"My God, finally! Akhirnya! Terbuka juga hati kau tuk terima Indra" kata Iesya di talian setelah aku menceritakan tentang perasaanku yang sebenar terhadap Indra.
"Sejauh mana pun aku lari, sekeras mana pun hati aku, sedegil mana pun aku, pintu hati aku dah diketuk oleh Indra dan aku tak boleh nafikannya. Aku memang cintakan Indra" balasku.
"Babe, kau tak bagitahu aku pun, aku dah memang tahu yang kau cintakan Indra. Aku kenal kau bukan sehari dua, Indah. So aku tahu kalau kau tipu aku"
"Tapi Iesya, aku takutlah"
"Takut? Lahhh.. Kenapa pula ni?"
"Aku takut kalau apa yang aku pilih ni is jalan yang tak betul. Kalaulah Indra tinggalkan aku satu hari nanti, apa akan jadi kat aku?"
"Babe, cuba kau bagitahu aku satu sebab yang munasabah yang Indra akan tinggalkan kau"
"Idel"
"Idel?"
"Ya. Idel cinta pertama dia"
"So kau kena yakin yang kau adalah cinta terakhir Indra"
Aku terdiam seketika apabila Iesya berkata sedemikian.
"Okaylah. Aku ada kerja ni. Take care, bye!"
"Okay, babe. Bye"
Perlahan-lahan aku meletakan telefonku. Aku terfikir apa yang baru saja dikatakan oleh Iesya. Mampukah aku jadi cinta terakhir Indra?
*****
Aku menjadi tidak keruan sebaik saja Nenda memberitahu yang Datuk Izhar akan ke sini untuk berbincang pasal aku dengan Indra. Aku ke hulur ke hilir sambil menenangkan diri aku sendiri. Entah apa saja yang keluar dari mulutku. Aku memanjangkan leherku melihat ke arah luar kalau-kalau Datuk Izhar sudah sampai. Sekejap aku duduk, sekejap aku berdiri. Duduk lagi. Berdiri lagi. Duduk lagi. Berdiri lagi.
"Haaa..! Datuk Izhar. Sampai punnn.."
Haaaa!!! Habislahhh! Habislahh! Dah sampai, dahhh! Datuk Izhar dah sampaiiii!!! Okay Indah, okay. Rileks. Okay, rileks. Chill. Tarik nafas, hembus nafas. Chill, okay. Rileks!
"Indah!"
"Oh mak kau jatuh dalam longkang!"
Haishh. Kan dah keluar segala latah aku.
Tersembur ketawa Iqbal apabila melihat reaksiku tu. Melatah ntah apa-apa.
"Abang Iqbal! Ish. Buat Indah terkejut je lah"
"Eh, eh. Marah kita pula. Jom keluar. Bakal mertua Indah dah ada kat depan tu" balas Iqbal. Aduh, dia sengaja nak buat aku bertambah nervous! Bakal mertua?!
"Abang, Indah takutlah.."
"Ha, Indah. Laahhh.. Kenapa masih kat sini? Jom, keluar. Datuk Izhar dah ada kat luar tu" Ah sudah. Tak cukup anak, ibu dia lah pula yang datang. Bertambah dua kali gandalah nervous aku.
Jangan lepas ni nenda pula yang muncul, haaa sudah.
"Mak Long, tak boleh ke Indah tunggu kat sini je?" tanyaku. Tanganku sudah mula mengigil.
"Hei! Mana boleh macam tu. Indah, rilekslah. Bukan nak kahwin pun. Kahwin lama lagilah. Datuk Izhar datang sebab nak bincang pasal Indah dengan Indra. Cepatlah" desak Mak Long Izzatul lagi.
"Indah, jangan risau. Indra tak ada. Dia ke JB. Esok atau lusa baru balik" sambung Indra pula.
Okay, lega rasanya bila Iqbal cakap macam tu. Eh, no. Bukanlah lega 100%. Ada jugalah nervous-nervous sikit.
YOU ARE READING
Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️
Romansa'Kenapa awak sanggup tipu diri awak?! Kenapa awak sanggup siksa diri awak sendiri?! Saya cintakan awak dan saya tahu awak juga cintakan saya!" -Indra Arifin 'Awak tak akan faham, saya. Sampai bila-bila pun awak tak mungkin dapat cinta saya dan saya...