"Aren't vampire usually ugly and stuff?" Soal Damien di corong telefon. Aku melihat wajah Damien melalui aplikasi Facetym. Vampire zaman bila ni? Vampire zaman sekarang dah elok kot! Dah lain! Tak tengok kdrama ke?!
"So, mana handsome lagi? Your husbaby or the doctor vampire?" Soalnya. Aku sengih. Tak dinafikan yang Doktor Vampire lagi kacak dari suami aku! Tapi sekadar boleh tengok ajelah!
"Of course lah my abang," jawabku.
"But he's hot!" Aku memberitahu kebenaran."Ei, rasa nak cubit lah by ni," dia mengusik aku. Walaupun aku tahu dia sedang berbual dengan aku di luar laman rumah kerana tak mahu Maya mengetahuinya.
"Abang dengar ada orang tu menangis sepanjang flight, betul ke?" Soalnya.
"Tak..tak betul," nafiku tegas. Damien tersenyum sinis, jelas tak percaya denganku."I wish I could touch you," beritahu aku. Dia senyum.
"By, abang kat laman luar rumah ni," jawabnya."Abang takut Maya tangkap abang sembang dengan I ke?" Soalku namun dia tak menjawab.
Aku mengekek ketawa. Berbual sorok-sorok macam ni membuatkan aku rasa macam orang ketiga pun ada.
Eh, aku isteri pertama kot!
Tapi, secara hakikat, memang aku yang muncul lambat daripada Maya dalam hidup Damien. Bagi Maya, mungkin jugaklah aku orang ketiga tersebut.Damien perlahankan suara apabila berbual denganku. Katanya dia di rumah ada Tan Sri, bapa Maya.
"Abang, I feel like a mistress when we were talking like this," jujur ujarku.
Damien ketawa perlahan sebelum kembali serius.
"Abang tak suka by cakap macam tu," dia menegur. Aku ketap bibir sebelum tersengih lebar."But, I like being your mistress," ujarku sebelum menanggalkan satu butang baju. Sengaja aku jauhkan telefon agar Damien dapat melihat "aku" dengan lebih jelas. Damien tersengih di telefon memandang aku. Dia kemudian menekup mulut. Kemudian dia menekup sebelah mata.
"This is illegal," katanya dengan sengihan sambil ketawa.
"Apa yang illegal? We're talking right?" Soalku sebelum menanggalkan butang baju kedua. Wajah aku sudah tidak kelihatan di telefon, berganti dengan bahagian dada aku yang sedikit terdedah, menampakkan lurah bentuk V.
Cukup sekadar sneak peek untuk Damien."Nakal eh," komen Damien. Wajah aku kemudian muncul kembali di ruang telefon dengan sengihan. Kali ini aku berbaring di atas katil sambil mengangkat telefon tinggi.
"Should I take off one more button?" Soalku. Damien angkat kening.
"Sure," jawabnya. Sebelah tangan aku tinggi memegang telefon manakala sebelah tangan aku menanggalkan butang baju."Pumpkin!!!! Oh my God! 我的天啊!真的很了不起你知道吗? Hear me out!!!! 그 사람 really nice y'knaw!" Teriakkan Crystal dalam dwibahasa menerjah bilik aku membuatkan aku terkejut seraya terlepas telefon ke atas dada. Sebelah tangan yang mahu tanggalkan butang baju terhenti. Crystal memang macam tu! Kalau dia overexcited dia akan campur adukkan bahasa-bahasa yang dia tahu menjadikan satu bahasa lain, yang dia seorang sahaja mengerti.
"Tak reti ketuk pintu ke?!" Jerkah aku terkejut dengan Crystal yang terjah aku ikut suka hati. Tak hormat privasi cinta jarak jauh langsung! Aku dapat bayangkan macam mana Damien mengekek ketawa saat ini. Aku kemudian pandang telefon yang sudah gelap, barangkali Damien letak kerana dia terdengar Crystal menerjah aku.
Crystal ternganga saat aku memarahinya, namun hanya sekadar tiga saat sebelum dia duduk di birai katil.
"You know that Doctor Vampire already agree to let me work as long as I still follow my schedule?" Soalnya.
Jadi kami dah beri gelaran Doctor Vampire kepada Doctor Ian?
"Okey," aku tak berminat sangat. Tapi, dah Crystal gembira, takkan aku nak tunjuk riak sedih. Aku kemudian memandang Crystal."Tomorrow I nak pergi universiti, maybe I'll look for part time classes," ujarku. Crystal pandang aku.
"Already nak buat something?" Soalnya.
Aku angguk."I need to buzy myself faster, kalau biarkan I membosan macam ni, there's no heal in healing," kataku.
