BHMM 30

9.6K 259 26
                                    

Aku mengambil tempat duduk berhadapan dengan Indra. Hm tempat tu saja yang kosong. Aduh, berdebarnyalah duduk depan dia ni. Tapi itu bukan point aku, point aku sekarang, macam mana dan bagaimana Indra dan Datuk Izhar boleh ada kat sini. Ni mesti ada yang tak kena ni. Ni mesti ada udang di sebalik mi goreng mamak.

"Indah, kenalkan, ni Datuk Izhar. Yang di sebelah tu, Indra Arifin. Anak lelaki Datuk Izhar. Datuk Izhar ni anak kepada kawan baik nenda" ujar Nenda.

Okay! Now aku tahu macam mana diaorang boleh kenal. Rupa-rupanya Datuk Izhar memang dah lama kenal dengan nenda tanpa pengetahuan aku!

"Dan Indah, Indah masih ingat tak tentang wasiat arwah mama dan hasrat nenda? Yang nenda nak jodohkan Indah dengan seseorang?" nenda bersuara lagi.

Ya Allah, kalau iyapun janganlah cakap depan-depan, nenda oiiiii! Aduh, malunya aku. Dah zaman 2016 yang tak lama lagi akan masuk tahun 2017 ni pun masih lagi ada yang pakai jodoh-menjodoh ni. Jodoh-menjodoh pun boleh.

"Err.. I.. Iya, nenda. Indah ingat" jawabku terketar-ketar tanpa sedikit pun melihat ke arah Datuk Izhar dan Indra.

"Inilah lelakinya. Indra Arifin adalah lelaki yang nenda maksudkan. Nenda nak kamu kahwin dengan Indra dan Datuk Izhar sendiri pun dah setuju. Indra juga setuju nak memperisterikan kamu"

"What?!"

Sekali lagi, what?! Jadi, nenda suruh aku datang ke Ipoh kelam-kabut macam ni semata-mata nak bagitahu hal ini?! Indra pun satu. Kenapa dia senang-senang je setuju dengan keputusan nenda tanpa berjumpa aku terlebih dahulu?!

"Indah, Indra lelaki yang baik. Dia sesuai untuk kamu. Kami yakin, dia boleh jaga kamu dengan baik" kata Mak Long Izzatul pula yang hanya mendiamkan diri sejak dari tadi.

"Mak Long, Indah boleh jaga diri Indah sendiri, okay. Indah tak perlukan sesiapa untuk jaga Indah" jawabku.

Reaksi wajah Indra sedikit berubah. Padan muka. Siapa suruh pandai-pandai buat keputusan.

"Indah, boleh tak jangan ikutkan sangat degil kamu tu? Nenda dah penat tau layan kedegilan kamu ni" kata Nenda pula.

"Ini bukan pasal kedegilan Indah. Ini pasal hati dan perasaan Indah. Nenda sendiri tahu yang Indah takkan buka hati Indah untuk mana-mana lelaki dan..."

"Dan tak nak terima Indra? Kamu sanggup tak tunaikan hasrat nenda ni sebab kamu nak bongkar rahsia Ilya? Sampai kamu puas hati dapat balas dendam dengan papa kamu sendiri?  Sampai bila, Indah? Sampai bila? Sampai bila kamu nak macam ni?"

Aku terdiam sejenak. Aku seolah-olah rasa dimalukan oleh nenda. Sampai hati nenda bocorkan rahsia aku di depan orang ramai. Aku menahan air mataku dari mengalir.

"Nenda, Mak Long. Indah minta maaf. Indah tak boleh kahwin dengan Indra"

Jelas sekali reaksi wajah Nenda dan Mak Long terkejut. Malah, Indra, Datuk Izhar dan Iqbal juga turut terkejut mendengar keputusan dariku.

"Indah, apa kamu cakap ni?"

"Nenda, sebenarnya, Indra.."

"Kenapa dengan Indra?"

"Nenda, Mak Long, sebenarnya.. Indra.. Indra adalah majikan Indah"

"Majikan?"

"Majikan? Apa maksud Indah?"

Aku melihat mereka satu-persatu. Indra sudah menunjukkan reaksi wajah yang tidak membenarkan aku memberitahu hal yang sebenar kepada nenda dan mak long.

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now