Bab 4

50 6 0
                                    

  Azra memandang sekelilingnya. Faqiha kehairanan melihat Azra seperti mencari cari seseorang. "Are okey girl? "Soalnya.

   Azra menggeleng. "Tak ada apa apalah. Jom"Mereka meneruskan langkah ke library.

  "Az, aku nak tanya something boleh? " Faqiha mula berbicara. "Tanya je lah, sejak bila kau pandai minta izin ni? "

   Faqiha mengeluh perlahan. "Sampai bila? " Azra terpinga pinga. "Sampai bila apa? " Soalnya. "Sampai bila kau nak mainkan perasaan orang. Semalam aku nampak kau keluar dengan mamat lain. Bukan dengan Farish. "

  "Maksud kau? Senior Haziq? "Soal Azra kembali."Entah. Aku tak ingat pulak nama dia" Balas Faqiha selamba. Azra hanya tersenyum. Dia mula teringat peristiwa semalam.

Flashback

  Azra turun ke ruang tamu sebaik sahaja bersiap. Dato Zakwan memandang anaknya yang baru sahaja turun itu. "Hah? Baru siap? Kesian Haziq tunggu Azra. " Bebel Dato Zakwan.

    Azra tersengih manja. Dia memandang Haziq. "Sorry abang Aziq"Ujarnya. Haziq hanya menggeleng kepala melihat telatah  Azra. "Tak apalah kami pergi dulu. " Haziq meminta diri. "Hah, yelah. Hati hati" Pesan Dato Zakwan.

Mereka menyalami Dato Zakwan dan
beredar. "Seriously Aziq? Aziq nak Azra naik motor? "Soalnya. "Yelah. Kenapa? "  Muka Azra mula berubah. Haziq pula tersengih. "Aik? Marah pulak"

  "Ish, Aziq tahukan Azra tak suka naik motor. "

  "Tak tahu" Balas Haziq selamba. "Ish, baik keluar dengan Farish macam ni. " Rajuk Azra. "Yelah... Sorry. Pak Hamid busy lah. Sebab tu Aziq naik motor je. Tak apalah. Kita nak pergi mana mana pun senangkan? Tak adalah menyusahkan Pak Hamid tu. "Pujuk Aziq. Akhirnya Azra akur menaiki suprbike milik Haziq.

  "Nape tak bawa kereta? "Soal Azra dibelakang Haziq. Haziq tersenyum. "Tak nak! Bawa motor lagi best. Lagipun Aziq yang bawak kan.Azra bonceng je"Ujar Haziq.

   Azra mencebik lagi sambil berbisik sendiri. Tapi masih mampu didengari Haziq. "Apa yang best sangat pun tak tahu" Haziq mula memecut superbike miliknya. Azra terjerit manakala Haziq ketawa riang. "Haziq Hazmi Tan Sri Hairul! "Tempik Azra.

 End Flasback

  "Hei Az! Kau dengar tak ni? " Sergah Faqiha geram. "Dengar...alah, kau rileks je lah. Nak risau apa? "Soalnya selamba.

  "Kau boleh tanya? Tak baiklah kau buat diorang macam tu. Ingat Azra what you give, you get back. Jangan sampai kau pulak kena. "

  "Alah, bisinglah kau. Aku tahulah nak handle life aku macam mana. "Dengus Azra geram. Faqiha mengeluh. "Kau ni.. "

"Shut up Faqiha. Atau kau bukan kawan aku lagi. " ucap Azra dingin. 'Sebab aku kawan kau lah aku tegur Azra. ' Bisik hati Faqiha.

▄︻̷̿┻̿═━一

    "Perlu ke sampai macam tu? " Soal Rayyan. Dia sedikit bersimpati dengan nasib gadis itu. Nia tersenyum sinis. Nia sudah ditarik menuju ke taman berhadapan dengan kantin.

"Kenapa? Kau tak puas hati?Kau nak kata aku ni pembuli. Hey, just go on. I don't even care. " Rayyan mengetap bibir. Gadis itu benar benar mencabar kesabaranya.

    "Kau takkan faham apa yang aku sedang buat. "Ujar Nia dingin. Rayyan mengerut dahi? Haih, siapa patut marah siapa sekarang ni?

