BHMM 18

10.2K 270 6
                                    

Usai saja aku menunaikan solat fardhu subuh, aku hanya duduk termenung di sisi katil. Telekung jangan cakaplah, memang aku tidak buka lagi. Sejadah saja yang aku sempat kemas.

Aku terfikir pasal Indra dengan Iesya. Kenapa Indra tergamak buat Iesya sampai macam ni sekali? Kenapa dia sanggup heret Iesya ke dalam masalah hidup dia? Kenapa dia sanggup gunakan Iesya semata-mata nak selesaikan masalah kisah silam dia dengan Idel?

Flashback..

"Babe, aku just nak tolong Indra. Itu je"

"Tolong Indra sampai sanggup ditampar oleh Idel? Kau dah gila ke, Iesya?"

"Indah, hal tu bukan salah Indra pun. Lagipun, masa tu aku bukannya biarkan je dia tampar aku. Aku balas balik. Aku tak duduk diam"

"Kau ingat benda ni boleh dibawa main ke?  Aku tak tahulah apa nak jadi dengan korang ni"

Aku terus naik ke bilikku meninggalkan Iesya di ruang tamu. Ini semua kerja gila!

*****

"Morning!" sergah Iesya dari belakang.

Haihh.. Budak ni. Nasib baik tak terhumban masakan aku ni kat muka dia.

"Ish kau ni! Terkejut akulah! Tepi sikit. Aku nak siapkan sarapan kita ni. Kau tak nak sarapan ke?"

Iesya melepaskan tangannya dari bahuku sambil tergelak.

Aku dan Iesya duduk berhadapan. Iesya ni sejak dari dulu lagi dia memang suka sangat nasi goreng aku sampai satu hari tu dia suruh aku kerja je kat warung hujung tu, buat nasi goreng. Sedap mulut dia saja. Muka macam macam ni cantik dia suruh aku kerja warung. Eh, eh, eh, eh terpuji diri sendiri pula.

"Iesya, aku minta maaf" kataku sebaik saja Iesya selesai makan.

"Minta maaf? Pasal apa pula kau nak minta maaf ni? Haaaa! Kau ada buat yang tak baik erk kat aku? Cakap cepat!! Kau bubuh something kat nasi goreng ni? Kau ambil jam aku? Kau curi-curi tengok handphone aku? Ha.. Cakap, cakap"

"Ek eleh si mak lampir kampung tanjung rambutan ni. Taklah.. Aku nak minta maaf pasal semalam. Aku tak bermaksud nak marah kau pasal kau tolong Indra"

Iesya berhenti dari tawanya lalu membetulkan kedudukannya sambil mengelap bibirnya menggunakan tisu.

"Pasal tu ke... Hm, tak apalah. Aku tak ambil hati pun. Aku tahu kau tak nak aku diperbodohkan, dipergunakan oleh orang lain, kan" balas Iesya tenang.

Aku tersenyum kecil. Mujurlah Iesya faham. Bukan apa, aku cuma takut kalau Iesya diapa-apakan oleh Idel ataupun orang lain. Iyalah, perempuan macam Idel tu akan sanggup buat apa saja asalkan dia dapat apa dia nak.

"Tapi kan, macam mana pula Indra dengan Ifwat tu boleh kenal?" tanyaku lagi.

"Panjang ceritanya. Kau tanyalah Ifwat sendiri. Tak pun, kau tanya majikan kau tu"

"Ish, malaslah aku nak tanya. Kau ni, aku tanya kau, kau suruhlah pula aku tanya diaorang"

Iesya tergelak kecil lalu dia menambah lagi nasi goreng ke pinggannya.

"Indah, aku nak tanya kau something ni"

"Apa dia? Tanyalah"

Aku melihat ke arah Iesya. Dia menyelak rambutnya lalu memandang tepat ke arahku. Entah apalah pula dia nak tanya aku ni.

"Kau suka kat Indra?"

"Hei! Soalan apa kau bagi kat aku ni? Kau jangan nak merepek erk"

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now