BHMM 8

11.7K 374 2
                                    

Pagi itu, aku bangun lewat sikit. Maklumlah cuti. Jadi, waktu cuti ni lah aku ambil masa nak bangun lewat. Jam sudah menunjukkan pukul 10 pagi. Wahh, ni bukan lewat sikit ni, ni dah lewat banyak ni.

"Good morning princess!" ucap Iesya sebaik saja dia ternampak akan kelibatku turun dari tangga.

"Morning" balasku sambil tersenyum kecil.

Baru saja aku melabuhkan punggung tiba-tiba kedengaran bunyi hon dari arah luar rumah. Iesya yang duduk berdekatan dengan tingkap, menyelak sedikit langsir.

"Eh, Ifwat lahh"

"Ifwat? Dia buat kat sini?"

Tanpa menjawab apa-apa, Iesya terus membuka pintu pagar. Aku pula hanya menunggu di ruang tamu dan menonton televisyen.

"Indahhhh! Indahhh ohh Indahhh!!"

Baru saja aku meneguk sedikit air milik Iesya, Iesya terus memekik namaku. Aduh, takkanlah dia tahu pula aku minum air dia ni. Hihihi...

"Hai Indah. Good morning"  ucap Ifwat sebaik saja aku melangkah ke arah mereka berdua. Kelihatan Iesya sudah tersenyum lebar. Aku mengerutkan dahiku.

"Morning, Ifwat. Awak buat apa kat sini?"

"Saya...."

"Okaylah. You guys chit chat dulu. Jam 1 ni saya ada hal. Okay. Bye babe. Bye Ifwat"

Aku hanya merengus namun bibirku tidak lari senyuman. Aduhai si Iesya ni, suka suki dia ja nak tinggalkan kami berdua.

"Okay. So Ifwat, what are you doing here?" tanyaku semula.

"Err.. Awak dah breakfast?"

"Belum sebab saya baru je habis mandi ni" jawabku sambil tersipu malu.

"Baru habis mandi? Okay cun. So jom, kita gi breakfast"

"Eh, awak tak kerja ke hari ni?"

Ifwat menggelengkan kepalanya sambil tersenyum kecil.

"Okay then. Saya bersiap dulu"

"Okay. Saya tunggu awak kat sini"

*****

Indra baru saja habis mandi. Dia berdiri di hadapan cermin sambil mengelap rambutnya yang basah itu lalu menyangkutkan tualanya itu ke bahu kanannya. Indra merenung dirinya di pantulan cermin.

"Tahulah anak abah ni handsome tak payahlah renung muka tu lama sangat kat cermin"

Lamunan Indra tersentak apabila Datuk Izhar masuk ke dalam biliknya. Indra menoleh ke belakang lalu bersandar di mejanya.

"Eh abah, bukan abah ada meeting kat Sabah ke hari ni?" tanya Indra.

"Ya tapi dorang cancel. Mungkin minggu depan kot abah ke Sabah" jawab Datuk Izhar lalu melabuhkan punggungnya di bangku sebelah katil Indra.

"Oh macam tu..."

"Ai, kenapa? Kamu tak suka ke abah kat rumah? Kamu suka erk duk serumah dengan Indah?" usik Datuk Izhar.

"Ish, abah ni! Ke situlah pula. Indah tu maid kita je, bah.."

"Indra, sebenarnya kamu masih tak boleh lupakan Idel lagi kan?"

Indra yang tadinya menyikat rambutnya di depan cermin, berpaling semula ke arah Datuk Izhar.

"Apa abah cakap ni?" tanya Indra.

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now