البارت (١٦) الم ورد

250 18 4
                                    

الكل نظر ناحية الباب ليجد ورد عيونها لا تراها من دموعها  .اثار ضرب على خدها ..كانت لاترى امامها .. لتراهم مجرد اشباح لتسقط امامهم ...
جبرية بصريخ
ورد
-ليجرى عليها ايهم ...لينزل على ركبتيه امامها يتفحصها نعم شكلها مزرى .....لا ينبث باى كلمة ...الكل يرى توهانه ..
شمس بزعيق
ايهم شيل مرتك على فوق مستنى ايه ؟

-ليرفع عينيه الى ابيه ..يسال بعينيه ماذا يفعل ...ليفوق على صوت جواد
جواد بصوت عالى
بتبص على ايه ..ولا مستنى ايه ..شيلها وطلعها فوق ياله ...ولا اشيلها انا ؟
-لينظر بغضب الى اخيه ؟ويتحرك ويسرع الكل ورائه ...
حور
كلكم اخرجوا وسبونى اكشف عليها .....وخلى ماما وسعده بس يساعدونى ....

-ليخرج الكل ..الكل ينظر له نظرة اتهام..ولكن هو قلبه احس بالوجع نعم فلاول مرة يحس بوجع من ناحية احد ما غير امه وابيه واخوته وخاصا من ورد ...
-لتخرج حور ..لينظر لها الكل
شمس
مالها يابتى ...
حور
انهيار عصبى حاد.
كنان
من ايه ؟
-لتخرج جبرية من غرفتها وتنظر الى ابنها ..
جبرية بسخرية
انهيار عصبى من ايه ..عادى من الحديد اللى اخوك بيقولهلها ولا المعاملة الزين ...

-لينظر ايهم حوله ليجد الكل ينظر له بعتاب ..ليتركهم وينزل بسرعة ولكنه يقف عند سماعه صوت شمس ..
شمس
ايهم ؟
-ليلتفت اليه ايهم ليكمل شمس
شمس
رايح وين ومهمل مرتك ؟
ايهم
لا رد
جبرية
رد ولا مش قادر ترد ...
ايهم بصريخ
كلكم بتتهمونى ليه ...مش شايفينها الا هى المظلومة وبس وانا الشرير فى الحكاية ....

-ليذهب الى جواد ويقف امامه ويكمل
لو كانت معتبرانى جوزها بجد مكنتش راحت ليك ومعرفش طلبت ايه منك ...ويذهب الى كنان ويكمل ولا راحت ليك وطلبت منك ايه انت كمان ...ودلوقتى انا اللى غلطان ولا هى اللى بتمثل علشان تكسب الكل ..

-الكل يراه وهو يتكلم ،نعم من يعرفه يعرف انه لم يتزوجها عن حب ولكن من يراه الان يعرف انه يغار ....
سعده
انت بتغير ياواد؟
ايهم بتوتر
غيرة ايه وزفت ايه ؟انا بتكلم انها مش عملالى اى اعتبار وكرمتى اللى بعترتها وفى الاخر انا اللى غلطان .
حور بتنهيده
ويمكن مردتيش تقول علشان متقلش عليك وخاصا انها عارف ان جوازكم مش هيكمل ..بص يا ايهم انا مش هقول غيرة ولا حاجة بس هفهمك هى لما كلمت جواد علشان عارفة انه هيعرف يعمل حاجة ..
ايهم بسخرية
ابو الحلول ..
-ليغضب جواد ولكن تنظر له حور ليهدا وتنظر له
حور
بص هو مش من حقى بس هقولك علشان تعرف ان جواد اللى  كان يقدر وخلينى أوضح مش جواد الاصح انا اللى اقدر اعمل  ..

-لينظر لها الكل وهى تقص من اول اتصال جواد لها حتى نقل نواره الى  غرفة حكيم ..لتشهق سعده .. ويتوقف انفاس الكل ..نعم هل يوجد جبروت مثل هذا..
-لتجلس جبرية وتضع يدها على فمها وهى تشهق
جبرية
دى بتها فى حد يعمل اكدة ؟
حور
وورد بس اللى كانت تعرف وطبعا هى طلبت من جواد لانه عارف انه هيتصل بيا ومش عاوزة حد يعرف لان لو فارس عرف ..اكيد صالحة مش هتسكت ...

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن