Naura memandang diri sendiri di pantulan cermin dalam bilik air. Senyuman tanpa makna terukir di bibir kecilnya. Dia menyarung pakaian kesukaannya. Hoddie hitam berlambang api hitam. Dia keluar dari bilik air lalu mengambil barangnya dia tas meja termasuk kunci kereta.
"Kemana Naura?",tanya Eric dengan perlahan. Naura memandang Eric dan Felica silih berganti sebelum mengukir senyuman bermakna. Dia melabuhkan di sebelah Eric yang memandang dirinya curiga.
"Jom keluar",kata Naura ringkas. Eric dan Felica langsung bangun bersiap. Nisya hanya menggeleng kepala dan mengalihkan pandangan ke arah Naura. Dia melihat penampilan rakan serumahnya itu dari atas hingga bawah.
'Dah lama aku tak tengok minah ni pakai hoddie kebanggaan dia',desis hati Nisya. Naura yang terasa orang pandang terus menoleh. Matanya bertembung dengan mata Nisya yang sedang merenung lambang di hoddienya.
"Kau tak kerja ke hari ni?",tanya Nisya dengan kening diangkat sebelah. Naura hanya menggeleng.
"Cuti. Semalam pun tak cukup nyawa nak boleh tutup kedai. Aku rasa semalam paling lewat tutup kedai",kata Naura sambil bermain dengan telefon di tangannya.
"JOM!",ajak Eric dan Felica dengan bersemangat. Naura memasukkan telefon dalam poket hodie dan bangun. Dia melemparkan kunci kerata pada Eric tanda menghidupkan kereta.
"Kau pun ikut. Bukan selalu aku ajak keluar",kata Naura.
"Aku kenal kau bukan semalam Naura. Aku tahu",bidas Nisya senada. Riak wajah Naura langsung berubah keruh sekejap. Nisya mengikut langkah Naura yang sudah di luar rumah.
"Aku bagi cuti pada korang. Gaji aku dah transer dalam akaun masing-masing. Jaga diri. Tunggu arahan aku yang seterusnya nanti",kata Naura pada beberapa orang lelaki yang diarah untuk mengawasi rumahnya.
"Thank you madam",kata mereka lalu beredar. Naura masuk ke dalam kereta dan keluar dari kawasan rumah.
"Nak pergi mana?",tanya Naura sambil membawa kereta dengan santai.
"Ikut kau lah. Kami ikut je",jawab Eric. Naura mengangguk dan melajukan kereta membelah jalan raya yang agak sibuk. Dia membelok satu lorong dimana jalan itu menuju ke tempat kerjanya. Dia memberhentikan kereta di depan satu bangunan yang tinggi lagi moden. Naura menaip sesuatu di skrin tabletnya sebelum keluar dari kereta. Dia mengetuk cermin kereta di sebelah penumpang.
"Nak ikut ke nak tunggu aku dalam kereta?",tanya Naura.
"Dalam kereta. Malas turun",jawab Nisya dan dianggukti oleh Eric dan Felica. Naura mengangguk lalu masuk ke dalam bangunan itu. Eric,Felica dan nisya hanya memandang langkah Naura.
"Khaira or Naura?",tanya Felica ringkas.
"No komen",jawab mereka berdua.
NAURA berjalan menuju ke bahagian penyambut tetamu. Dia membunyikan loceng yang terdapat di situ. Matanya melilau mencari seseorang sambil melihat perubahan dalaman bangunan itu.
"Yes miss? May I help you?",tanya orang itu sopan dengan senyuman manis. Naura hanya membalas dengan senyuman tipis. Dia yakin orang di depannya pekerja baharu. Sempat dia melihat nama yang tergantung pada leher orang itu. Sarra.
"Danfiq ada?",tanya Naura sopan.
"Sorry miss. Dia sekarang dalam meeting. Ada perkara penting ke? Saya boleh sampaikan pada dia nanti",kata pekerja itu. naura menggeleng lalu menterbalikkan tubuhnya ke arah lain.
"Khaira!",Naura berdecit perlahan sebelum dia menendang Danfiq kuat.
"Don't dare use that name here",tegas Naura bersuara. Dafieq mengangguk faham sambil menahan sakit. Dia mengambil fail yang dia sudah letak di situ dan memberikan pada Naura.
YOU ARE READING
NAURA KHAIRA
Teen FictionNAURA KHAIRA Seorang gadis yang membesar dengan lingkungan keluarga yang serba sederhana atau susah. Dia membesar dengan neneknya sehingga menginjak remaja. Hampir 16 tahun dia hidup dengan penuh kesakitan dan memendamnya seorang diri. Dia hanya men...