BHMM 50

6.7K 185 8
                                    

Hari dinanti-nantikan sudah tiba. Indra tersenyum sebaik saja membuka kelopak matanya. Dia bangun sambil melihat bingkai gambar seorang perempuan yang tidak lama lagi akan menjadi tunangnya hanya dalam beberapa jam saja lagi.

"Bismillahirahmanirahim"

Indra terus bangun dari katilnya dan bersiap.

*****

Datin Izzatul dan Iqbal sedang menunggu Tok Izziyah bersiap di ruang tamu. Masing-masing melayan telefon bimbit.

"Amboi dua beranak ni. Patutlah senyap je dari tadi rupa-rupanya dua-dua buat hal masing-masing" tegur Tok Izziyah yang baru saja menuruni tangga.

Iqbal dan Datin Izzatul hanya tergelak kecil apabila ditegur sebegitu oleh Tok Izziyah.

"Amboi nenda. Cantiknya nenda hari ni. Baru hari pertunangan, belum nikah, belum sanding" usik Iqbal yang segak memakai baju melayu berwarna kuning emas itu.

"Ish budak ni. Ada-ada je lah. Dahlah, jomlah kita gerak. Nanti lambat pula" jawab Tok Izziyah yang malas hendak melayan usikan cucu lelakinya itu. Nasib baik yang seorang lagi kat KL kalau dah ada dua-dua orang cucunya kat sini memang tambahlah dia diusik.

Datin Izzatul mengiringi Tok Izziyah ke kereta perlahan-lahan.

"Nenda, nenda cantiklah. Macam Ramlah Ram" usik Iqbal lagi.

"Eh macam-macamlah budak ni"

"Nenda, nenda cute. Macam Ruhainies"

"Iqbal, dahlah tu usik nenda. Kamu ni kan. Ibu cubit kamu ni tak lama"

"Ibu, ibu pun cantik. Macam Tash Yong"

"Ha, iya. Ibu tahu ibu cantik, takpayah cakap. Dah, tutup pintu. Kami dah nak gerak dah ni"

Iqbal ketawa terbahak-bahak apabila melihat wajah geram ibu dan nendanya itu.

"Okaylah. Jumpa kat sana. Pak Ib, hati-hati bawa kereta. Jangan laju-laju tau" pesan Iqbal kepada pemandu kereta mereka.

"Haih. Mestilah kena hati-hati. Nak bawa Tash Yong dengan Ruhainies ni" balas Pak Ib dengan usikannya.

Apalagi, makin kuatlah ketawa Iqbal apabila Pak Ib pun menyakat ibu dan nendanya.

"Amboi Pak Ib.. Bukan main lagi erk" balas Iqbal pula.

Pak Ib hanya tersengih.

Tok Izziyah dan Datin Izzatul yang duduk di kerusi belakang hanya mampu menggelengkan saja kepala mereka namun dalam diam mereka juga terusik dengan usikan manja Iqbal dan Pak Ib itu.

*****

Indra yang sudah selesai bersiap, menenangkan dirinya di balkoni rumah. Dia ke hulur ke hilir. Memori silamnya bersama Idel mula menghantuinya ketika ini.

"Indra"

Datuk Izhar membuatkan Indra tersentak dari mengenang kisah lamanya.

"Haih. Pucat semacam je ni. Anak abah okay tak ni?" tanya Datuk Izhar.

"Nervous sikit" jawab Indra namun masih mampu tergelak kecil.

Datuk Izhar juga turut tergelak.

"Abah, abah rasa Indah.. "

"Indra, jangan cakap benda yang bukan-bukan. Today is your day. Hari yang Indra tunggu-tunggu. Hari yang Indra nanti-nantikan. Dan abah pasti, hari ni juga, hari yang Indah tunggu-tunggu dan nanti-nantikan. So, kamu tak perlulah risau" celah Datuk Izhar yang sudah boleh mengagak apa yang berlegar-legar di fikiran anak lelakinya itu ketika ini.

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now