KELUAR dari dewan kuliah, Dania berjalan beriringan dengan Mia. Memang sejak sekolah menengah lagi, ke mana-mana dia pergi, mesti ada Mia. Mesti bersama Mia. Tak ada Mia, tak hidup rasanya dia. Bukan tak hidup... maksudnya, hidup dia rasa tak terurus. Macam ada saja tak kena.
"Mia." panggil Dania. Mia toleh memandangnya. "Aku nak pergi ladies kejap. Kau tolong bawakan buku aku. Tunggu sekali Bella dengan Nad dekat kafé." Dania menyerahkan buku nota dan failnya kepada Mia. Mia hanya mengangguk lalu terus bergerak ke kafé sementara Dania ke arah bertentangan.
Selesai membetulkan letak shawl di kepala, Dania melangkah keluar dari ladies itu. Ringtone 'Even If I Die, It's You' yang berbunyi membuatkan tangannya menggagau ke dalam sling bag miliknya. Aduh aku pergi tandas tak sampai setengah jam pun, dah call aku kenapa? Fon ni lagi satu hal time-time macam ni lah nak menyorok.
Sedang asyik menggagau sambil mata turut mencari letak Samsung kepunyaannya, dia berlanggar dengan seseorang yang agak tinggi daripadanya. Aduhai Dania, cari masalah betullah kau ni!
"Sorry, sorry..." tutur Dania laju tanpa menoleh ke atas. Tangannya masih ligat menggagau.
"It's okay. Are you okay, miss?"
Suara itu.
Dia yakin dia tak salah. Dia kenal sangat dengan suara itu!
Perlahan-lahan, dia mengangkat kepala. Tangannya berhenti menggagau. Dia tak tahu reaksi apa yang terpamer di wajahnya saat ini. Terpaku, terkejut, terkesima atau apa. Sedangkan manusia yang berdiri di hadapannya ini, juga beriak sama sepertinya, tetapi bibir mengukir senyum manis.
Senyuman itu. Masih senyuman yang sama.
"Qira? Dania Aqira, kan?"
Kawal Dania, kawal.
Dania mengangguk. Bibirnya turut tersenyum. Lantaklah sinis ke manis ke pahit ke. Janji senyum.
"Wow! What a surprise! Saya... saya tak sangka dapat jumpa awak dekat sini. What a small world." Dania tergelak. Dia turut mengangguk, mengiakan perkara yang sama.
"Saya pun... I'm... I'm speechless." Tak tahu apa yang harus diungkapkan. Bantai sajalah apa-apa pun.
"How are you? Awak study sini ke?"
"I'm fine. As you can see me now. And yes, saya... saya study sini. Last year dah." Lelaki di hadapannya ini mengangguk. "How about you? Awak buat apa sekarang, Arief?"
"I'm fine too. Saya study jugak tapi dekat tempat lain la." Dania mengangguk. Terasa agak awkward situasi di antara mereka saat ini.
Tiba-tiba, ringtone lagu kesayangan berbunyi lagi. Dania terus menyeluk tangan ke dalam sling bag nya. Tangannya mencapai Samsung miliknya lalu dibawa keluar.
"Okey la, Qira. Saya gerak dulu. Ada orang tunggu saya. Take care. Bye." Syed Arief Izman melorek senyuman manis kepada Dania sebelum dia melangkah pergi dari situ. Mata Dania hanya mengekori arah kelibat Syed Arief Izman sebelum dia menghilang. Dia masih terpaku. Hatinya tiba-tiba berdetak sebak.
Telefon yang masih bising dalam genggaman menyedarkannya. Melihat kepada nama pemanggil yang tertera di skrin, naik sebal pula hatinya. Bukan rakan-rakannya yang sedang menunggu di kafé. Perlu ke nak call sedangkan WhatsApp saja sudah cukup?
"Yes?"
"Kenapa lambat angkat call?" Dania merengus.
"Orang pergi toilet la tadi. Biasa WhatsApp elok je, ni dah kenapa nak call?"
YOU ARE READING
Sayang Separuh Nyawa
RomanceBEST ROMANCE OF BESTIES 2019 ✨ DANIA AQIRA, prinsipnya hanya satu. Just do what makes me happy! Oleh itu, dia langsung tidak peduli sama ada Danial mencintainya atau tidak walaupun mereka berstatus suami isteri. Namun, di luaran memang dia nampak ti...