتى !!!!!!!!!!!!!! هو ستظل أمنيتى أن استيقظ من نومى وأجد يدك تحيط بى ....... ولكن أنا ..الذى كسرتك واصبح الغريب غالى...