Seharian ini, aku kurang bercakap. Sepatah aku ditanya, sepatah juga aku menjawab. Dua patah aku ditanya, dua patah juga aku jawab. Nenda, Mak Long Izzatul dan Iqbal masing-masing tidak senang duduk melihatku sebegitu.
"Indah.. Indah nak makan kek tak? Lama kita tak makan kek sama-sama kan?" tanya Mak Long Izzatul dengan riak wajahnya yang teruja.
"Ha'ahlah. Lama kita tak makan kek. Iqbal pun rindu nak makan kek coklat ibu" kata Iqbal pula.
"Yelah. Nenda pun. Indah, mari kita makan kek sama-sama. Nak tak?" sambung Nenda pula.
Aku melihat mereka satu persatu lalu menggelengkan kepala.
"Indah rasa tak sedap badan sikit. Indah nak rehat. Indah masuk bilik dulu ya"
Aku terus bangun dari tempat dudukku dan meninggalkan mereka di ruang tamu.
"Umi, apa kita dah buat ni, umi?" tanya Mak Long Izzatul cemas.
Tok Izziyah tersandar di sofa. Dia mengurut-urut dahinya.
"Ini memang kemahuan arwah Izzati sejak dari dulu dan inilah juga impian umi. Umi taknak dia kahwin dengan lelaki lain sebab mungkin dia akan dipergunakan. Tak semua lelaki boleh terima kekurangan dan kelebihan seorang perempuan jadi umi yakin dengan pilihan umi ni" jawab Tok Izziyah.
"Tapi nenda, ibu, kenapa Iqbal tak boleh tahu ya siapa pilihan nenda tu?" celah Iqbal dengan sopan.
"Iqbal, bukan ibu dengan nenda tak nak bagitahu kamu tapi perkara ni memang tak boleh di bawa main. Sejak dari dulu lagi, Mak Ngah dan nenda ada pilihan yang tersendiri untuk Indah. Lelaki tu memang baik. Hormat orang tua. Bertanggungjawab. So, tak ada apa nak dirisaukan oleh Indah. Iqbal, kamu tak payah risau, okay. Lambat-laun nanti kamu akan tahu juga siapa lelaki tu" jawab Mak Long Izzatul.
"Iqbal tak faham. Ibu kata perkara ni bukan perkara yang boleh dibawa main tapi, kenapa nenda, ibu dan mak ngah buat Indah macam ni? Maksud Iqbal, Indah dah besar kot. Dia boleh cari suami yang dia rasa sesuai untuk dia so biarlah dia sendiri yang tentukan dengan siapa dia nak kahwin. Lagipun, ibu, nenda, sekarang ni dah 2016, mana ada lagi style ibu bapa yang carikan jodoh untuk anak. Itu semua dah lapuklah, ibu, nenda" kata Iqbal lagi.
"Nenda tahu semua ni berat untuk Indah terima. Apatah lagi dengan keadaan dia yang sekarang. Tapi ini semua untuk kebaikan dia. Kita semua tahu yang dia tak akan kahwin selagi hal keluarga dia ni tak selesai. Sampai bila? Ha, Iqbal? Kamu boleh jamin dengan nenda yang masalah ni akan selesai sebelum nenda tutup mata satu hari nanti?"
"Nenda, janganlah cakap macam tu..."
"Itulah makanya nenda buat semua ni. Nenda nak tengok cucu-cucu nenda ni kahwin. Itulah hajat nenda. Kamu berdua sajalah cucu nenda yang nenda ada. Kamu tak apalah. Tapi Indah? Dia perempuan. Family dia pun hmmm malaslah nenda nak cakap, buat sakit hati saja"
"Tapi nenda, Indah tu degil. Percaya cakap Iqbal ni, dia tak akan setuju dengan cadangan nenda ni apa lagi ini semua tentang future dia"
"So that's whylah kita kena fikir macam mana caranya agar hati Indah terbuka untuk kahwin dengan pilihan nenda dan juga pilihan arwah mama dia ni"
"Iqbal tak tahu nak cakap apa tapi Iqbal rasa, kita kena banyak bersabarlah sebab Iqbal tak rasa Indah akan bercinta dengan sesiapa buat masa sekarang ni apatah lagi nak berkahwin. Sebab fokus dia sekarang ni cuma nak bongkar identiti sebenar Aunty Ilya dan dia juga masih marah dengan Pak Ngah sampai dia berdendam dengan mereka berdua"
Tok Izziyah dan Datin Izzatul memandang antara satu sama lain lalu mengeluh panjang setelah Iqbal berkata sebegitu.
*****
YOU ARE READING
Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️
Roman d'amour'Kenapa awak sanggup tipu diri awak?! Kenapa awak sanggup siksa diri awak sendiri?! Saya cintakan awak dan saya tahu awak juga cintakan saya!" -Indra Arifin 'Awak tak akan faham, saya. Sampai bila-bila pun awak tak mungkin dapat cinta saya dan saya...