   "Woi, Rayyan. Apa jadi? Kenapa tadi tu?" Soal Darniel. Rayyan hanya memandang Nia menunjukkan bahawa gadis itu mempunyai jawapan.

  Darniel menggeleng kepala. Nia hanya menjeling jejaka itu. Lantas dia meninggalkan kedua duannya.

  Tiba tiba langkahnya terhenti. Matanya tertancap pada seseorang yang amat dikenali.

'Ah, bala'

——————————————————

  Azira membelek buku di hadapanya. Bisikan pelajar lain tidak dihiraukan. Bukan tak biasa. Memang dia tidak berapa disukai terutamanya pelajar pelajar perempuan tingkatan 5.

  Kerana itulah hanya Rayyan, Darniel Haziq dan Fiqri sahaja rakannya. Oh lupa, termasuk Izrul.

     Dia tahu mengapa dia dibenci..."Woi" Lamunannya tersentak. Mujur sahaja dia bukan jenis melatah.

   Azira menjeling tajam ke arah Fiqri. "Boyfriend kau mana?" Soal Fiqri. Azira mengangkat kening. "Boyfriend? "

"Izrul"

"Ceh, tolong lah"Azira menjeling tajam. Fiqri ketawa kecil. "Zira," Panggil Fiqri. "Hm,"

   "Kau tak kisah ke dengan pandangan diorang."

  " Maksud kau." Fiqri mencebik." Kau faham maksud aku lah Zira." Azira ketawa kecil. " I don't care" Balas Azira selamba. "Bukan tak biasa, kau ni pun " Tambah Azira. Fiqri menggeleng.

   "Aku tak fahamlah apa yang diorang tak puas hati sangat dengan kau."

   "Alah,kau ni. Biarkan je.Tak penting pun. Kalau diorang rasa salah aku,teruskan. Aku tahu apa yang aku buat." Kata Azira selamba.

  "Izrul tahu tak pasal tu?" Soal Fiqri. "Kalau aku tak cakap pun dia tetap akan tahu. Aku tahulah si Izrul tu macam mana."

  "Hmm...boleh nampak. Btw, petang ni jom, kita siasat pasal Nia"

"Kau nak siasat apa je pasal dia." Soal Azira dengan kening yang terangkat. "Yea...kau tak rasa yang dia ada sorokkan sesuatu?"

  Azira sekadar mengangkat bahu. "Kenapa?" Sepatah sahaja yang keluar dari mulut Azira. Fiqri melepaskan keluhan perlahan. Entah kenapa dia merasakan ada sesuatu tentang Nia apabila mengingatkan kata-kata Izrul. Pelajar nakal perkara biasa. Tapi apa yang dimaksudkan dengan not only troublemaker? Dia yakin Izrul tahu sesuatu.

🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️🕶️

  Mirsha mengeluh perlahan. Dia baru sahaja keluar dari bilik guru dan kini menuju ke kelasnya.

   Ada sesuatu yang menggangu fikirannya. 'Betul ke tak ada apa-apa akan berlaku? Kenapa aku rasa tak sedap hati je ni.' Monolognya sendiri.

'Dia...takkan cari aku kan?'

Senyuman sinis terukir di wajahnya. 'Harapnya macam tu lah.'

   Tiba-tiba tubuhnya di langgar seseorang menyebabkan dia terjatuh. Mirsha mengaduh sakit. Kepalanya dipalingkan ke belakang mencari pelakunya.

   Ternyata susuk itu langsung tidak mempedulikan apa atau siapa yang dilanggarnya. Dia kelihatan seperti...

.

.

.

Sedang menangis?

   Mirsha menggeleng perlahan. "Peliknya," Mirsha bangun dan mengibas kainnya yang kotor.

   "Tapi...kenapa?" Soalnya sendiri. Sayup sayup kedengaran suara di balik pokok taman itu. Langkah kakinya di bawa ke situ.

  Tapi....wajah di hadapannya menyebabkan kakinya terhenti.

Tak mungkin...


Mustahil...


Ini....   Bukan mimpi...











Kan?








"Awak,"

My Mission: This Is A Game (Completed+ Editing)Where stories live. Discover now