35

42 4 1
                                    

"What the hell," komen Crystal apabila dia dengar yang mama pujuk aku supaya suruh Damien kahwin satu lagi. Segera aku tekup perut aku.
Wahai anak, janganlah kau dengar kata-kata makian.
Aku mengerutkan dahi.

"So you're going to be okay with it?" Soalnya. Aku senyap.
"Hmm," aku sebenarnya lebih ke arah malas nak menjawab.
Crystal kemudian duduk di sebelah aku.
Dia mencapai tangan aku lalu diusap lembut.

"Jom lari dengan I," katanya. Aku mencebik.
"I'll take care of you pumpkin," katanya.

"Thanks but no thanks," balasku.
"If you're thinking we can go back together like back then, you're misjudging me," balasku. Nampak, wajah kecawa Crystal. Dia kemudian pandang aku lama.

"So, apa you nak buat kalau laki you kahwin lain?" Soalnya. Aku angkat kening.
"You know. I don't know much bout poligamy in your religion, but I am against it very well," katanya.

"Don't you think so!?" Soalnya. Namun, aku tidak menjawab soalan itu. Jawab tanpa berdikir memang mudah. Tapi bila kena pada batang hidung sendiri, baru sedar dunia ini tak indah!

"Didn't care much bout it," ujarku.

"Huh?" Crystal menyoal.

"I trust Damien, I'm his number one," ujarku.

Crystal angkat kening dengan keyakinan aku. Jujur cakap. Aku sekadar cakap sahaja. Keyakinan memang kosong! Apatah lagi bila kau tengok muka kacuk Arab Mumtaz Amaya, memang akan mendatangkan ketidak selesaan di hati aku.

Tapi, apa-apa sahajalah! Aku ada kehidupan yang lebih penting sekarang. Cita-cita aku!

"By the way can you help me with visa issue? I already agreed to Professor request," kataku. Crystal memegang kedua belah bahu aku, macam tak percaya dengan keputusan aku.

"Omg! Omg!" Katanya menekup mulut.

"Damien dah tahu?" Soalnya. Aku diam membisu.

"I'm gonna tell everyone at once. Once Damien settle himself with that woman," balasku acuh tak acuh. Terdiam Crystal mendengar jawapan aku.
"Pumpkin, I think you should tell him first," nasihatnya.

Aku geleng.

"Sama je...I won't change my mind. I definitely gonna go. Bagitau sekarang or later, won't change the fact yang I'm going to go," balasku selamba. Betul lah! Damien sendiri cakap yang dia takkan halang aku. Beritahu sekarang atau nanti, tak akan jadi masalah.

Aku tak perlu keizinan. Aku nak pergi. Aku cuma perlu beritahu Damien dan keluarga aku.
Izin? Waktu Damien kena tangkap dengan Maya, ada dia minta izin aku! Bahkan aku taktahupun yang dia nak ke apartment Maya hari tersebut! Hari di mana aku nak bagitahu yang aku mengandung! Damien yang mula membelakangkan aku, bukannya aku!

Taklah. Aku okey. Aku percaya Damien.

Heh.
Ya.
Aku tak puas hati.
Aku marah.
Aku sakit hati.
Korang sendiri pun tahu kot apa perasaan aku sekarang, perlukah aku jelaskan lagi?

***

Aku terjaga dari tidur apabila jam dah dekat 12 malam. Apabila aku buka mata yang berpinar, kelihatan Damien sedang membuka almari.

Lampu yang cerah sedikit mengganggu tidur aku.

"Baru balik?" Suara aku separa sedar. Keluar awal, balik lambat.

"Sorry kalau I wake you up," maafnya. Aku tidak membalas, sebaliknya merenung Damien yang berpaling ke arahku.

Diam.

"Mama dah cakap dengan I pasal you dengan Maya," kataku beranikan diri.

"Hmmm," dia balas malas dan perlahan.

I'M NOT YOURS (BM)Where stories live. Discover now