We rijden op de snelweg richting Utrecht. Nassim rijdt echt heel snel, we zijn 20 min onderweg en moeten max nog 10 min. Ik heb zo lang niet meer gewinkeld dus ik heb er echt zin in, ik ga ook Islam boeken kopen. Ondanks dat ik ghimaar draag moet ik echt de kennis opdoen over de Islam, ik heb het gevoel dat ik niet genoeg doe.
'Ewa praat eh zusje, hoe s t leven?' Nassim neemt een slok van z'n redbull. 'Jaa ewaa gaat goed alhamdullillah, beetje saai, voor de rest niks bijzonders.' Ik kijk uit het raam. 'Ga je nog steeds met Siham om?' Ik voel ogen op me branden. 'Ja.' Ik pak de redbull uit z'n hand en neem zelf een slok. 'Niet met haar omgaan.' Nassim pakt zijn blikje terug. 'Nassim, denk je dat ik dat wil? Ik ben gewoon bang dat ze tnawies over me gaan verzinnen als ik afstand van die meisjes neem ze zijn gevaarlijk he., pathologische leugenaars.' 'Ik weet Sellie maar doe het toch, ik pak ze terug als ze zoiets doen ik ben je broer en ik wil je niet zien met zulke types heb je dat begrepen?' Nassims stem word luider. 'Ja loveyou' 'too'
We zijn aangekomen in Utrecht. 'Waar wil je eerst heeen zinaaaaa' lacht Nassim. Utrecht is gewoon onze stad, willen we eten? Gaan we naar Utrecht. Winkelen? Utrecht. Maar dat hebben we lang niet meer gedaan omdat Nassim het druk had. 'Rondjes lopen op kanaaaalstraaat duuuuuuuhhh.' Zeg ik met een Utrechts accent. 'Yeahhhh geselluuug' reageert Nassim en samen gaan we stuk. Wij zijn nooit serieus. We rijden Kanaalstraat op en parkeren in een zijstraat. Hier heb je een paar boetiekjes die ik even wil binnengaan, heb nieuwe ghimaars nodiggggggg. 'Eey doe die ring die in dashboard zit om.' Ik kijk Nassim scheef aan. 'Zeg wollah je gaat doen alsof we getrouwd stel zijn?' 'Ja wollah Sellie doe nou maar' 'ik ga stukkkkkkkkk' ik pak de ring uit dashboard en doe hem om. 'Ja ewa stap uit.' Nassim doet zijn deur open. 'HAHA NEE DOE MAAR JIJ VOOR MIJ OPEN HUSBANDDD' ik doe de ring af Nassim is gek. Ik stap uit en loop naar Kanaalstraat.
We lopen een winkeltje in en mijn oog valt gelijk op een mooie abaya. Hij is zwart met zilveren details bij de mouwen. Ik loop er naartoe en zoek mijn maat. 'Nassss is deze mooi?' Ik trek de abaya/kimono over mijn ghimaar aan. Hij valt achter lang uit. 'Prachtig zusje, wollahila prachtig.' Als Nassim iets mooi vind is het mooi. 'Waaaauwww je bent prachtig' hoor ik opeens een meisjes stem. Ik draai me om en schrik door wie ik aantref. 'Amina? Omgggggg' ze kijkt een beetje verdwaasd . 'WOOOOHHHH sellieeeeee' we vliegen om elkaars hals. Amina is mijn beste vriendin uit Arnhem. Ik vertel haar altijd alles, ze is mijn dagboek. Ze woonde eerst ook nog in Rotterdam, we waren buurmeisjes, ze verhuisde naar Arnhem want daar woont haar familie en dat vond haar moeder prettiger. Ze woont nog thuis bij haar moeder, volgt een goede studie en ze lucht haar hart ook altijd bij mij. We zien elkaar misschien 1x in de 2 maanden doordat we het allebei druk hebben door onze studies. 'Ik had je hier echt niet verwacht...' Glimlacht ze. 'Ik jou ook nietttttt' lach ik. 'Uhum..' Hoor ik Nassim kuchen. 'Nasssieeeee' lacht ze. 'Mientjeeeee' glimlacht Nassim. 'Je bent echt volwassen geworden man' Nassim kijkt trots naar Amina. 'Waar is Anass?' 'Anass is ook hier, hij heeft me gewoon alleen gelaten en is ergens gaan eten.' 'Echt Anass jongen dikzak altijd eten die gast' lacht Nassim. Anass is Amina's broer, oude beste vriend van Nassim. Amina glimlacht en keert haar gezicht naar mij. 'Dusss jullie zijn aan het shoppen he, al wat gevonden nigh?' Ze scant de kimono/abaya die ik aan heb. 'Nee we zijn er pas net, wat vind je van deze?' En ik kijk naar mezelf in de spiegel. 'Echt mooi wollah.' 'Nou meiden, ik ga Anass zoeken, let op jullie zelf oké.' 'Is goed Nassim ik bel je wel als we klaar zijn' 'is goed zusje, Thalla f rasek.' 'Ciaooo' Nassim loopt weg.
