Bab 2

86 9 5
                                    

  "What do you want Izrul?" Soal Azira malas. Benci. Kenapa Izrul mesti sekelas dengannya?

  "Hm... Nice question. Let me think first. Hm... Oh, how about... "Izrul tersenyum sinis dan berbisik ke telinga Azira. "You"

  "It's not funny Izrul Faiq. " Kata Azira dingin. "And I'm not make a joke. Come on Azira. Don't be like this. Did you know how munch I miss you smile?I miss you badly my girl. "
Ucapnya serius. Dia berbisik perlahan.

  Azira mengeluh lemah. Mujur sahaja keempat empat rakannya dipanggil cikgu atas urusan pengawas. Azira menarik Izrul ke belakang blok akademik.

   " Please Izrul. Janganlah macam ni. "
Pinta Azira. "Don't you love me? "

  "Izrul.Let's talk about this later. " Balas Azira. Izrul mengeluh. "Up to you.But I will always wait for you. "
Azira tersenyum. "Thanks for undestand me"

  Izrul tersenyum. "Oh ya, balik nanti tunggu aku tau"Pesan Izrul"Okey.Jom lah masuk kelas. "Ajak Azira.

"Yelah.Nak jumpa budak berempat lah tu. Siapalah aku ni pada kau kan"
Azira ketawa. "Aik? Cemburu ke cik abang? "Usiknya. Izrul menjeling tajam.

   Mereka berdua rancak berbual hingga ke kelas. Rayyan, Darniel, Haziq dan Fiqri memandang hairan. "Weh, tadi bukan diorang gaduh ke? "Soal Darniel. "Tu lah pasal. Macam mana boleh berbaik pula ni? "Haziq turut menyoal.

   Mereka memandang Azira dengan penuh tanda tanya. Azira yang menyedari renungan itu menahan tawa.

    Azira menarik Izrul mendekati mereka. "Geng " Sapa Azira.

  "Azira" Serentak mereka bersuara. Azira dan Izrul ketawa kecil. "Okey, sebelum korang tanya apa apa, sebenarnya Izrul ni kawan aku. Kitorang kawan sejak kecil lagi. Sorry la.Perangai mamat ni sewel sikit" Ujar Azira selamba.

      Izrul mengetuk kepala Azira "Adoi sakitla sengal." Marah Azira. "Padan muka. "Azira mencebik. Izrul menjeling tajam.

   "Macam macam lah" Ujar Darniel sambil menggeleng. "Kau Rayyan? Dah kenapa semacam je aku tengok? " Soal Azira. Darniel, Haziq dan Fiqri menahan tawa.

   "Tak ada apa apalah"Dalih Rayyan. "Ceh, tak ada apa konon "Sindir Haziq. "Mengaku jelah kau teringatkan budak tu. "Usik Fiqri. "Hah? Budak mana ni? Rayyan, siapa?" Soal Azira kehairanan. Rayyan mengeluh

   "Kau cerita jelah." Cadang Haziq. "Ish, yelah. Macam ni... "

Flashback...
  "Weh, asal pengetua tetiba nak jumpa kita? "Soal Fiqri. Rayyan hanya mengangkat bahu. Mereka baru sahaja berjumpa dengan cikgu Shukri, merangkap guru disiplin.Kemudian mereka dikejutkan dengan berita pengetua ingin berjumpa mereka.

  Sampai di bilik pengetua, pintu diketuk."Masuk,"Suara dari dalam memberi arahan.

  "Assalamualaikum Tuan."Serentak mereka memberi salam. "Waalaikumsalam,hah sampai pun. Rayyan, Darniel, Haziq dan Fiqri. Kenalkan... cucu saya. Nur Nia Aqisha"  Haji Ramli memperkenalkan cucunya.

  Rayyan, Daniel, Haziq dan Fiqri hanya melemparkan senyum. Rayyan sempat menjeling gadis itu. Tanpa disangka sangka, gadis itu menjeling mereka berempat dan berkata. "Seriously atok? Diorang? Cam poyo je Aqish tengok"

  "Aqish, behave." Pesan Haji Ramli. "I don't need them atok... "Rengek Nia. Haji Ramli menggeleng. "No excuse." Keempat empat jejaka masih kebingungan.

    "Okey fine,"Nia mengalah. Dia berlalu keluar daripada bilik tersebut. Haji Ramli menggeleng kepala.

  "Macam nilah, sebenarnya niat saya panggil kamu semua ni untuk tengok tengokkan dia. Perhati setiap kegiatan dia. Kalau ada apa apa yang mencurigakan, saya minta kamu semua laporkan kepada saya secepat mungkin. "

  "Kami tak ada masalah, tapi kenapa dengan dia Tuan? "Soal Darniel ingin tahu."Kamu semua akan faham nanti."
Ringkas Haji Ramli. Mereka yang lain saling berpandangan.

