BHMM 19

10K 295 6
                                    

Iesya dan Ifwat setia menunggu Indah di sisi katil. Iesya kelihatan sangat risau memerhatikan keadaan Indah yang masih tidak sedarkan diri sejak dari semalam lagi. Dia hanya memegang erat tangan kawan baiknya itu.

Ifwat juga tidak kurang risaunya. Dia ke hulur ke hilir sambil melihat ke arah Indah. Dengan bantuan alat pernafasan, lehernya yang sedikit kebiruan dan keunguan dapat memberikan impak kepadanya serta Iesya sendiri.

"Kalau saya tak balik lewat semalam, kalau saya ada semalam, mesti Indah tak jadi macam ni. Mesti semua ni tak akan jadi macam ni. Ini semua salah saya. It's all my fault!" kata Iesya kesal. Genggamannya semakin erat.

Ifwat berdiri di sisi katil Indah berhadapan dengan Iesya.

"Iesya, awak janganlah cakap macam ni. Ini semua bukan salah awak. Takda siapa yang salah kat sini. Kita semua tak tahu yang benda ni akan jadi kat Indah. Awak janganlah salahkan diri awak, okay" pujuk Ifwat lembut.

"Awak tak faham, Ifwat. Awak tak faham. Petang semalam, Indah call saya banyak kali tapi saya tak angkat sebab handphone masa tu silent. Saya nampak ada missed call dari Indah tapi saya biarkan. Saya rasa tak guna. Saya rasa saya bukan kawan yang baik!"

"Iesya, you're not, okay. Awak bukan macam tu. Awak kawan yang baik. Awak sahabat yang sangat baik. Indah sayangkan awak. Saya rasa, kalau dia sedar sekarang ni pun, dia tak akan salahkan awak malah dia tak suka awak terus-menerus salahkan diri awak. Janganlah macam ni, Iesya.."

"Saya akan pastikan orang yang buat semua ni akan dapat balasan yang setimpal. Dia dah gila ke apa? Tembak orang sesuka hati. Perempuan pula tu! Kalau saya tahulah siapa yang buat semua ni, heihh, tahulah apa saya nak buat kat dia"

"Awak ada syak sesiapa ke?"

Iesya melihat ke arah Ifwat lalu menggelengkan kepalanya tanda dia tidak tahu siapa yang sanggup buat Indah sampai macam ini sekali.

"Awak rasa Indah ada musuh tak?" tanya Ifwat lagi.

"Musuh? No. Tak ada. Indah tak pernah ada musuh"

"Awak dah lapor pasal ni kat polis?"

"Dah. Benda ni dalam siasatan diaorang"

Ifwat mengangguk faham.

"Nasib baiklah doktor kata tembakan yang kena kat Indah, tak dalam sangat" kata Iesya lagi yang sudah mula tersenyum kecil.

"Alhamdulillah. Insyaallah, tak lama lagi, Indah sedarlah" balas Ifwat.

Iesya hanya tersenyum tanda mengiyakan kenyataan dari Ifwat.

*****

"Kena tembak?!" tanya Datuk Izhar terkejut sebaik saja Iesya dan Ifwat menceritakan perkara yang menimpa Indah semalam.

"Ya, Datuk. Indah kena tembak semalam masa saya tak ada kat rumah" jawab Iesya.

"Ya Allah.. Kenapa boleh jadi macam ni? So sekarang, Indah kat mana? Dia okay tak?"

"Alhamdulillah, doktor kata tembakan yang kena kat dia tak dalam tapi Indah masih lagi tak sedarkan diri sejak semalam"

"Dah lapor polis?"

"Dah, Datuk"

"Datuk, Indra kat mana ya? Saya ada cuba call tapi dia tak angkat" soal Ifwat pula yang dari tadi hanya mendiamkan diri.

"Oh, Indra tak ada kat sini"

"Tak ada kat sini? Dia kat office ke?"

"Tak, tak. Maksud saya, dia tak ada kat KL"

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now