49

43 3 0
                                    

Telan air liur. Itu sahaja yang dapat Maya simpulkan apabila menerima mesej dari Amzar.
Dia perlu ambil hati Damien cepat sebelum dia pula dikerjakan sebegitu rupa.

Damien Eskandar. Dalam senyap pun dia boleh bergerak. Dia memang begitu orangnya. Tak akan cakap bahawa dia marah, tapi tindakkan yang Damien ambil sangatlah di luar jangkaan.

Maya sendiri tahu punca mengapa Damien tinggalkan dia. Alasan keluarga menentang adalah sangat tak relevan dan bukannya Damien Eskandar. Punca sebenar Damien tinggalkan Maya ialah Maya kantoi tidur bersama Amzar ketika dia mabuk di kelab.

Alasan-alasan yang diberikan Damien cuma sekadar wayang. Amzar panjang lebar mencerita.

***
Serba salah. Diluah tak terlafaz, disimpan tak juga betah. Crystal menunggu di dalam pejabat Damien. Dia perlu jumpa Damien Eskandar. Pejabat Damien Eskandar ringkas sahaja. Ada satu pasu bunga besar di tepi.
Di atas meja, ada beberapa keping gambar berbingkai dia dan isteri kesayangan bersama-sama.

Crystal melihat gambar kahwin mereka. Cantik dan sepadan. Sesuatu yang dia tak boleh berikan kepada Zoey.
Zoey tampak ayu sahaja mengenakan busana putih. Wajahnya tampak kekok tapi masih sahaja gembira.

"Ada apa you nak jumpa I ni?" Soal Damien sebaik sahaja masuk ke ruangannya.

Crystal mendengus.

"You play dirty," ayat penyata. Berdesing telinga Damien. Wajah tenang Damien berubah merah padam. Crystal memeluk tubuh.

"You made deals behind her back ain't ya?" Soal Crystal.
Damien diam.
"You won't know unless you also tried to make backdoor deals Cryst," Damien membalas. Tembelangnya pecah! Damien merengus kasar. Mengata dulang paku serpih, dia pun tak kurangnya melebih.
"So...what are you gonna do?" Soal Damien. Dia mulai berang dengan Crystal.

Crystal senyap.
"If you don't want her to go, then you told her not to. Bukan main pintu belakang!" Rengus Crystal. Damien rasa nak ketawa mendengar peribahasa yang Crystal terjemahkan.
Suka hati sahaja tuduh dia main pintu belakang!

"Your style...they called it pengecut in Bahasa. Baling batu sembunyi tangan!" Ujar Crystal. Sejujurnya Damien rasa nak ketawa apabila dengar peribahasa Melayu dengan slanga orang putih yang dituturkan Crystal. Entah mana minah ABC ni belajar cakap peribahasa! Kelakar! Tapi dalam masa yang sama rasa nak marah!

"I style yang malas nak "bising", malas nak gaduh. If I can settle it quietly, then I'll do it quietly. The least damages it will be," kata Damien lalu duduk bersandar di kerusi.

"You think you great?" Balas Crystal sinis.
"Not at all," jawab Damien jujur.

"What you did was dirty!" Kata Crystal merujuk fakta yang Damien upah orang untuk halang kelulusan visa Zoey.
Damien senyap.

"You know how Zoelle Mellissa always cakap she never lose?" Soal Damien.
"She lost to me,"kata Damien.
"She just didn't know it yet," kata Damien.
"And, I don't want her to know. I'll just let her think yang it's the problem with embassy," kata Damien.
"My baby hates losing, so am I," kata Damien.

"What the..." Crystal geleng kepala tak percaya.

"She'll keep trying for the visa..then she'll give up herself," ujar Damien.
Crystal terkelu.

"You see Cryst, I'm not letting my baby go anywhere without me," tegas Damien.

"Ego you tercabar ke dia nak sambung PhD?" Soal Crystal serkap jarang. Damien rasa nak ketawa.
"I don't care about that," jawab Damien.

"Then kenapa you nak halang cita-cita dia?" Crystal mempersoalkan.
"Ke you jealous dia dengan I?" Crystal mencuit lagi.

"Cryst," panggil Damien serius.
"I never intend to block her ambitions or whatever the hell it is!" Tegas Damien.
"My baby is pregnant. She's pregnant and I'm worried about her. I can't let her do as she pleases! She needs extra care," kata Damien.

I'M NOT YOURS (BM)Where stories live. Discover now