Sebaik sahaja mereka keluar daripada bilik itu, suara Nia menegur mereka. Mereka berpaling. "Can I trust all of you? " Soalnya. "What do you mean by that?" Gadis itu ketawa kecil. "Oh, come on. Takkan tak tahu kenapa korang kena jaga aku?"Soalnya lagi dengan sinis.

  "Macam ni jelah Cik Nur Nia Aqisha, kitorang tak ada masa nak main main so... "

  "Jumpa aku kat taman sekolah waktu balik. "Pintas Nia.

  "Sorry?" Soal Darniel.

   "Just call me Nia. Jumpa aku. Waktu balik. Kat taman. Aku akan terangkan. Tu pun kalau korang berminat. "Ucap Nia sebelum berlalu pergi. Terpinga pinga mereka dibuatnya. Rayyan terus memerhati gadis itu.

  Tiba tiba gadis itu berpaling ke belakang dan bertentang mata dengannya. Nia tersenyum sinis.

End flashback...

  Rayyan mengakhiri ceritanya."Jadi?"
Soal Azira. "Senyuman dia tu buat aku tak sedap hatilah. Macam ada something yang dia rancang"Ujar Rayyan.

  "Kau nak kata dia nak kenakan kita ke?" Soal Darniel. Rayyan sekadar mengangkat bahu. "Siapa nama budak tu? " Soal Izrul tiba tiba. " Nur Nia Aqisha. " Ujar Fiqri.

  "Nur Nia Aqisha Binti Dato Ahmad Naim ke? " Soal Izrul lagi. "Er... tak tahu pula, kenapa? Kau kenal ke? " Soal Darniel pula.

  "Kalau betul dia tak heran la."Balas Izrul bersahaja. "Kenapa dengan dia?" Soal Azira. Izrul mengukir senyuman. "She's not only troublemaker."

  "Oh, please. She just a girl. Naughty girl I guess. Pengetua just risaukan pasal cucu dia sampai carikan bodyguard. Just that. "Ujar Darniel.

"Oh ya? Wait until you meet her and know her.Tunggu sampai dia keluarkan taring. Lepas tu kita tengok. Kau akan kata macam tu lagi ke. Believe me. She is a mystery girl."
Darniel mencebik. Dalam diam Rayyan mengakui kata kata Izrul.

  "Woi, Haziq!Kau dah kenapa? " Sergah Fiqri.Haziq masih terdiam. Darniel mencuit Rayyan. Memahami isyarat rakannya, Rayyan mengetuk kuat kepala Haziq yang berada di sebelahnya sekuat hati tanpa belas kesian.

  "Aduh,"Haziq menggosok kepalanya.
Kemudian dia menjeling geram kepada Rayyan sebelum kembali termenung.

  Rayyan, Darniel, Fiqri, Izrul dan Azira saling berpandangan. Rayyan menepuk bahu Haziq."Kau pehal bro story ah"Ujar Rayyan. Haziq menggeleng. Dia kembali memandang keluar tingkap.  Ada sesuatu yang mengganggu fikirannya sebaik sahaja melihat kelibat seseorang melintas. Farish...

                  ✨✨🌟✨✨

  Nia merayau sekitar kawasan sekolah. Ya, dia tahu dia perlu ke kelas sekarang. Tapi dia tak peduli.

   Dari jauh dia ternampak kelibat seseorang bersama sekumpulan orang. Senyuman sinis diukir.       'Looks like School Diva huh ? Let's see.. 'Bisiknya.

   Nia berjalan mendekati mangsanya.
Dengan selamba dia merempuh gadis itu. "Hei, buta ke?! Jalan tak pakai mata?!"

  Nia hanya memandangnya tanpa perasaan. "So, what? "

  "What?Hei, You tahu I siapa?" Nia menguap. Ah... dialog ni kedengaran agak klise padanya.

  "I don't care who you are.And I didn't want to take care and know about you" Balas Nia.

  "Hey, for your information, I am the Diva... hei! "Gadis itu geram melihat Nia menutup telinganya.

NIA POV

   You know what guys, let's call her Diva Hei. Kalau korang perasan,  dialog dia asyik ada hei je dari tadi.
Huh, menyampah. Rasakan, aku malas nak dengar dia punya introduce. Aku tutup telinga terus. Dia sakit hati? Let her be.

END POV

"Dah lah, aku blah dulu, muka lawa tapi lepak depan tandas.Tak de class. Opss sorry. Pembetulan. The truth is muka kau memang macam tandas pun. Memang layak sangat duduk depan tandas ni."Sindir Nia.

"Hei, kau.. "

"Apa? Kau nak marah aku ke? Oh takpe. Lain kali je kita gaduh ok.Bye"  Pintas Nia.

  Gadis itu mengetap bibir. Nia berlalu dengan senyuman.

Continue...

My Mission: This Is A Game (Completed+ Editing)Where stories live. Discover now