(Taerin Point Of View)
Krekkkkkkkk....
Brek teksi yang dibawa oleh ahjussi berbunyi sebaik saja teksi diberhentikan di depan sebuah perkarangan rumah.AHJUSSI:2-3 A Jalan Busan, Seoul. Taerin-ssi. Kita dah sampai.
Lamunan aku pada rumah tradisional korea tu terhenti bila ahjussi memanggil aku.
TAERIN:Ahh jinjja? Emm berapa eh ahjussi?
Tanya aku lalu mengeluarkan dompet dari dalam beg.
Swag doh dompet aku. Gambar Dora The Explorer dengan kawan monyet dia tu. Apa tah nama. Boots kot.
.........
Esok aku bakar dompet ni. Jangan risau.
AHJUSSI:Emm... Tak payahla Taerin. Ahjussi belanja.
Whatdehek?
Takkan tengok dompet aku yang 'menyedihkan' ni terus ahjussi kesian kat aku?
TAERIN:Ehh ahjussi ni. Tak boleh la macam tu. Ni kan kerja ahjussi. Tak eloklah kalau Taerin tak bayar.
AHJUSSI:Kwenchanha Taerin-ssi. Kan Taerin nak guna duit tu untuk sara diri Taerin.... Jadi.... Ahjussi belanja je. Ahjussi okay.
Okay ni mesti dia curi dengar lagi perbualan aku, Jimin dengan Taehyung. Lagi-lagi part yang aku lari rumah tu.
Ahjussi ni penuh misteri.
TAERIN:Macam ni la ahjussi. Ahjussi ada family kan?
AHJUSSI:Ada.
TAERIN:So ahjussi ambik je duit ni. Guna untuk sara hidup keluarga ahjussi. Mesti diorang tertunggu kat rumah bila ahjussi nak balik. Bawak duit untuk beli barang keperluan. Takkan ahjussi nak balik dengan tangan kosong je? Dahla memandu lebih 3 jam nanti nak kena patah balik kat Seoul pulak kan?
Ahjussi tu terdiam.
Hohoho mesti dia syintap.
Aku mengeluh dan memandang jumlah duit yang ditunjukkan di atas dashboard.
[Alaa macam teksi kat Amerika ke kat mana author tak ingat. Benda yang letak kat ayas dashboard. Nanti dia kira harga tambangteksi ikut bilangan jarak yang teksi tu jalan.]
Emm.
₩53,000.
Aku keluarkan dua keping duit ₩50,000 dan hulurkan ke arah ahjussi.
TAERIN:Nah ahjussi. Ni duit tmbang. Lebih tu ahjussi simpan je eh?
AHJUSSI:Tapi... Banyak sangat ni Taerin-ssi. Taerin bagi jelah ikut harga tambang. Lebih ahjussi pulangkan.
TAERIN:Ahjussi. Taerin ikhlas bagi. Kalau ahjussi taknak ambik, Taerin merajuk dengan ahjussi.
Suasana sepi.
Tiba-tiba ahjussi pun ambik duit dari tangan aku dengan muka yang terpaksa. Dia menoleh ke arah aku dan tersenyum kecil.
AHJUSSI:Gomawo Taerin-ssi.
Aku hanya tersenyum.
Aku tau...
Dalam otak ahjussi tu...
YOU ARE READING
♠ I Fell For A Ghost? [BTS / COMPLETED]
Hayran KurguKang Tae Rin. Seorang gadis remaja yang berumur 18 tahun. Seorang yang mempunyai kebolehan luar biasa. Dia mampu berkomunikasi dengan roh diaebabkan oleh kesilapan nenek moyangnya dulu. Peringkat awal, roh baik. Kim Tae Hyung. As you know, member ke...