ESOKNYA.
Dania menanti Danial seperti semalamnya, di perhentian bas di hadapan sekolahnya. Sesekali, dia melirik ke arah jam tangan Casio yang tersarung kemas di pergelangan tangan kirinya.
15 minit.. 30 minit.. 1 jam.. 1 jam 30 minit...
LAMANYA!
"Hesyy, mana pergi si Jong-un ni? Dah dekat sejam setengah aku duk tercongok kat sini." Dania mula menongkat dagu.
"Entah-entah dia lupa nak ambik aku? Or dia memang lupa nak ambik aku?? Or dia buat-buat lupa nak ambik aku??! Arghh mana pergi mamat Jong-un ni!!" Dania meraup wajahnya kasar. GERAM!
"Qira?"
Suara itu membuatkan Dania mengangkat wajahnya. Setiap kali mendengar suara itu, jantung Dania pasti berdegup. Perasaan yang biasa dialami oleh setiap perempuan!
"Eh, awak..."
Dania terus membetulkan kedudukan buku dan begnya. Dia memalingkan mukanya ke sisi.
Alamakk malunya akuu! Agak-agak dia nampak tak aku membebel-bebel tadi? Mesti dia ingat aku gila. Haihh Dania, Dania. Depan lelaki pujaan kau tu!
Okey, okey. Control yourself, Dania Aqira. Control! Dania kembali memandang wajah empunya suara tersebut. Dia cuba memaniskan mukanya.
"Tak balik lagi ke? Dah lebih time balik ni."
Dia risaukan kau lah, Dania Aqira!
"Aaaa... emm.. saya tunggu abang saya."
"Hmm lambatnya.."
"Tu la pasal.." Dania Aqira mengeluh sambil menoleh ke kiri dan kanan. Kemudian, dijelingnya jam Casionya.
Patutlah aku rasa lama gila. Dah pukul 2 lebih!
"Hmm macam ni la. Apa kata saya hantarkan awak balik? Lagipun kita satu jalan aje, kan."
"Eh, takpe la Arief. Tak payah. Saya boleh tunggu abang saya." Dania menoleh lagi ke kiri dan kanannya. Namun, hanya terdapat sebuah Toyota Alphard hitam saja di situ.
"Takpe la, Qira. Lagipun dah tak ada orang ni. Saya risau awak tunggu lama-lama kat sini nanti apa-apa jadi kan susah. Maybe abang awak ada hal yang tak dapat dielakkan ke. Itu yang lambat tu. Jom la, Qira." ujar si dia sambil mengukir senyum manis. Riak wajah risau pun ada!
Datang dah feeling gatal a.k.a fangirling Dania Aqira ni. Haihh Syed Arief Izman Syed Aziz ni, suka tau buat aku lemah!
Well, well. Hal yang tak dapat dielakkan. Hal yang memang tak nak ambik aku lah tu!
"Hmm, memandangkan dah dekat sejam setengah saya jadi 'penunggu' kat sini, and memandangkan abang saya pun tak sampai-sampai lagi, so.. tak salah la kan kalau saya tumpang awak?" Dania memanggung kepala kepada Syed Arief.
"Eh, memang tak salah pun. Yang salahnya bila awak tak tumpang saya. Apa-apa buruk jadi saya juga yang susah nanti. Jomlah. Kereta kat depan tu." Syed Arief mempelawa, Dania turutkan saja. Baru sehati sejiwa!
"Sini buku tu saya bawak kan." Syed Arief tiba-tiba ingin mengambil buku rujukan yang dipegang oleh Dania.
"Eh tak apa la bukan berat pun."
"It's okay, dear. Saya bawak. Meh sini."
Buku rujukan Fizik dan Kimia setebal-tebal alam itu bertukar tangan. Dalam hati Dania sudah menjerit, such a gentleman!
"Pak Ali, ni kawan Arief, Dania Aqira. Nanti kita hantarkan dia balik ya." terang Syed Arief. Pak Ali hanya mengangguk kepada Dania sebagai tanda hormat, begitu juga sebaliknya.
YOU ARE READING
Sayang Separuh Nyawa
RomanceBEST ROMANCE OF BESTIES 2019 ✨ DANIA AQIRA, prinsipnya hanya satu. Just do what makes me happy! Oleh itu, dia langsung tidak peduli sama ada Danial mencintainya atau tidak walaupun mereka berstatus suami isteri. Namun, di luaran memang dia nampak ti...