BHMM 56

6.9K 174 7
                                    

Iesya menuangkan teh ke dalam cawan untuk Iqbal yang sedang bersarapan roti bakar itu.

Iqbal berhenti dari mengunyah apabila melihat wajah isterinya itu tidak ceria seperti hari-hari yang biasa.

"Iesya, kenapa ni? Monyok je. Iesya tak sihat ke?" tanya Iqbal.

Iesya memandangnya sekilas lalu melabuhkan punggungnya di kerusi.

"Iesya sihat je. Sihat walafiat"

"Okay. So, kenapa monyok ni? Mulut dah macam paku yang tak tercabut dari tiang"

Tersembur ketawa Iesya apabila Iqbal berkata sedemikian. Tangannya juga laju mencubit lengan suaminya itu. Iqbal juga turut ketawa sambil mengusap-usap lengannya kesakitan.

"Iesya fikirkan pasal Indahlah, bang"

"Pasal Indah? Hmm.. Pasal Indah ke atau pasal Indah dan Indra?" tanya Iqbal semula dengan menekankan perkataan 'dan'.

"Yes. Iesya fikirkan pasal Indah dan Indra"

"Abang pun macam tu juga. Entah sampai bilalah diaorang nak macam ni"

Iesya setuju dengan Iqbal. Dia tersandar di kerusi.

"Indah ada cakap apa-apa kat Iesya?" tanya Iqbal pula.

"How about Indra? Indra ada cakap apa-apa ke pasal Indah kat abang?"

"Eh dia ni. Orang tanya dia, dia tanya kita balik. Dah tu, siapa yang nak jawabnya?"

Iesya tersengih-sengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Indra sekarang dia asyik busy je dengan kerja. Dia tak cakap apa-apa pun pasal Indah lagi" ujar Iqbal lalu menghirup teh yang dihidangkan oleh Iesya tadi.

"Yeke?"

"Ya. Indah pula?"

"Indah pun sama juga. Dia pun asyik busy je. Kalau Iesya ajak jumpa, dia meetinglah, ada appointmentlah, pergi sanalah pergi sinilah. Kalau dapat jumpa pun, dia bukannya nak buka mulut pasal Indra"

"Tapi, abang dapat rasakan yang Indra masih sayangkan Indah cuma Indra buntuh. Dia lost. Tak tahu nak buat apa. Tengoklah masa hari wedding kita hari tu, kita separuh mati suruh diaorang jadi pengapit kita tapi hm dua-dua keras kepala. Tak nak jadi pengapit sebab tak nak berjumpalah, tak nak itulah, tak nak inilah. Tapi dalam hati, masing-masing sayang antara satu sama lain. Susahlah. Dua-dua keras kepala. Dua-dua ego. Last-last, diaorang sendiri juga yang sakit hati, siksa menahan rindu. Heihhh.. Pening kepala abang"

Sedang Iqbal membebel dah macam doktor cinta, Iesya pula tersengih-sengih sambil menongkatkan dagunya melihat ke arah Iqbal.

"Ish, dia ni. Abang cakap series, Iesya senyum-senyum macam ni kenapa?"

"Takda. Abang ni cute jugakkan kalau dah membebel. Kalau macam ni lah, hari-harilah Iesya nak cakap pasal Indah dan Indra supaya Iesya dapat tengok abang membebel" jawab Iesya lalu tergelak kecil.

Iqbal juga turut tergelak kecil. Moodnya juga terus berubah apabila Iesya berkata sebegitu. Cia cia cia.

"Dahlah, jom gerak"

"Alaahhh abang.. Membebellah lagiiiii"

"Dah dah dah. Jangan nak mengada. Jom"

Iqbal sudah pun mencapai kotnya dan berdiri dari tempat duduknya.

Iesya masih lagi ketawa di tempat duduknya lalu dia pun mencapai beg tangannya dan terus mengejar Iqbal.

*****

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now