'Shopdagje in Utrechttt, echt gezellig, heb dit gemist.' Zegt Amina. 'Ik ook wollah.' Ik trek de abaya/ kimono uit en leg hem op de toonbank. Er komt een oude Marokkaans vrouwtje aan . 'Salaamu Aleykom, is dit hem geworden?' glimlacht ze. 'Jaa, hij is echt prachtig.' Glimlach ik terug. Ze rekent hem af en we groeten elkaar. De volgende winkels waar we instapte verkochten ongeveer hetzelfde. Ik koop een paar hoofddoeken voor mijn moeder en een mooie lichtblauwe takchita ook voor mijn moeder voor het geval er een bruiloft aankomt. Het is trouwseizoen, september, oktober, november, december. Iedereen heeft wel een bruiloft in deze maanden. Ik koop ook 5 boeken over de Islam. Amina haalt 2 abaya's voor haar moeder en 4 hoofddoeken. We lopen een home decor winkeltje in, ik zelf weet niet waarom. We stappen nooit zulke winkeltjes in. 'Kijk is hier Sellie.' Amina wijst naar een zilveren klok met Arabische letters. 'Die is kapot mooooi.' 'Jaa, die ga ik halen.' Glimlacht Amina. Half uurtje later hebben we alles afgerekend. Ik heb standaard dingen gehaald zoals mesjes en vorken en Amina een klok, gebedskleed en een decorstuk met Ayat Al Kursi.
Op het moment dat we de winkel uitlopen lopen we Anass en Nassim tegemoet. Ze lachen met elkaar. Die 2 hebben elkaar ook lang niet gezien, hun gesprek gaat zeker over zaken. Ze merken ons op. 'Salaam Saloua, alles goed?' Anass geeft me een hand. 'Alhamdullillah met jou?' 'Alhamdullillah' 'kom we gaan ergens eten ik heb honger' zegt Amina. 'Waar wil je?' Vraagt Anass. 'Ik heb zin in die bidoe burger die we altijd met z'n vieren aten vroeger.' 'Ik ook wollah' we lopen naar bidoe.
Terwijl we onze burger menu zitten te eten en te lachen zegt Amina opeens,: 'Anass en ik moeten wat vertellen.' 'Wat?' Zegt Nassim met volle mond. Ik neem een slok van me Hawaii. 'Dit is gewoon precies het goede moment om het te vertellen, we wilde het eigenlijk vertellen wanneer we pas op bezoek zouden komen bij jullie in Rotterdam maar nu is eigenlijk perfect.' 'Ewa vertel' zeg ik ongeduldig. 'we gaan weer terug verhuizen naar Rotterdam.' Glimlacht Anass. Ik proest bijna mijn drinken uit. 'Waaaaaaaaaaat?' Schreeuw ik. 'Ska iedereen kijkt naar ons mosiba, wat denk je dat we deden in die decoratie winkel, je vroeg ook echt niet door ofzo, was ze3ma hint.' Lacht Amina. 'Echt goeie neefiee' en Nassim geeft Anass een boks. En ik? Ik kan alleen maar glimlachen. De vriendin die mij nooit heeft laten vallen, waarmee ik ben opgegroeid en waarmee ik na al die jaren nog steeds goed mee ben, komt gewoon terug naar Rotterdam.
JE LEEST
Saloua & Nordine
RomanceIk zie Nordine beschamend naar me kijken, hij had duidelijk niet verwacht mij te zien met een zak wapens bij de deuropening. Pijnlijk, deze blik. Hij heeft door dat ik de situatie weet en geen andere keus heb. Waarschijnlijk dacht hij Amina te zien...