▪20

440 36 0
                                    

(foto: Jurk van Catharina)

¢~ •Willem• ~ ¢

Ik help Catharina stap voor stap bij het omkleden. Totdat ze helemaal is aangekomen bij haar jurk. Ze wrijft over de stof om denkbeeldige kreukels er uit te wrijven. Ik stop haar bedoelingen en pak haar handen vast in de mijne.

'Je ziet er prachtig uit, alleen je haar moet nog geborsteld worden. Sta mij toe' ik neem haar mee naar de kaptafel en laat haar daar neerzakken op een stoel. In mijn ene hand houd ik een gouden haarlok vast en in mijn andere hand de borstel. Ik begin haar haren met rustige bewegingen uit de borstelen.

Op de manier hoe Catharina er nu bij zit, rug recht en strak gezicht lijkt ze op een echte koningin. Mijn koningin, nog maar twee maanden en dan is het zover. De kroning. Een week van te voren zal ons huwelijk plaats vinden. Ik kan niet wachten. Er moet nog zoveel geregeld worden. Maar grotendeels is alles al geregeld.

'Catharina.. zou u mij deze avond willen vergezellen tijdens een toneelstuk?'

Haar ogen ontmoeten de mijne via de spiegel. Ik laat de borstel zakken en wacht op haar antwoord. Dit had ik haar al eerder willen vragen. Maar door al die gebeurtenissen leek het me niet het juiste moment. En nu we zo'n fijne sfeer hebben opgebouwd durf ik het eindelijk te vragen.

'Natuurlijk Willem' antwoord ze blij. Ze komt uit de stoel omhoog. Haar jurk veert mee met elke beweging die ze maakt. Het lijkt net alsof ze zweeft in de lucht. Ze loopt naar me toe en sluit haar armen rond mijn nek. Ik leg mijn handen rond haar heupen en trek haar iets dichter naar me toe.

'Willem, je maakt me zo gelukkig' mompelt ze in mijn schouder. Ik glimlach door haar woorden en druk een tedere kus op haar voorhoofd.

**

Samen met Catharina lopen we de trap af richting de eetzaal. Net zoals de vorige keer neem ik mijn plaats naast Auguste, de zus van Catharina. Terwijl wij onze plaats nemen arriveert mijn broeder Aiden ook in de eetzaal. Hij ziet er een stuk beter uit dan eerder vandaag. Hij zakt zwijgend naast me op een stoel neer. Ik kreeg niets beters dan een kort knikje van hem.

Net wanneer ik er iets van wil zeggen word het avondmaal opgediend. Het bord is rijkelijk gevuld met een stuk reigers borst, versiert met een heerlijke groentesaus. Daarbij zijn ook nog twee grote scheppen aardappelpuree op het bord te vinden. Ik wacht tot de koningin toestemming geeft om te eten en val dan aan.

¢~ •Catharina• ~ ¢

Hoewel reigersborst mijn lievelings eten is heb ik vreemd genoeg geen trek. Het zal wel komen door wat er vanmiddag allemaal gebeurt is. Tot mijn grootse ergernis zit Heer Aiden nu recht voor me. Hij eet gewoon rustig door alsof er niets gebeurt is.

Ik neem kleine hapjes van mijn eten. Zin in een gesprek heb ik nu ook niet. Ik probeer zoveel mogelijk voedsel naar binnen te werken. Dan kan ik zometeen direct naar mijn vertrek, ik wil me nog verkleden voor vanavond. Geduldig wacht ik af tot mijn moeder me toestemming geeft om de tafel te verlaten.

Ze is diep in gesprek met vader. Ik denk dat ze niet eens doorheeft dat we al lang klaar zijn. Was Mary maar hier zij zou er wel wat van gezegd hebben. Maar sinds zij allang samen met haar man in Zwitserland woont. Hoef ik daar niet meer op te rekenen. Mijn enigste steun is Alexander. Maar hij is in een gesprek gewikkeld met Willem.

Ik vang afentoe wat van de gespreksstof op. Maar ik voel me niet op mijn gemak om mee te praten. Het gaat over een nieuwe sport. En dat intresseert me vrijweinig. De enigste sport die ik beoefen is paardrijden. En ballet, maar ik weet niet of je dat een sport kunt noemen. Het is eerder een hobby.

'Laten we ons verplaatsen naar de salon' moeder komt overeind uit haar stoel. De rest van het gezelschap volgt. Dit is mijn kans. Ik loop snel achter moeders aan tot ik naast haar loop.

'Moeder, zou ik misschien naar mijn kamer mogen? Ik moet me nog verkleden voor de activiteit van vanavond' fluister ik zacht.

Ze kijkt me met haar strenge blik aan. Dat betekent meestal niets minder dan goeds.

'Hoe dat zo? Wat staat er vanavond op je planning Catharina?'

'Willem heeft me mee uit gevraagd naar een toneelstuk' antwoord ik blij.

Haar blik verzacht, haar mond hoeken krullen omhoog in een trimofantelijke glimlach. 'Wat een goed idee, je hebt mijn toesteming om de salon te verlaten lieverd' antwoord ze.

'Dankuwel moeder' ik haast me naar de uitgang van de eetzaal. Twee bediendes openen de deur voor mij. Met een drafje loop ik de trap op. De gang is helemaal leeg op twee personen na dan. Abigail en Jayden.

'Abigail!' Ik trek mijn jurk omhoog en ren op haar af. Dit moet ze horen, en ze moet me helpen bij mijn jurk!

Wanneer ze mijn stem hoort draait ze zich met een ruk om. Jayden blijft stom verbaasd staan. Ik pak Abigail haar schouders vast en kijk haar doordringend aan. Het moet er waarschijnlijk heel gek uit zien. Maar dat kan me op dit koment niks schelen. Het zijn maar slaven die me zo zien.

'Ik heb een date vanavond!' gil ik bijna. Ze glimlacht haar witte tandenbloot. Haar bruine ogen lijken van blijheid te spreken. Maar ik zie er een lichte twijfel in voorbij gaan.

'Met wie?' vraagt ze. Ik trek een wenkbrauw op, 'met Willem natuurlijk. Wie anders?' antwoord ik.

Dan schiet het me te binnen. Heer Aiden.. Hij zou me nooit mee uit vragen. Nooit. Dat lijkt me wel een beetje duidelijk.

'Sorry jufrouw' stamelt ze.

'Ik vergeef het je omdat ik in zo'n goede bui ben. Kom je moet me helpen met omkleden' ik pak haar pols vast en sleur haar mee naar mijn kamer. Ik wil alles weten wat er tussen die twee gebeurt is. Tot in de pittige details.
★☆★☆★☆★☆★☆
Daar ben ik weer! Sorry voor de type fouten. Ik heb het snel doorgekeken en de meeste eruit gehaalt. Maar er zullen vast nog wat fouten inzitten. Dus.. mijn examens zijn voorbij. Maar ik moet blijkbaar nog een rekentoets doen. En laat dat nou net mijn slechtste vak zijn. Duim voor me!

Tot de volgende keer!♥

INSIDE: The Forbidden Love [COMPLEET] Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu