BHMM 27

10.1K 282 4
                                    

Datin Izzatul membawa sepinggan kuih dan 4 cawan teh ke ruang tamu.

"Ada apa umi panggil kami ke sini?" tanya Tan Sri Izuddin.

"Umi ingatkan umi nak jumpa kamu seorang je tapi memandangkan kamu dah bawa teman, tak apalah, umi cakap je lah" jawab Tok Izziyah yang kurang senang dengan keberadaan Ilya bersama.

Ilya hanya merengus dalam hati. Dia mengerling Tok Izziyah dengan tajam tanpa penglihatan sesiapa.

Datin Izzatul hanya melihat mereka silih berganti sambil menuangkan teh ke dalam cawan.

"Umi, janganlah macam ni. Sampai bila umi  nak macam ni kat isteri saya?"

"Umi panggil kamu ke sini bukan nak cakap pasal isteri kamu. Umi panggil kamu ke sini sebab umi nak cakap pasal anak perempuan kamu, Indah"

Hati Ilya bertambah sakit apabila mendengar Indah. Dia memalingkan wajahnya ke arah lain.

Tok Izziyah hanya mengerling tajam ke arah Ilya.

"Izuddin, kamu tak tahu ke Indah kat mana sekarang? Kamu tak cari dia?" tanya Datin Izzatul yang mula bersuara.

"Kak Long, saya cari. Dah merata tempat saya cari Indah. Kawan-kawan Indah yang saya kenal, semua saya dah call tapi sorang pun tak tahu mana Indah menghilang" jawab Tan Sri Izuddin.

"Nampaknya, semakin susahlah kita nak tunaikan hasrat umi. Dari dulu lagi umi nak tengok diaorang tu disatukan" keluh Tok Izziyah.

Tan Sri Izuddin dan Datin Izzatul juga turut mengeluh.

*****

Iqbal mengacau teh tarik dihadapannya sambil melihat ke arah Indra yang duduk di hadapannya.

"Bro, kau ada masalah ke?" tanya Iqbal.

"Masalah? Masalah apanya? Tak ada apa-apa masalah pun" jawab Indra cuba untuk menyembunyikan perasaannya yang sebenar.

"Dahlah, bro. Kau tak payah nak tipu akulah. Dahlah tadi, masa abah kau beri keterangan kau asyik mengelamun je. Tak fokus langsung. Nasib abah kau tau, kalau tadi kena dengan orang lain ha masaklah kau. Kenapa dengan kau ni?"

Indra diam sejenak. Dia menarik nafas sambil membetulkan kedudukannya menghadap Iqbal.

"Indah" hanya itu yang keluar dari mulut Indra.

"Indah? Kenapa dengan Indah?" tanya Iqbal pelik.

"Entahlah. Sejak dari yang Idel serang dia dengan Iesya hari tu, dia dah lain tau"

"Lain? Lain macam mana maksud kau?"

"Dia dingin dengan aku. Nak jauhkan diri dari aku. Aku call dia tak angkat. Aku sms dia tak reply. Peliklah"

"Agaknya dia masih marahkan kau pasal Iesya kot"

"Iqbal, kalau pasal tu, aku dah minta maaf kat Iesya. Apa lagi dia nak?"

Iqbal terdiam. Sampai begitu sekali adik sepupunya itu marah dengan Indra? Ish.. Ish.. Ish.. Indah.. Indah..

"Tapikan, aku peliklah" kata Iqbal sambil mengusap-usap dagunya.

"Pelik pasal apa pula?"

"Aku pelik kenapa kau risau sangat Indah marah dengan kau. Ada apa-apa ke?"

"Ish, tak ada apalah. Aku just pelik je dia marah sampai macam tu sekali kat aku. Kalau dia tak nak aku libatkan Iesya dalam hal aku, okay fine, aku dah buat apa dia nak. Habis tu? Kenapa dia masih nak marah lagi?"

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now