BHMM 4

12.7K 378 7
                                    

Hari ini hari minggu. So apa maknanya? Ya. Maknanya, hari ini, anak Datuk Izhar tu semestinya ada di rumah. Takpalah, aku buat kerja macam biasa je lah. Kalau dia kacau aku memang kena watttttcchhhhaaaaa la oleh aku. Walaupun badan aku ni kecil macam Jihan Muse tapi stamina aku ni kuat macam ace running man, Song Ji Hyo tau!

Aku menarik nafas sebelum membuka tombol pintu utama rumah Datuk Izhar.

"Kau islam ke?"

"Oh mak kau hijau!"

Ya Allah, terkejut beruk aku dibuatnya! Aku menutup mulutku. Kan dah keluar latah aku. Haishh! Perlahan-lahan aku menoleh ke belakang. Seorang lelaki yang hanya memakai t-shirt dan seluar track berwarna kuning coklat berdiri tepat di hadapanku. Dia memasukkan kedua belah tangannya ke dalam poket sambil bebola mataku memandang ke arahku dari atas sampai bawah. Terasa panas badanku apabila dia merenungku ala-ala aku ni sejenis lauk yang sangat lazat.

"Aku tanya kau, kau islam ke? Pekak ke apa kau ni" dia mengulang soalannya yang tadi belumku jawab.

"Ya, Encik. Sa.. Saya islam" jawabku terketar-ketar. Pelik pula bila dia tanya aku Islam atau tidak.

"Habis tu? Kau main masuk je, dah tak reti nak bagi salam?"

Fuh, gila. Sentap gua, sentap!

"Sorry. Sebab, Datuk Izhar kata kalau saya sampai, terus masuk je"

"Datuk Izhar tu Tuhan kau ke?"

Sekali lagi aku sentap. Aduh mamat ni banyak cakaplah pula!

"Okay, okay. Saya minta maaf. Assalamualaikum"

"Ha, Indah. Dah sampai?" tiba-tiba Datuk Izhar yang baru saja keluar dari biliknya menyapaku.

"Ya, Datuk. Baru je tadi" jawabku lembut.

"Ha, alang-alang dah ada depan mata ni. Saya kenalkan, ini anak lelaki saya. Indra Arifin. Panggil je dia Indra. Indra, ni, Indah Ardini. Dia anak angkat Mak Teh dan dia akan menggantikan Mak Teh"

Aku hanya tersenyum hambar apabila Datuk Izhar memperkenalkan kami berdua. Indra? Memang taklah dia nak senyum. Entah, aku tak tahu apa masalah dia dan aku tak nak pun ambil tahu apa masalah dia. Tapi aku peduli apa, well, aku datang sini nak kerja bukan nak hadap muka dia yang taklah handsome sangat pun. Hm! Errr.. Okay fine. Dia ni handsomelah juga sikit-sikit. Tipulah kalau aku cakap si Indra aka Indra ni tak handsome.

*****

Seperti biasa, aku mulakan kerja aku dengan membersihkan ruang tamu utama. Tapi yang tidak biasanya, kali ini, si Indra tu ada di situ sedang menonton televisyen.

Aku mengangkat vacuum cleaner ke ruang tamu. Aku melihatnya yang sedang makan keropok. Aku melihat ke arah kakinya. Seriously Indra? Makan macam budak kecik! Bersepah satu ruang tamu. Lain lagi kat atas sofa. Ergh!

"Encik Indra, saya nak bersihkan ruang tamu ni"

Indra memandangku dari atas hingga bawah dan dia menjelingku lalu menyambung semula menonton televisyen tanpa bergerak sedikit pun seolah-olah dia tidak mendengar apa yang aku katakan sebentar tadi.

"Ehem! Ehen!  Encik Indra, saya nak bersihkan ruang tamu ni" ulangku kali ini dengan suara yang lebih kuat dari tadi. Senyuman manisku ini tetap kekal di bibir.

"So?"

Sekali lagi, seriously Indra?! So? So? So? Dia tanya aku so? Den sabo je ni. Den sabo je ni.

"Jadi, boleh tak Encik Indra angkat kaki Encik Indra tu atau pun Encik Indra beredar dari sini supaya saya boleh jalankan kerja saya. Lepas saya selesai buat kerja, barulah Encik Indra ke sini semula. Boleh?" tanyaku sopan. Yup, aku rasa aku dah cukup sopan.

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now