EDREA tak pasti sama ada dia berada di alam realiti atau hanya sekadar mimpi. Dia mulai keliru dengan diri sendiri sejak dia mengalami mimpi sebegini. Kadang kala, dia berasa ‘orang itu’ benar muncul. Tapi apabila buka mata, dia berada di bilik tidur.
Apakah ini pun mimpi?
Tajam sepasang mata merenung mata coklat milik Edrea. Separuh wajah gadis itu tertutup kain nipis, menghalang Edrea dari menatap seluruh wajahnya. Walaupun begitu, Edrea merasakan yang dia pernah melihat mata itu. Tapi tidak tahu dimana.
"Aku kembali..." Suara yang sama, menjengah mimpinya.
"Nyawa kau...milik aku. Sejauh mana kau lari dari aku, tak akan sesekali aku akan biarkan kau terlepas lagi." Sambung gadis itu lagi.
Edrea yang selama ini hanya mendiamkan diri apabila mimpi ini muncul, akhirnya berani bersuara. "Si..siapa kau?" Soalnya. Nada bergetar sedaya upaya ditahan agar tidak kedengaran terlalu ketara.
"Kau kenal aku, Girzelle Edrea. Kau tak ingat aku?"
Edrea geleng kepala.
"Kau nak tahu kenapa aku benci kau?"
Terdiam.
"Semua orang tak habis-habis menangkan kau. Dan aku? Tak ada siapa peduli. Bahkan orang yang aku puja selama ni pun, tunduk pada kau." Gadis itu mendekati lalu mengelilingi Edrea yang terikat di atas kerusi.
"Semua benda yang kau buat, betul. Apa yang aku buat, semua salah. Dan disebabkan itu, aku benci kau sangat-sangat. Kau ibarat besi yang tiba-tiba muncul untuk halang aku capai benda yang aku nak." Senyuman sinis, mulai bertakhta. "Sayangnya...besi tu dah buruk sekarang. Habis berkarat. Tapi aku tak akan puas selagi aku tak 'lupuskanya'. Kau rasa...macam mana nak cairkan besi, ek? Perlu ke aku bakar kau hidup-hidup?"
Tubuh Edrea mengigil. Sukar untuk dia bayangkan hal itu terjadi padanya.
"Jangan risau..aku tak akan bunuh kau hidup-hiduplah. Aku sayang kau, kot. Aku seksa kau perlahan-lahan, okey? Tak sakit pun. Macam kena gigit semut je." Bahu Edrea dicuit.
"Kenapa kau diam?" Bengang apabila Edrea tidak berkata apa.
Nafas, Edrea hembuskan. Cuba mengumpulkan kekuatan dalam diri. "Aku tak suka bercakap dengan orang gila macam kau." Perlahan.
"Apa kau cakap?"
"Kau dengar apa yang aku cakap tadi."
Sepantas kilat leher Edrea yang terdedah, menjadi mangsa kuku panjang gadis itu dibenamkan. Edrea berdecit menahan pedih. Dapat dia rasakan kewujudan cecair merah disitu.
"Kau jangan cabar aku, Edrea... Kau belum kenal aku siapa. Dalam masa sesaat pun, aku boleh lenyapkan kau." Amaran.
"Remember... I'm watching your step..." Bisikan itu, tepat ditelinga.
*****
SELESAI mengambil wuduk, Edrea bentangkan sejadah. Sedar saja dari mimpi aneh tadi, Edrea membuat keputusan untuk mengadu pada yang Maha Esa seperti sebelumnya.
Ya Allah, bantulah aku.
Kau kuatkanlah imanku.
Kau lindungilah aku dan keluargaku dari sebarang bala bencana dan hasad dengki manusia.
Sesungguhnya, hanya pada-Mu aku memohon.
Amin...
Seraya meraup wajah sendiri, tiba-tiba ada satu tangan menutup mulutnya dari belakang. "Ermm!!" Suara Edrea tenggelam dek tangan besar itu. Yang dia pasti, tangan lelaki!
Jantung Edrea semakin berdegup kencang apabila tubuhnya ditarik ke arah katil. Demi menyelamatkan diri, sekuat hati Edrea menggigit jari-jemarinya itu. "Argh!" Pegangan terlepas.
Namun, saat menyedari akan suara yang sudah lama tidak didengari, Edrea terus pusing kebelakang. Terkejut bukan kepalang. "Abang!"
"Janganlah jerit. Orang tengah tidurlah!" Cal berkata. Dalam masa yang sama, menahan pedih pada jarinya. Pedih juga penangan isterinya ini!
"Yang abang muncul pagi-pagi buta tak ubah macam perompak bersiri ni, kenapa? Nasib baik Rea tak smackdown abang tadi." Edrea mendengus.
"Dah rindu isteri, abang baliklah. Kenapa? Tak demam rindu lagi?" Dua minggu menghadiri kursus, hati Cal tak henti-henti memikirkan keadaan isterinya. Sampaikan Nik kata yang dia angau.
"Tak ada makna nak demam bagai." Tak habis-habis lagi ke pasal demam rindu ni? Petang tadi, Kak Yam. Kini, Cal pula!
"Kalau demam tak ada, maksudnya rindu tu adalah kan?" Cal angkat sebelah kening.
"Entah..." Balas Edrea bersahaja. Dia menghampiri sejadah yang masih terhampar itu untuk disimpan kembali.
Cal tarik senyuman sinis. Seraya itu, dia menghampiri Edrea lalu memusingkan tubuh itu menghadapnya. Dengan mudah Cal mendukung Edrea yang belum sempat menanggalkan telekung. "Abang! Turunkan Rea, lah!"
Mengendahkannya, Cal buka langkah meninggalkan bilik tidur mereka. Kemudian, menyusuri anak-anak tangga untuk ke tingkat bawah.
"Abang nak bawa Rea kemana ni?" Cal diam.
"Abang!" Bengang betul apabila soalannya tidak dijawab.
"Shsss... Orang tengah tidur." Rendah intonasi yang ditutur Cal.
"Habis tu abang nak bawa Rea pergi mana pukul 2 pagi ni?" Edrea bertanya kembali. Seakan berbisik. Kita tanya elok-elok, dia tak jawab. Tanya kuat-kuat, kata orang tengah tidur pula! Peninglah macam ni.
"Honeymoon." Sepatah, Cal jawab.
"Lah! Cakap ajelah nak pergi honeymoon..." Edrea menganggukkan-anguk. Eh, kejap. Apa honey?!
"Hah?! Honeymoon?!"
"Yup. Only you and me."
YOU ARE READING
BAYANG RAHSIA
Mystery / Thriller" Memaafkan memang mudah. Tapi untuk melupakannya tersangatlah payah." Girzelle Edrea, namanya tidak seunik alur cerita yang telah Ditulis. Gadis polos itu bagaikan burung yang dikurung di dalam sangkar. Tambahan pula setelah peristiwa 2 tahun lepas...