BHMM 16

10.4K 274 16
                                    

Setelah hampir seminggu berada di Ipoh, aku dan Iqbal membuat keputusan untuk balik semula ke Kuala Lumpur. Nenda dan Mak Long Izzatul mengiringiku ke pintu rumah sehingga di kereta manakala Iqbal sudah pun terlebih dahulu ke kereta untuk memasukkan beg-beg pakaian kami.

"Indah, ingat pesan nenda ya. Nenda berharap sangat Indah tunaikan hasrat nenda" pesan Nendaku.

Aku tidak berkata apa-apa. Aku hanya tersenyum kecil. Hendak jawab ya, hatiku kata tidak. Hendak kata tidak, nanti ia akan mengecewakan hati Nenda.

"Indah, sampai sana nanti jangan lupa call kitaorang tau" pesan Mak Long Izzatul pula.

"Okay, Mak Long. Okay, Nenda" jawabku perlahan.

"Iqbal, tengok-tengokkan Indah kat KL nanti. Jangan asyik busy kerja je" pesan Nenda kepada Iqbal.

"Jangan buli Indah kat sana. Kamu ni tak sah kalau tak buli Indah" sambung Mak Long Izzatul.

"Ya.. Ya.. Ya.. Okay. Tengoklah kalau Iqbal tak bosan, tak ada kerja, barulah Iqbal buli dia" balas Iqbal seraya ketawa berdekah-dekah.

"Ish budak ni. Dahlah. Mari sini, cucu-cucu nenda ni. Cucu-cucu nenda yang paling nenda sayang" kata Nenda. Aku dan Iqbal terus mendekati Nenda. "Jaga diri tau. Selalu-selalulah balik sini. Nenda ni bukannya sihat sangat. Bila-bila je boleh pergi" sambung Nenda.

"Nenda, janganlah cakap macam tu.."

"Yalah nenda ni. Janganlah cakap macam tu. Insyaallah, nanti Iqbal dengan Indah akan selalu balik sini jenguk nenda dengan ibu, okay"

Nenda hanya tersenyum kecil lalu mengusap-usap wajah kami berdua.

Setelah bersalam-salaman, aku dan Iqbal pun berlalu pergi dengan kereta masing-masing.

Sepanjang perjalanan aku hanya memikirkan tentang 'hasrat gila' nendaku. Aku menongkatkan kepalaku dengan tangan kananku di tingkap kereta.

*****

Ku di halaman rindu
Hanya berteman bunga yang layu
Ku di halaman rindu
Tiada harum tiada madu..

"Amboi... Amboi.. Amboi.. Anak abah ni, bukan main lagi erk. Ku di halaman rindu kononnn.. Anak abah rindukan siapa ni?" tegur Datuk Izhar setelah melabuhkan punggungnya di sofa.

Indra yang duduk di kerusi malas hanya tergelak kecil. Malu pula rasanya apabila abahnya itu terdengar dia menyanyi dengan iringan petikan gitar.

"Takda rindukan siapa-siapalah, bah. Saja je nyanyi-nyanyi. Rindu nak main gitar. Selalunya menaip je kat laptop sekali-kala nak juga Indra memetik gitar. Agaknya jari-jari Indah ni pun dah bosan dah asyik menaip itu menaip ini" jawab Indra lalu meletakkan gitar miliknya di sisinya.

"Alaahhh.. Kalau betul pun kamu rindukan seseorang apa salahnya.." kata Datuk Izhar.

"Ish, abah ni. Takda siapa-siapalah. Lagi pun, siapalah nak kat Indra ni"

"Uish, gila takda siapa yang nak? Anak abah handsome apa. Handsome, gentleman, rajin, kuat kerja..."

"Eleehhh.. Abah puji Indra ni mesti ada apa-apa ni kan? Kalau tak ada, mana abah nak puji Indra melambung sampai tahap dewa macam ni" celah Indra sengaja mengusik Datuk Izhar.

"Sampa tahap dewa ye?" ulang Datuk Izhar seraya ketawa.

Indra juga turut ketawa.

"Eh, Indra. Bukan sepatutnya Indah dah balik ke hari ni?" tanya Datuk Izhar tiba-tiba.

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now