****
Rosa už nějakou dobu předstírá, že spí. Stařenka se ji přehrabuje ve věcech a prohlíží si její majetek v brašně. Našla i Timovy dopisy. Začetla se do jednoho z nich.
Když dočetla na konec, celá zbledla v obličeji. " Tarja" bez jakéhokoli zvuku pohla ústy. Rosa se protáhla a dělala jako že se probouzí. Když si toho stařenka všimla, vrátila její věci do brašny a dělala, že uklízí. " Kdo je Tarja" opatrně se zeptala Rosa. Stařenka k ní přišla blíž a pořádně si ji prohlédla. " Jsi pozorná, jen tak ti něco neuteče" zazubila se. Chlupáč strčil hlavu do stanu a napil se vody z misky, kterou mu tam stařenka nachystala. Pak si sednul a sledoval jejich rozhovor. " To víš holka. Byla to nejkrásnější dívka Helsinek. Všude rozdávala radost. Byla to má jediná dcera. " chvíli se zamyslela a pokračovala. " Když jsem byla mladá, odstěhovala jsem se z laponska do Helsinek. Tam jsem poznala lásku svého života. Vzali jsme se. Narodila se nám krásná dcerka. Když ji bylo osmnáct, manžel zemřel při pouliční rvačce. Když Tarja vyrůstala, našla si mladého vojáčka. Jmenoval se Eliáš. Eliáš Viljanen. Už ze začátku se mi nezdál. Stýkal se s takovými zvláštními lidmi. Měli hodně peněz a tak půjčovali ostatním. Ty kteří jím to uvěřili, následně okrádali a úplně je zničili. Byl to její život. Rozhodla se tak. Když ji opustil a odletěl na misi sem na sever, naše cesty se rozdělili. Tarja ze dne na den zmizela, i s mou vnučkou. V Helsinkách nastal hlad, lidé si šli navzájem po krku a život tam začal být nebezpečný. Tak jsem se přestěhovala zpátky sem, na sever. Teď vařím ušlým pocestným a žiju spokojeně. " Pohladila Rosu po tváři. " Když jsem si přečetla ten dopis, zlomilo mi to srdce. Chudák. Úplně se utrápila. " vlily se ji slzy do očí. " Kde jsi k těm dopisům vůbec přišla?" Zablekotala. " To je na dlouhé povídání." Přiznala Rosa. " Já mám času dost" usmála se stařenka a utřela si slzy. " Udělám polévku a všechno mi hezky povyprávíš." Vstala a přidala polínko do krbu. Rosa ji vše řekla. O tom jak přišla o rodinu, jak ji vyhnal bratr Johan, jak žila v lesích a potkala Eliáše a jeho bandu atd. Povídala dlouho a stařenka pozorně naslouchala každému jejímu slovu.
Když domluvila daly si společně polévku a Rosa u stařenky zůstala až do dalšího rána. Vyptávala se babičky, jak se žije v nedaleké vesnici Kilpisjävri, jestli tam najde nějakou práci a střechu nad hlavou. Stařenka ji dobře poradila a tak se dalšího dne vydala s Asterixem na cestu.
ČTEŠ
Umění přežít
PovídkyDěj mého příběhu se odehrává v nelítostných krajinách Finského podnebí. Dívka Rosa přišla o rodiče a musí přežívat a starat se sama o sebe v krutých zimách. Postupem času nalezne své sisu a s ním odvahu zakořeněnou uvnitř její povahy. Aby přežila mu...