BHMM 13

11K 343 0
                                    

Pagi itu, aku, Iqbal, Mak Long Izzatul berbual-bual kosong di ruang tamu. Berbual dengan mereka sangat menghiburkan hatiku. Tambahan pula Mak Long Izzatul menceritakan semula saat-saat manis kami ketika kecil.

"Assalamualaikum"

Perbualan kami terhenti serta-merta apabila terdengar orang memberi salam dan suara itu amat aku kenal walaupun sudah sekian lama aku tidak mendengarnya.

"Waalaikumussalam"

Keadaan di ruang tamu yang tadinya harmoni kini bertukar sepenuhnya.

"Izuddin"

Hatiku berdegup kencang sebaik saja Mak Long Izzatul menyebut nama itu. Seluruh badanku menjadi panas. Aku mula tidak keruan.

Mak Long Izzatul dan Iqbal hanya tersenyum kepadaku sebagai penanda agar menyuruhku tenang.

"Indah..." Walaupun Tan Sri Izuddin memanggilku dengan lembut namun ia masih tidak boleh mencairkan bara yang tersimpan di hatiku.

Aku terus bangun dari tempat dudukku namun dihalang oleh Mak Long Izzatul. Aku kembali duduk.

Tan Sri Izuddin mendekatiku lalu dia menghulurkan tangan kanannya agar aku mengucup tangannya. Tidak. Aku tidak akan mengucup tangan itu lagi.

"Indah.." Mak Long Izzatul bersuara lagi.

Aku berpaling ke arah lain. Tan Sri Izuddin segera menarik semula tangannya. Dia hanya tersenyum kecil lalu melabuhkan punggungnya di sofa.

"Along apa khabar?"

"Sihat alhamdulilah"

"Iqbal apa khabar?"

"Alhamdulillah Pak Ngah, Iqbal sihat. Pak Ngah? Makin handsome nampaknya ni" sengaja Iqbal mengusik agar keadaan tidaklah tegang sangat.

Iqbal, Tan Sri Izuddin dan Mak Long Izzatul tergelak kecil tapi tidak aku.

"Indah.. Indah apa khabar? Kenapa balik sini tak bagitahu papa?" tanya Tan Sri Izuddin yang jelas terpapar wajah kegembiraannya apabila dapat bersua muka denganku.

Aku hanya mendiamkan diri. Sedikit pun aku langsung tidak melihat ke arahnya walaupun dia duduk bersebelahan tempat duduk denganku.

"Err.. Pak Ngah, sebenarnya kitaorang tak plan pun nak balik sini. Kitaorang baru 3 hari kat sini" jawab Iqbal. Agaknya dia menyedari perubahanku jadi makanya dia yang menjawab persoalan Tan Sri Izuddin.

Tan Sri Izuddin mengangguk faham.

"Errr.. Okay.. Saya buat air kejap" Mak Long Izzatul sudah pun bangun dari tempat duduknya.

"Indah tolong ya"

"Tak apa, tak apa. Indah duduk je sini. Mak Long boleh buat air sendiri. Bukannya berat pun"

Mak Long Izzatul  terus berlalu pergi menuju ke dapur. Jadi, tinggallah aku, Iqbal dan Tan Sri Izuddin di ruang tamu.

Aku masih lagi berdiam diri.

"Indah..."

"Saya balik sini sebab nenda sakit. Bukan atas sebab lain ataupun untuk sesiapa. Termasuk Tan Sri"

Aku memberanikan diri untuk bersuara. Tan Sri Izuddin berasa amat terkejut apabila aku berkata sedemikian. Tidak kurang juga dengan Iqbal.

"Indah, papa tahu Indah masih marahkan papa. Tapi tolonglah, sekurang-kurangnya bagitahu papa kat mana Indah tinggal sekarang ni. Papa risaukan Indah"

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now