BAB 14

1.5K 67 8
                                    

DANIA memeluk erat Mumu kesayangannya. Tubuh yang baring menelentang sedari tadi diangkat supaya duduk. Selang beberapa saat, dia meniarap pula. Mumu masih erat dalam pelukan. Serasa tak senang duduk. Mindanya pula masih teringat akan perbualan... atau perbincangan bersama bakal suaminya. Euw, geli pulak bila nak sebut.

"Syarat?"

"Yes." Dania kerut dahi. Lel, nak bersyarat-syarat pulak. Ingat nak masuk Persatuan Kahwin-Kahwin Bersatu ke apa nak bersyarat-syarat bagai.

"First-"

"Chop, chop! Saya rasa saya dah sedia maklum dengan syarat awak tu. So tak payah lah awak nak membazir air liur terangkan dekat saya." potong Dania dengan riak wajah berlagaknya.

Danial menyilangkan tangan ke dada. "Hah, kalau macam tu, kau aje lah yang bagitahu aku apa syarat-syarat aku."

Dania masih dengan muka berlagaknya, membalas.

"Alah, awak ingat saya tak tahu ke? Sama aje lah macam dalam drama-drama dengan novel-novel tu. Pertama, the main thing is of course kita tak tidur sekatil. So, awak akan suruh saya tidur dekat atas lantai atau sofa. I prefer on the floor. Sebab boleh baring bebas. Atas sofa pergerakan terhad. Kedua, jangan panggil awak abang. Ketiga, berlakon macam the sweetest couple on earth depan mama dengan papa. Keempat, kalau saya nak pergi mana-mana, saya tak payah minta izin awak. Sebab awak tak akan kisah pun. Same goes to you. Saya tak akan tanya awak mana awak nak pergi semua. Kita buat hal masing-masing. So, memang confirm tak akan kesah lah kalau saya kena culik ke, langgar ke, mati ke. Kelima, jangan sibuk-sibuk tanya apa awak nak buat, dengan siapa awak keluar semua. Same goes to me. Awak tak akan tanya saya semua benda tu. Keenam, awak pun next week dah tak ada, jadi saya cuma stay dalam bilik awak tu sampai hari awak fly UK lah. Lepas tu, surely you don't want me to stay at your room. Dan mesti awak haramkan saya sentuh barang-barang dekat bilik awak tu. Including everything regarding to you. Jangan risau lepas aje awak blah dari sini, saya pun automatically akan keluar dari bilik awak. Mestilah awak tak nak saya kotorkan bilik awak, kan. Ketujuh..."

"Stop stop stop!" Dania terhenti apabila dipotong laju oleh Danial.

"Apa yang kau merapu meraban ni?" soal Danial dengan dahi yang berkerut.

"Apa? Betul kan apa yang saya cakap?" Soal Dania dengan kedua-kedua kening yang terjongket tinggi.

"Salah tahu tak! Pandai-pandai kau aje cipta syarat aku."

Aikkk???

Salah???

Serius ahh??!!!

"Pertama, yang pasal tidur tu. Kau ingat aku ni tak ada hati perut ke nak bagi kau yang perempuan ni tidur atas lantai? Ingat aku macam lelaki-lelaki yang dalam drama-drama atau novel-novel yang masa kahwin benci, suruh bini dia tidur atas lantai? Not at all, okay. Tidur aje lah sekatil. Tapi, jangan salah anggap pulak. Satu katil aje, bukan satu bantal." Mendengarkan itu,
mulut Dania terus ternganga.

"Serius lah?"

"Iye! Tapi kalau kau dah takut sangat, letak aje bantal panjang tu buat penghadang kat tengah-tengah. Aku tahu lah apa yang aku buat. Lagipun, tak ada maknanya aku nak buat apa-apa dekat kau. Lusa lepas kita kahwin tu aku dah kena balik London. Faham?" Dania mengangguk. Lega jugak bila dia kata letak penghadang dekat tengah-tengah mereka. Alah, kau nak takut apa Dania? Bukannya dia hadap pun dengan kau, kan.

Erk tapi kan, bila dengar perkataan 'lusa lepas kita kahwin' tu, meremang lah pulak bulu roma ni.

"Kedua, pasal panggilan tu. Aku tak kisah. Suka hati kau nak panggil aku apa."

Sayang Separuh NyawaWhere stories live. Discover now