البارت (٢٠) غش

276 19 8
                                    

-تقف هالة وهند امام الكل ترفضان ......
سعيد بغضب
وهو فى حد ذيهم يابت انتى وهى ...
صالحة ببرود
ايه ياجوز بنتى هتغصب بناتك اياك ....

-كان تميم وكنان فى عالم اخر .نعم تذكر كل واحد منهم ما حدث عندما قالوا لهم ..نعم فرحوا ..ولكن الان ماذا حدث هل قصدوا ماحدث .ام كانوا يمثلون مثلما قال جواد من قبل ..ولكن الان ماذا ....ليعرفوا ان ابيهم تلقى  اهانه منهم ...ولكن لا ....لن يحدث

-ليقف كنان بمرح
كنان
كلامك صح ياحاجة صالحه الجواز مش بالغصب ....
صالحة بخبث
صوح ياولدى وبعد اكدة مش من كام شهر كنتم مش عايزين البنات ....ايه اللى حوصل ..
تميم وهو يكتم وجعه اكثر من كنان  بسرعة
لا ياحاجه الكلام مش  كدا .
صالحة
امال اذا ؟
تميم ببرود
اصلك شوفنا انهم بنات ومافيش فى العيلة رجاله تانى غير فارس ومتزعليش مننا شفناكى بتعامليه اذاى ولا اكنه بيشتغل عندكم قولنا لنفسنا بدل مايلقوش حد يلق بيهم .ماهو ماتزعليش مافيش حد من البلد يقدر يقرب منهم وخاصا انتى جدتهم .

-لتنظر هند اليه بسرعة فاهو اهانهم وباوجع الكلام .. لينظر لها بسخرية وقرف...اما كنان فابتسم على اخيه ...اما صالحه وغالية وسعيد وقفوا بغضب
غالية
قطع لسانك بناتى احسن بنات ..
كنان
اكيد احسن بنات ....بس للاسف هيقعدوا جمبيكى...
صالحة بغضب
شايف يا عمدة .سامع ياشمس ولدك بيقول ايه ...
العمدة بغضب
الموافقة مش بالعافية ياولدى انت وهو ...انتم عرضوا وهما ردوا ..خلص الحديد .
تميم بجدية
صح ياعمدة وانا اهو بعتذر للكل اننا جينا واتقدمنا ..
كنان
وانا كمان بعتذر انا مش عارف اذاى فكرت فى كدا ..
سيف بغضب
كنان خلى بالك من حديدك ..انا سايب الكل يتحدد الا اخواتى ..فاهم.
تميم بجديد
احنا مش قصدنا بجد ياسيف واحنا هنا مش قاصدين نقلل منهم بس احنا بجد جينا علشان ناكد بس اننا عايلة واحد وان مافيش اى حاجة بينا  ..بس خلاص الجواز عرض وطلب واظن ان اخواتك قالوا رايهم واحنا مش زعلانين لان اكيد هيجيلهم اللى يقدرهم واحنا كمان لما نيجىء نختار المرة اللى جاية اكيد لازم نعرف رايهم الاول ولا ايه .واحنا غلطنا برضوا لا حياتكم تشبهنا ولا انتم تشبهونا ...ايوة ايهم قدر يغير ورد واظن حور فضلت ذى ما هى بس احنا لا. احنا ليا حياتنا وشغلنا ياعنى بنخرج كل يوم ومش عارفين هنرجع تانى ولا لا فمش فاضيين نغير حد واظن ان حياتكم برضوا مش عايزينها تتغير فاعذرونا احنا بجد غلطتنا  ....

-كلام تميم قد اصلح الموقف .نعم اخذ حقه بكلامه ولكن عندما برر موقفه من كلامه.اوجعهم اكثر  ..ليعجب كنان  بذكاء اخيه وتغتاظ صالحه ولكن عند هالة وهند فهم فى عالم اخر ..دموعهم على وشك النزل ...
هالة بتوتر
طيب احنا نستاذن ....
العمدة
روحى يابتى ..

-ليسرعوا من امامهم ......ليحلف كنان وتميم انهم سوف ياخذون حق قلوبهم ..كان جواد بجانبهم ..و كأن كان  يعرف ما سوف يحدث .....
-ليستاذن الكل ويغادرون .......
صالحة بغضب
شوفت ولد شمس قال ايه وانتم ساكتوا ..
سعيد
انا معرفش البنات حصلها ايه ...العيال ذينه يرفضوا ليه ...كتير يتمنوهم ..
غالية
صوح حديدك.
صالحة بغضب
بس انتى وهو ..مش عاوزا اسمع صوتكم .غوروا ..

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن