Ik klopte twee keer op de deur.
De deur werd geopend en tante Renée kwam tevoorschijn.
"Zara?" Ze keek me verbaasd aan.
Ik schonk haar een kleine glimlach. "Dag, tante."
Na lang twijfelen, duwde ze de deur wat verder open en ik stapte naar binnen.
Ik sloot de deur achter me dicht en trok mijn schoenen uit. Mijn tas hing ik aan de haak en volgde mijn tante naar de woonkamer.
Tante Renée verdween naar de keuken en kwam niet kort daarna met een dienblad koekjes weer terug.
Ik schoot haar te hulp en legde de bord op tafel waarna ik op de bank ging zitten.
Tante Renée volgde. Ze tikte met haar stok bedenkelijk tegen de grond. "Waaraan heb ik dit bezoek te danken?"
Ik ging rechtop zitten. "Ik heb een aantal vragen, die ik hoop beantwoord te krijgen."
Ze hief haar wenkbrauwen.
Bij zien van de twijfel in haar ogen, schonk ik haar een wanhopige blik. "Alsjeblieft, tante."
Ze liet een zucht. "Wel, kom maar op met die vragen."
Tevreden, verstrengelde ik mijn vingers met elkaar. "U zei dat mijn moeder van iemand anders hield. Mijn grootouders vonden hem echter ongeschikt en hebben toen mijn moeder aan mijn vader uitgehuwelijkt."
Tante Renée knikte.
Ik leunde naar voren. "Ik begrijp het niet. Waarom heeft mijn moeder na de dood van mijn vader zelfmoord gepleegd als ze niet eens van mijn vader hield?"
"Sommige mannen kunnen giftig zijn voor je gezondheid." Tante Renée pakte de thee kan van de grond en schonk thee in de legen glazen op tafel.
"Ze willen niet echt van je houden, maar willen je ook niet loslaten. Hoe meer je geeft, hoe minder ze waarderen, en zodra je er genoeg van hebt en besluit om weg te lopen, zijn ze klaar om van je te houden en je goed te behandelen." Tante Renée plaatste de kan weer op de grond.
"Je geeft ze dan een kans in de hoop dat ze zijn veranderd, om te beseffen dat het allemaal nep was." Tante Renée schudde haar hoofd afkeurend. "Je vindt de kracht om weer weg te lopen en hier komt hij zijn liefde voor je verkondigen en je geeft weer toe."
Nadat de glazen waren ingeschonken, nam ik een glas van haar aan.
"De cyclus herhaalt zich totdat je genoeg kracht hebt verzameld om te zeggen dat genoeg genoeg is en hem echt uit je leven verwijdert."
Het was stil voor een moment.
"Eliana en Kadir's liefde was toxic. Toen onze ouders Eliana verboden Kadir nog te ontmoeten, maakte Kadir geen aanstalten daar wat aan te doen. Om die reden had Eliana hem voorgoed verlaten." Ze liet een zucht. "Dat dacht ik dan."
Bij het zien van mijn verwarde blik, vervolgde tante Renée het verhaal. "Kadir kwam na jouw geboorte weer tevoorschijn. Eliana raakte in zijn spinnenweb van liefde verwikkeld en is met hem vreemd gegaan."
Mijn handen met de glas begon te trillen. "W-wat?" Ik kon mijn oren niet geloven. Mijn moeder had mijn vader bedrogen? Met haar tienerliefde?
JE LEEST
Burn the truth (NL)
Bí ẩn / Giật gân"How many tears do I have to cry, to clean myself of you?" Beëindigd op: 24 - 02 - '17 | Hoogste rang: #5 in MYSTERY/THRILLER