عند تميم
-حسنا فهند عندما خرجت من عندها جبرية وبعد ان هدأت ..نعم اخذت تتحسس على بطنها البارزة امامها ...تبكى تارة وتضحك تارة نعم من يراها يقول انها جنت .....
هند فى سرها
انا لو عملت ذى ما هى قالتلى ..دا هيشفى غاليلى منه ولا وجعه ولا ايه .....لتضرب على قلبها ..
انا موجوعه ..هو وجعنى قوى قوى ..قالى مالكيش عازا عندى ....-دموعها كانت تجرى .كانت تتذكره عندما كان يهمس لها باجمل عبارات الغزل ..التى لم تكن مالوفةلديها ولم تسمعها من قبل .ولكنها ايضا سمعت منه اصعب العبارات التى تقال من احد تعشقه ... حتى هدأت تماما ولكن الان عليها ان تنفذ ما اتفقت عليه مع جبرية ...
-قامت من مكانها.تريد ان تذهب للحمام .. نعم ولكنها لا تحس بان قدماها لا يتحمالنها ....لم تستطع الوقوف لتسقط على السرير ولكنها
احست بالدوار نعم فما فهمته انها لها اكثر من ثلاث شهور فى غيبوبة ....-لتتسند على السرير واخذت تتحسس على الحائط حتى وصلت الى الحمام الذى بحثت عنه .
لتنظر الى نفسها فى المرايا ...لتغمض عينيها وتفتحهما مرة اخرى ..نعم فقد وجدت وجهها شاحب وكانها خرجت من الموت الان وايضا خست كثيرا لو قلنا انها اصبحت كهيكل عظمى ...-لتتنهد وقامت بغسل وجهها ووضعت يدها تحت الماء لتاخذ منه و تشرب الكثير من الماء ..لتتذكر عندما حرموها من الشرب نعم فطوال اربعة ايام كان جسدها مدفون تحت الارض حرموا عليها الاكل والشرب ...لتلقى بالماء وتردد الى الخلف لتنظر الى هيئنها فى المرايا ......وتهمس ال نفسها
حتى لو عملت ايه ياتميم مش مسمحاك ...فاهم مش مسمحاك .....-لتظل وقت طويل فى الحمام لتنتفض عندما سمعت صوت خبط على باب الحمام ..لتترتجف وتفكر فى الكثير ولكنها فاقت على صوت...
جبرية بقلق
هند افتحى يابتى .....-لتتمالك نفسها وتفتح الباب لترمى نفسها فى حضن جبرية ...
هند ببكاء
مش قادرة ..مش قادرة ..جرحنى وسابنى ليهم محدش حس باللى حسيته انا موت ودفنونى حية ..حيه محدش فيهم رحمنى وقال دى حامل ...سيف نسي انى اخته وخالى افتكرنى دلوقت واللى حبيته سابنى ليهم مش قادرة الحديد سهل بس الحقيقة واعرة على قلبى مش قادرة ....-دمعت جبرية نعم فالكلام سهل ولكن التنفيذ صعب .ضمتها لصدرها اكثر واكثر وبعدها ساندتها لتوصل بها الى السرير .......وغيرت لها ملابسها واطعمتها وكانها طفلة صغيرة امامها ......
-كانت هند تنظر الى هذه السيدة وما تفعله معها . نعم فالحب بداخل عينيها صادق كيف فعل ذلك خالها نعم فهذه السيدة التى امامها لديها الكثير من الحنان ليس لاولادها ولكن للغير .له الحق خالها ان لا يتزوج بعدها ......
-لتبتسم لها جبرية ....
جبرية
ها هديتى ..-لتهز هند راسها بنعم ...لتمسك جبرية بيدها ...
جبرية
محدش قالك انسى لانك اللى شوفتيه محدش يقدر ينساه ..انا بقولك اسمعيه وشوفيه عمل اكده ليه واللى قلبك ما سمحوهوش. مش هقدر اعملك غير انه هخليه يطلقك ...ومحدش يقدر يغصبك انك تعيشى معاه فاهمة ....
-لتبتسم الاخرى على كلامها ....لتتنهد جبرية
هند باستفسار
فى حاجة ؟
جبرية بتنهيده
هتشوفى دلوقتى لما ياجئ المجنون بتاعك ويعرف انى غيرتلك هدومك هيبهدل الدنيا ...
-لتستغرب هند
هند
ليه ؟؟؟
جبرية بابتسامة وهمس
بيغير عليكى ومش سامح لحد انه يعملك حاجة غيره ...
هند بوجع وهى تلعب باصابعها
لا رد
جبرية
طيب نامى دلوقيتى وارتاحى وانا هنزل اشوفهم تحت خلى بالك لما ياجى تميم ماشى ..
هند
حاضر .
-لتقوم جبرية وتقبلها على جبينها وتدثرها بالغطاء وتهمس لها ......
جبرية
نامى وسيبى كل حاجة على ربنا ..عايزا اشوف هند اللى شوفتها اول مرة ..
هند بحزن
هقدر ارجع .
جبرية وهى تمسد على شعرها ...
جبرية
كله هيبقى كويس .....
أنت تقرأ
جبريه
General Fictionهى انا امرأة لا انحنى إلا فى صلاتى ولا أصمت إلا عندما ينعدم كلامى . ولك إحذر عندما ابدأ فى إنفعلاتى فلا يهمنى شىء سوا أن أنهى مأساتى !!!!!!!!!!!!!! هو ستظل أمنيتى أن استيقظ من نومى وأجد يدك تحيط بى ....... ولكن أنا ..الذى كسرتك واصبح الغريب غالى...