KORNEA mata Cal tertumpu pada belakang badan sang isteri melalui pantulan cermin sambil dia membetulkan tali lehernya. Ada sesuatu yang dia ingin tanyakan sebenarnya.Sejak kelmarin mereka tiba pun, Cal berasa ada sesuatu yang lain di bilik tidur mereka ini. Tak seperti sebelum dia pergi menjalankan tugas selama dua minggu tempoh hari.
"Abang ada benda nak tanyakan?" Cantas Edrea. Sedari tadi dia perasan akan renungan mata Cal terhadapnya melalui cermin.
Cal lepaskan nafas panjang sebelum berpaling. "Abang tak tahu nak cakap macam mana. Tapi...masa abang pergi operasi, L tak rasa ada sesuatu yang aneh?"
Edrea kemam bibir. Dia tak ceritakan lagi tentang mimpi peliknya pada Cal. "Rea ada mimpi benda bukan-bukan masa abang tak ada. Mungkin mainan tidur je, kut? Tapi macam real pun ya jugak. Entahlah... Rea pun confuse dengan diri sendiri time tu." Edrea bergerak ke wardrobe untuk meletakkan pakaian yang dia lipat semalam.
"Mimpi apa?"
Edrea kembali ke pandangan Cal. "Rea mimpi seorang perempuan." Jawab Edrea.
"Sekarang mimpi lagi?"
"Tak dah. Masa abang pergi operasi je. Mungkin mimpi tu nak takut-takutkan Rea agaknya. Bila abang tak ada je dia muncul." Edrea tertawa perlahan. Pakaian suaminya dikemaskan. Hari ni Cal dah masuk kerja.
Cal terdiam sejenak. Dia tak rasa lucu akan ayat terakhir isterinya itu. Tapi dia rasa sesuatu yang lain.
Sejurus itu, mata Cal tertumpu pada leher jinjang isterinya. "Luka dekat leher tu kenapa?" Kalau tak sebab Edrea mengaduh sakit di bahagian leher semalam, Cal memang tak perasan langsung akan 5 kesan luka di situ. Kecil saja namun kelihatan dalam.
"Entahlah. Kena gigit nyamuk agaknya. Tapi luka ni sebelum kita pergi honeymoon lagi dah ada. Ubat dah sapu cuma tak surut-surut. Alaa... tak payah risaulah. Luka biasa je ni. Sekarang ni jom breakfast. Karang terlambat pulak abang pergi kerja." Capai tudung sarung yang terbentang di atas katil, Edrea lekas menarik tangan Cal keluar dari bilik ini.
Sempat Cal menoleh pada sliding door bilik tidur mereka yang ditutupi langsir cream itu sambil berjalan mengikuti langkah Edrea.
"Ehem!" Bunyi deheman dan hentakan pada meja membuatkan Cal tersentak. Habis bertempiaran lari memori pagi tadi.
Toleh ke kiri, figura Nik sudah berada di hadapan mejanya.
"Kau mengelamun apa sampaikan aku panggil pun kau tak dengar? Agaknya kalau bom meletup tadi pun kau tak perasan. Sedar-sedar dekat alam barzakh dah." Omel Nik. Sampai nak tercabut anak tekaknya memanggil Cal sejak dari tadi. Nasib baik dekat pejabat kalau tak dia dah simbah air satu baldi!
"Sorry, aku tak perasan. Ada apa kau cari aku?" Cal betulkan posisi kepada duduk tegak. Boleh pula dia mengelamun.
"Ada orang nak jumpa kau." Maklum Nik.
"Siapa?" Cal menyoal.
"Aku," Sahut satu suara dari belakang Nik. Semerta-merta dua pasang mata milik Cal dan Nik melekat pada figura yang tiba-tiba muncul itu. Tanpa ajakan, meluru saja dia masuk ke dalam dan berdiri di samping Nik.
"Xander." Nama itu keluar dari ulas bibir Cal.
"Aku ada sesuatu nak bagitahu kau." Sememangnya kehadirannya di sini bukanlah saja-saja melainkan ada hal penting yang ingin dia sampaikan pada Cal.
*********
SETELAH mendengar balasan daripada Arin, Edrea terus melangkah masuk ke dalam. Pintu ditutup rapat-rapat lalu dia menerpa ke arah Arin.
"Aku kacau kau ke?" Edrea labuhkan punggung pada birai katil. Disebelah Arin.
"Eh, tak lah. Aku tak buat apa-apapun." Arin letakkan tasbih pemberian sepupunya itu pada rak di sebelah katil. Inilah cara yang Edrea ajarkan padanya untuk menenangkan fikiran. Dan dengan itu, sedikit sebanyak dia mampu menerima takdir yang telah tertulis padanya. Tidak seperti sebelumnya yang hanya meratapi.
Dia kena berusaha untuk redha dan terima qada' dan qadar."Kau okey?"
"Aku okey. Rasa lebih tenang sekarang." Arin tersenyum manis. Terima kasih pada Edrea yang sering menasihati dirinya tak henti-henti. Usai makan malam pada malam tadi, Edrea menyerahkan pula seutas tasbih padanya. Menyuruh Arin banyakkan beristighfar.
"Aku rindu senyuman kau." Ucap Edrea. Semenjak mereka bertemu semula setelah beberapa bulan berpisah, ini pertama kali Edrea menyaksikan senyuman Arin.
"Thanks, Rea. Kalau bukan sebab kau, aku mungkin dah jadi gila." Arin menarik tangan Edrea lalu digenggam erat. "Aku bersyukur sangat sebab kau masih ada dengan aku. Jaga aku sampai bawak aku ke sini."
"Kan aku dah cakap yang aku akan sentiasa ada untuk kau... Abang Naz pun ada. Kita orang akan jaga kau."
"Tak sangka dah seminggu mama tinggalkan aku..." Gumam Arin dengan nada perlahan.
"Aku tahu kau kuat. Jangan mudah mengalah... InshaAllah ada hikmah disebalik semua ni." Edrea merapatkan jarak diantara mereka lalu mengusap lembut bahu sepupunya.
"Aku cuba..."
"Aku tahu kau boleh. Dah la, jangan sedih-sedih. Petang nanti kita keluar healing. Aku dah ajak Abang Naz sekali. Bolehlah kita luangkan masa macam dulu-dulu." Awal pagi lagi Edrea sudah minta izin dengan suaminya untuk membawa Arin keluar ambil angin.
Arin mengangguk bersetuju. Dia ikut saja.
Tiba-tiba Arin teringat akan kereta yang parkir dihadapan rumah pada malam tadi. "Erghh, Rea. Aku ada benda nak cakap."
"Hmm? Apa dia?"
"Aku ternampak ada sebuah kereta dekat luar pagar semalam. Aku tak pasti dia buat apa tapi macam duk mengendap ke rumah ni pun ada juga."
"Kau nampak ke siapa?" Edrea menyoal.
Arin geleng kepala.
Doakan saya sempat siapkan cerita ni sebelum tahun depan😭
YOU ARE READING
BAYANG RAHSIA
Mystery / Thriller" Memaafkan memang mudah. Tapi untuk melupakannya tersangatlah payah." Girzelle Edrea, namanya tidak seunik alur cerita yang telah Ditulis. Gadis polos itu bagaikan burung yang dikurung di dalam sangkar. Tambahan pula setelah peristiwa 2 tahun lepas...