Crystal ketap bibir."Can you work?" Soalnya.
"Damien bagi kan?" Soalnya."Boleh jugak," balasku.
Kami berdua sama-sama diam.
"Have you called your husband?" Soalnya.
"No," selamba aku menipu. Crystal mendengus dan menepuk lengan aku. Dia menarik tangan aku dan bermain-main dengan jari jemari aku."I tahu you susah berpisah dengan Damien. Tapi, semua ni untuk kebaikkan you," katanya.
"Call him," kata Crystal.
Aku diam kaku. Aku baru cakap telefon dengan Damien, dan semuanya ke arah yang mengarut.
Seriously Zoelle Mellissa, macam mana kau boleh terfikir nak buka butang baju kononnya bagi sneak peek dekat laki engkau?!
It doesn't sound like you or even make any sense!
Aku bukanlah gersang sangat!Ke aku gersang?
Tak boleh jadi. Makin aku layan diri sendiri, makin mengarut dan bukan-bukan jadinya. Aku perlu sibukkan diri supaya tak nampak "sendu" dan tak berkelakuan tidak senonoh!
Tak senonoh la Zoey!Eh! Apa aku fikir eh waktu menggatal dengan Damien tadi?
Ya Tuhan! Siap pakej Crystal masuk lagi! Aku rasa malu sendiri."Pumpkin!!!" Panggil Crystal melihat aku mulai bingung masuk ke dalam dunia tersendiri.
"Okey! Tomorrow come with me!" Katanya ceria. Aku angguk.
Crystal memandang aku sambil mengelip mata.
"Why are you taking off your clothes?" Soalnya. Aku pandang baju yang tak berbutang."Nak mandi," selamba aku tipu sunat.
Crystal berkerut.
"But I saw you're lying on your bed," katanya tenang."Eh, suka hatilah!" Balasku tegas.
***
Damien dan Tan Sri Shah bersua muka. Wajah Tan Sri Shah kelihatan sedih dan penat. Keadaan di syarikat tak berapa elok. Damien datang untuk membantu. Awalnya, dia kurang gemar dengan Damien, namun melihat kebolehan menantu sorang itu, dia berfikir kembali.
Mungkin Damien tak sama dengan ayahnya Iskandar.
"Damien, petang ni jadi ke nak sembang santai dengan Tan Sri Khalil?" Soal Tan Sri Shah. Damien angguk.
"Tapi papa, kita tak boleh nak letak expectation dengan Tan Sri Khalil, dia belum tentu nak melabur dengan hotel kita," tegas Damien. Tan Sri Shah angguk. Dalam keadaan sekarang, harga pasaran saham kurang memberangsangkan. Tambahan, pelancong asing kurang datang ke Malaysia berbanding negara jiran.
Tapi, tak mengapa. Mereka boleh cuba. Kedatangan Damien ke syarikatnya banyak membantu. Pertama, mereka bekerjasama dengan Dew Hotel. Seterusnya, Damien berpengalaman luas dalam bidang pengurusan.
"Mana Maya?" Soal Tan Sri apabila anak perempuannya masih lagi belum bangun dari tidur. Hanya mereka berdua sahaja yang bersarapan. Damien hanya senyum sahaja, Tan Sri juga angguk faham.
"Isteri first you dah fly pergi Turki?" Soalnya. Damien angguk.
"Hopefully she's get better," kata Tan Sri."She will," balas Damien dengan makna tersembunyi.
"Aren't you going to visit her?" Soal Tan Sri.Damien geleng.
"Sekarang syarikat tak stabil. Tak bolehlah nak ambil cuti," jawab Damien tenang. Tan Sri Shah angguk berpuas hati dengan jawapan Damien.
"Besides, our relationship aren't that good now," tambah Damien. Tan Sri Shah angkat kening.Itulah kehidupan bermadu. Selalunya yang pertama akan sakit hati. Dalam kes Damien, nampaknya begitu juga. Rakan-rakannya yang bermadu juga akhirnya pilih isteri kedua berbanding isteri pertama.
"Try to balance well," pesannya.
"Will do papa," jawab Damien kemas.Author's note ✍️
Koranggggggg... jangan letak expectations sangat dekat cerita i ni🥹 i penulis amatur yang cuba improve-improve je😙
Tq support!
YOU ARE READING
I'M NOT YOURS (BM)
RomanceDemi "move on" dari cinta lama yang terlarang, Zoelle Mellisa terima sahaja pinangan Damien Eskandar. Walaupun dia dan lelaki itu cuma sekadar kenalan, namun janji lelaki itu buatkan Zoelle sedar, dia tak boleh lari dari fitrah dan agama. Damien pul...