Part 14

17.4K 617 5
                                    

Ammar memerhati Ainul yang sedang menyidai pakaian.

Dari tadi Ainul tidak bersuara. Mungkin sakit hatinya itu masih terasa.

'Ahh, tidak salah aku buat macam tu! Aku suami dia!' Dia menyedapkan hati sendiri.

Ammar juga sekadar mendiamkan diri. Malas hendak melayan sakit hati Ainul. Kalau nak diikutkan, hatinya dulu juga sakit mengenangkan kemusnahan hidup keluarganya.

Tapi, yang melakukan onar ialah ayah Ainul. Bukannya Ainul. Tetapi mengapa harus Ainul yang menanggungnya? Apakah salah gadis itu?

Setelah beberapa hari, Mak Long meminta diri untuk pulang.

"Senang senang nanti datang lah rumah Mak Long ye. Ain, Am" pesan Mak Long.

"Insya Allah Mak Long, nanti kalau ada masa Am datang ke rumah mak Long dengan Ain" ujar Ammar.

"Mestilah kena datang Mak Long. Nanti Ain rindu Mak Long." Kata Ainul sambil memeluk wanita itu.

"Yelah yelah. Mak Long minta diri dulu ya. Asalamualaikum"

"Walaikumussalam" Ainul dan Ammar menjawab serentak.

Bermulalah kembali kehidupan mereka yang dingin setelag kepulangan Mak Long.

Ammar kembali melayannya acuh tak acuh. Panjang lebar soalan yang diajukan, namun sepatah yang dijawabnya.

Mereka kembali tidur berasingan. Tetapi kali ini Ainul yang harus tidur di bilik tetamu.

"Starting from now, this is my room. Kau tidur di bilik tetamu or mana mana bilik yang kau suka. Stor pun boleh kalau kau nak"

Masih terngiang ngiang bait bait ucapan Ammar kepada Ainul yang menghiris hati.

Tergamak Ammar melukakan hatinya. Apa salah dia? Memerangkap Ammar agar ditangkap basah bersamanya?

"Am.." sapa Ainul.

Ammar berpaling. Namun dia kembali menonton televisyen.

"Am we need to talk" sambung Ainul.

"Nak cakap apa?" Bidas Ammar.

"Kenapa Am buat Ain macam ni? Kenapa Am seksa perasaan Ain? Kenapa Am?" Bicara Ainul dengan suaranya yang teresak menahan daripada menangis.

Ammar diam.

"Kenapa sebelum kita kahwin, Am layan Ain baik sangat? My Sayang lah apelah. Rindu Ain lah. Tapi sekarang Am layan Ain macam sampah. Apa semua ni Am? Why you do this to me?" Akhirnya setitis air mata Ainul gugur jua.

Ammar memandang tajam Ainul.

"Kau tak layak dapat kasih sayang aku! Kau dah musnahkan hidup aku! Kau tahu tak?!" tengking Ammar sambil menghempas bantal kecil yang dipegangnya. Ammar berlalu dari situ.

"Bukan Ain yang rancang semua ni. Ain berani bersumpah dengan nama Allah. Kenapa Am benci sangat pada Ain? Kenapa Am?" Air mata mengalir lebat di pipi Ain.

"Sebab ayah kau! Ayah kau penyebab hidup aku musnah! Ayah kau penyebab rumah tangga Mama dan papa aku goyah. Kau tahu tak hah?!" Segala dendam yang terbuku di hati Ammar akhirnya terluah jua.

Ainul terkesima. Dia terjelelopok ke lantai. Dia tidak mempercayai apa yang dikatakan Ammar sebentar tadi.

Wanita yang menjalinkan hubungan sulit dengan ayahnya ternyata ialah Mama kepada Ammar. Ya, Ammar, suaminya!

Ammar terus menaiki kereta dan meninggalkan Ainul menangis sendirian.

Ammar menghentak stereng. Bengang! Amarahnya bangkit mengingatkan perkara itu. Perkara yang membawa kepada kehancuran keluarganya.

Ainul ingin pulang ke rumahnya. Apa apa pun, dia harus meminta izin suaminya itu.

Ainul setia menunggu kepulangan suaminya.

Jam menunjukkan pukul satu namun Ammar masih belum pulang. Mungkin kemarahannya itu belum reda. Ammar belum bersedia untuk berhadapan dengan Ainul.

'Mesti dia takbalik' duga Ainul.

Akhirnya Ainul terlena di atas sofa, tetap menunggu kepulangan Ammar. Pipinya basah dek air mata yang mengalir tanpa henti sedari tadi kering dengan sendirinya.

So how? Comment ya. Dan jangan lupa vote. Terimakasihh :)

Ternyata Salah MencintaimuWhere stories live. Discover now