Sebulan telah berlalu...
Agak lama juga aku di Ipoh bersama nenda dan mak long. Entah kenapa, kalau aku berada di Kuala Lumpur, fikiranku bercelaru, hatiku selalu tidak sedap. Mungkin, aku masih lagi fikirkan pasal Idel. Jadi, aku ambil inisiatif dengan menenangkan diriku di kampung.
"Indah.."
Bahuku sedikit terinjut walaupun mak long hanya menyentuhnya dengan lembut.
"Indah.. Indra datang. Dia nak jumpa Indah"
"Ha?! Indra datang?"
Mak long Izzatul menganggukkan kepalanya perlahan.
Seriously, waktu itu aku langsung tidak menyangka yang Indra akan sanggup datang ke sini setelah.. err.. setelah.. Okaylah, rasanya takpayahlah aku nak bagitahu.
"Mak Long suruhlah dia datang sini. Indah tunggu dia kat sini" kataku.
"Okay.."
Aku menarik nafas sedalam-dalamnya.
"Indah.."
That's it. Suara itu.
Aku menoleh ke belakang dan cuba untuk mengukir senyuman.
"Hai" jawabku.
Indra turut tersenyum kecil.
"Awak okay?" tanya Indra.
"Ya, I'm okay. Why? Saya nampak macam tak okay ke?"
"Okay.."
"Indra, awak buat apa kat sini?"
"Saya yang sepatutnya tanya, awak buat apa kat sini"
"Don't twice my question"
"Saya tanya awak ni, Indah. Apa awak buat kat sini?"
"Seriously, Indra? Ni kampung saya. So?"
Indra terdiam. Nampaknya, dia dah terperangkap dengan soalannya sendiri. Aku dapat dengar keluhan dari Indra.
"Okay, fine. I'm sorry. Indah, sebenarnya saya datang sini sebab saya nak tahu kenapa awak tiba-tiba menjauhkan diri dari saya?"
"Saya menjauhkan diri dari awak? Since when saya menjauhkan diri dari awak?"
"Since a few days ago"
Kali ini aku pula yang terdiam. Kepalaku bertambah kusut memikirkan pasal ini semua. Ya, aku datang ke sini sebab aku nak rehat. Aku nak jauh dari semua orang. Sedangkan sepanjang aku di sini pun, aku tidak menyuruh nenda dan mak long menggangguku.
"I'm sorry..."
"Indah, I don't want to hear that word from your mouth now. I want to hear the reason kenapa awak menjauhkan diri dari saya?"
Kali ini aku pula yang terdiam. Aku cuba mengalihkan pandanganku ke arah lain namun Indra tetap berdiri di hadapan mataku.
"Pleaselah, Indah. Apa pula alasan awak kali ni?"
"Apa awak cakap ni, Indra? Saya tak fahamlah"
"Saya call awak banyak kali, awak tak angkat. Saya mesej awak beribu-ribu kali, satu pun awak tak reply. Apa sebenarnya masalah awak ni, Indah?"
"Handphone saya.. Handphone saya.. Handphone saya.. Ro.. Rosak. Ya, handphone saya rosak" tipuku. Walaupun tidak logik, aku harap dapatlah selesaikan kemelut ini.
YOU ARE READING
Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️
Romantizm'Kenapa awak sanggup tipu diri awak?! Kenapa awak sanggup siksa diri awak sendiri?! Saya cintakan awak dan saya tahu awak juga cintakan saya!" -Indra Arifin 'Awak tak akan faham, saya. Sampai bila-bila pun awak tak mungkin dapat cinta saya dan saya...