Pagi itu, aku dan Iqbal membuat keputusan untuk balik semula ke Kuala Lumpur. Namun, nenda tidak keluar dari bilik. Hanya Mak Long Izzatul saja yang mengiringi kami ke kereta.
"Mak Long, Indah nak jumpa nenda kejap"
Mak Long Izzatul dan Iqbal memandang antara satu sama lain sebaik saja aku berkata sedemikian.
"Indah.. Bukan mak long tak benarkan Indah jumpa nenda tapi rasanya nenda tak nak diganggu kot sekarang" pujuk Mak Long Izzatul.
"Nenda tak nak diganggu ke atau nenda tak nak jumpa Indah?" tekaku.
Mak Long Izzatul terdiam. Dia juga rasa bersalah. Aku tahu Mak Long Izzatul cuma tak nak hubungan aku dengan nenda semakin dingin.
"Indah, janganlah cakap macam tu. Mungkin nenda betul tak nak diganggu. Biarkan je lah nenda rehat, okay?" celah Iqbal pula yang hanya memerhatikan kami dari garaj kereta.
"Tapi abang, Indah nak jumpa nenda juga. Hati Indah tak senang selagi tak jumpa nenda" jawabku.
Aku memerhatikan reaksi wajah Mak Long Izzatul dan Iqbal yang seakan-akan risau dengan kemahuanku itu.
Aku tersenyum kecil lalu mencapai tangan Mak Long Izzatul dan mengusapnya dengan lembut.
"Mak Long, abang, don't worry. Indah will be okay. Indah just nak jumpa nenda. Apa yang akan jadi, itu semua belakang cerita. Indah tak kisah kalau nenda marahkan Indah yang penting, sebelum Indah pergi, Indah nak jumpa nenda"
"Kalau dah Indah cakap macam tu, okaylah. Pergilah naik, jumpa nenda" jawab Mak Long Izzatul.
Aku menaiki tangga dengan hati yang berdebar-debar. Selama aku di sini, nenda tidak lagi seperti dulu. Hubunganku dengan nenda makin lama makin renggang.
Aku tiba di depan pintu nenda. Baru saja aku ingin mengangkat tangan untuk mengetuk, namun aku membatalkan niatku itu. Kalau aku ketuk, sudah pasti nenda takkan suruh aku masuk. Tanpa membuang masa, aku terus meluru masuk ke bilik nenda.
"Nenda.."
"Kamu ni dah kenapa, Indah?! Tak reti nak ketuk pintu dulu ke sebelum masuk?!"
Bagaikan terhenti degupan jantungku apabila Nenda menerjahku sedemikian.
"Nenda.. Indah minta maaf.."
"Sudahlah! Nenda tak nak dengar apa-apa! Balik aje lah ke KL!"
Air mataku yang aku tahan dari tadi akhirnya menitis jua. Nenda sedikit pun tidak menoleh ke arahku malah tiada senyuman terukir di bibirnya. Aku memberanikan diri untuk merapatkan jarak di antara kami.
"Nenda.. Please.. Janganlah buat Indah macam ni. Indah.. Indah rindukan nenda. Indah tak nak dingin dengan nenda terus-menerus macam ni. Tolonglah nenda.."
Akhirnya nenda menoleh ke arahku. Nenda memandang aku dengan tajam. Aku menundukkan wajahku ke lantai.
"Nenda sangat kecewa dengan sikap kamu, Indah. Selama ni, nenda percayakan kamu, tapi ini balasan kamu kat nenda?! Nenda tak sangka, rupa-rupanya nenda ni bukanlah seorang yang penting dalam hidup kamu"
"Nenda, jangan cakap macam tu. Indah sayangkan nenda.. Indah sayangkan nenda lebih dari Indah sayangkan diri Indah sendiri"
Aku terus memeluk nenda namun nenda menepisku membuatkan aku terundur beberapa langkah ke belakang.
"Nenda..."
"Nenda tak nak dengar apa-apa lagi. Kamu tahu apa harus kamu lakukan kalau nak nenda maafkan kamu"
YOU ARE READING
Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️
Romance'Kenapa awak sanggup tipu diri awak?! Kenapa awak sanggup siksa diri awak sendiri?! Saya cintakan awak dan saya tahu awak juga cintakan saya!" -Indra Arifin 'Awak tak akan faham, saya. Sampai bila-bila pun awak tak mungkin dapat cinta saya dan saya...