71- END EP

233 4 0
                                    

Author pov..

Terlihat di bilik Afnan beberapa orang mula melawatnya. Afnan juga sudah memakai baju untuk masuk ke bilik bedah kejap lagi. Jam sudah menunggu 11:30 lagi 30 minit doctor akan masuk ke biliknya untuk di bawa ke bilik pembedahan.

Mami: kamu kena bergenang tau jangan gementar atau takut rileks je. Ok?

Afnan: baik mami

Mama: nanti nail akan temankan kamu di dalam so kamu takdelah takut sangat nanti.

Papa: kamu anak papa yang kuat so papa harap takde pape yang berlaku pada kamu.

Daddy: nanti lepas pembedahan kita jumpa balik tau. But mungkin masa tu kamu pun dah penat but takpe. Kitaorang akan tunggu sini sampai kamu selesai surgery.

Afnan: baiklah. Afnan harap anak Afnan nanti takdelah susah sangat nak keluar dan semuanya berjalan dengan lancar.

Mami: mudah-mudahan. Mami sentiasa doa kan kamu bukan mami je kami semua. Sekarang ni semua tengah menunggu pengumuman anak kamu dilahirkan.

Afnan: Afnan akan kuat di dalam. Dan akan sentiasa hidup untuk melihat anak Afnan.

12 tengahari..

Dua orang doctor mula memasuki bilik Afnan.

Doc 1: Tengku? Tengku dah sedia ke?

Afnan: dahh saya dah

Doc 1: bagus so sebelum gerak kami akan menyuntik Tengku terlebih dahulu untuk ubah bius

Afnan: baiklah.

Doc mula menyelak baju Afnan dan menyuntiknya ubat bius atau bahasa doctor epidural. Doc menyuntik dari kawasan perut sampai kaki. But sedikit info sepanjang proses pembedahan Afnan atau pesakit akan berada dalam keadaan sedar.

Lepas doc dah menyuntik Afnan doc mula menolak katil Afnan untuk di bawa ke bilik pembedahan. Mami papa dengan mama daddy tunggu di dalam bilik sementara nail je yang ikut sampai bilik pembedahan. Terlihat di luar bilik sudah ada beberapa orang doctor untuk membantu dalam proses czer Afnan.

Sebelum masuk nail semua orang doc memakai baju plastik dan juga mask. Termasuk juga nail. Sebab dia nak temankan Afnan di dalam. Lepastu mereka berdoa agar proses berjalan dengan lancar.

Afnan mula di bawa masuk ke dalam bilik pembedahan. Semua doctor mengelilingi Afnan. Nail memegang tangan Afnan dengan erat di sisi. Doc memasang tirai dan menutup bahagian perut Afnan.

Doc 1: semua dah ready ke?

All; ready.

Doc 2: Tengku?

Afnan & nail: ready.

Doc 1: baiklah. Pembedahan berjalan sekarang.

Doc 2 mula mencapainya pisau dan membelah perut Afnan lapis demi lapis. Bila dah potong hingga mengeluarkan air doctor mengambil satu batang tiup dan menyedut air tersebut. Air tersebut adalah air ketumban Afnan. Tiup menyedut air tersebut sehingga tidak ada air langsung. Lepastu doctor 1 mula mencari posisi kepala bayi.

Sedikit info bayi biasanya sudah berada dibahagian pinggang dengan posisi kepala mengarah ke bawah. Namun bayi juga boleh berada di dalam posisi songsang. Lepas doc dah dapat kepala bayi. Doc mula mengeluarkan kepala dan bahu bayi. Dengan cara membolak-balik posisi bayi supaya lebih mudah dikeluarkan. Dan Afnan akan merasakan goyangan tersebut apabila doc mula membolak-balik anaknya.

Lepas 10 minit membolak-balik untuk mengeluarkan bayi akhirnya bayi berjaya di keluar. Dan suara pertama yang bergema di ruangan tersebut adalah suara tangisan. Nail terus menangis termasuk juga Afnan.

Ⓕ︎Ⓐ︎Ⓜ︎Ⓘ︎Ⓛ︎Ⓨ︎ Ⓣ︎Ⓔ︎Ⓝ︎Ⓖ︎Ⓚ︎Ⓤ︎Where stories live. Discover now