56- Jepun day 5: last day

114 4 0
                                    

Author pov..

Pagi..

Terlihat di ruang makan... masing-masing sedang sebuk dengan makanan masing-masing. Sarapan pagi pada pagi ini sangat menarik menu nya sebab bukan sahaja cik Aufa yang masak tapi mama dan mami juga turut masak bersama. So lauk lain-lain. Mama ada keturunan Thai so dia ada masak sarapan ala² Thai manakala mami ada keturunan cina so mami masak ala² cina dan Aufa orang Jepun dia masak sarapan ala² Jepun.

Masak tadi pun masing-masing berkongsi resepi. So cik Aufa dapat tau lah serba sedikit pasal makanan Thai dan cina yang dikongsikan. Mami dan mama pun sama dapat resepi turun temurun dari Aufa.

Affan: hari ni sebelum korang balik..kita akan pergi ke satu tempat.

Afnan: wow dengar macam menarik je.

Affan: abang jamin mesti adik suka dan semua akan suka.

Aufa: nanti ayah Aufa datang sebab dia cakap nak ucap selamat tinggal kat semua.

Papa: banyak pulak lauk pagi ni? Macam makan malam jenis lauknya.

Mami: hahahah ini semua saya, madam dengan Aufa yang masak tau. Sedap kan?

Papa: of course sedap tak pernah awak masak tak sedap.

Afnan: ehhhh bukan ada ke papa ada cakap yang mami masak tak se...

Sebelum Afnan habiskan cakapnya papa dah tutup mulut Afnan.

Papa: mana ada sayang....abang tak pernah cakap tak sedap.

Semua gelak bila lihat muka papa dah cuak. Papa walaupun muka dia garang dan dikenali oleh orang ramai sebagai orang yang tegas tapi dalam diam-diam papa ni rupanya takut bini. Ehh silap² bukan takut bini tapi bini menakutkan hahahaha. Ayat papa.

Mereka semua makan dengan suasana yang ceria. Tepat jam pukul 9 pagi. Masing-masing pada ketika itu buat kerja masing-masing. Ada yang kat lama belakang dan merata tempat. Tetiba sorang bodyguard menghadap Affan di ruang tamu.

??:(tunduk) tuan.. ayahanda mertua tuan dah sampai

Affan: bawak dia masuk.

??: (tunduk) baiklah tuan

Affan terus berlari memanggil semua untuk berkumpul di ruang tamu. Masing-masing cepat-cepat ke ruang tamu dan ambil tempat masing-masing. Tak lama kemudian encik Hideki masuk dan terus bersalam dengan Affan dan yang lain. Lepastu dia ambil tempat disebelah papa.

Hideki: nampaknya hari ini hari terakhir tuan semua di sini. So saya datang ni nak ucapkan selamat tinggal dan beri cenderahati pada tuan semua.

Encik Hideki membuat isyarat pada bodyguard nya dan bodyguard datang kearah nya dengan membawa beberapa hadiah.

Hideki:(berdiri) saya nak berikan hadiah ini pada Tengku Mohktar dahulu.

Papa berdiri dan pergi ke sebelah encik Hideki. Papa pegang hadiah tersebut dan ada sorang bodyguard ambilkan gambar. Lepas je terima hadiah papa duduk semula di tempatnya. Lepas papa mami pula lepastu Afnan diikuti nail, mama dan daddy. Semuanya hadiah besar-besar. Dan papa pun ada beri hadiah pada encik Hideki yang berupa sebuah pen. Bukan pen biasa ye but pen yang bernilai hampir satu juta ringgit.

Encik Hideki terima dengan penuh bangga dan siap peluk papa lagi. Mereka bersembang lama sehingga satu jug teh habis. Tepat je jam pukul 11. Encik Hideki minta izin untuk beransur sebab dia ada nak pi tempat lain.

Hideki: saya kena pergi dulu ada orang dah tunggu. Terima kasih banyak-banyak sebab datang melawat saya pada hari pertama datang ke sini. Nanti kalau ada masa lagi datanglah sini pintu rumah saya sentiasa terbuka untuk tuan semua.

Ⓕ︎Ⓐ︎Ⓜ︎Ⓘ︎Ⓛ︎Ⓨ︎ Ⓣ︎Ⓔ︎Ⓝ︎Ⓖ︎Ⓚ︎Ⓤ︎Where stories live. Discover now