Haziq memandang telefonnya sambil berbaring di atas katil. Entah berapa lama dia merenung telefon itu. Er...sebenarnya menunggu mesej dari seseorang. Entah mengapa kelibatnya tidak kelihatan di sekolah hari ni. Bukannya dia tak perasan semalam gadis itu memerhatinya dari dalam kereta ketika hujan. Saja dia buat tidak tahu.
Kata-kata Azira bermain di fikirannya. Haziq mengetap bibir.
Haziq POV
Azra....tak tawar hati dengan aku kan? Tapi kalau ya? Argh!! Pusing. Aku mengeluh kuat.
Gallery di dalam telefon aku buka. Kebanyakan gambar aku dengan family, Rayyan, Fiqri, Darniel dan Azira yang baru pindah tahun lepas.
Ya, Azira pindah ke sekolah aku tahun lepas. Korang tak tahu? Tak apa, sekarang korang tahu.
Tapi, satu lagi wajah yang turut menghiasi skrin telefon. Azra Zulaikha.
Aku akui. Azra bukan perempuan yang cukup sempurna untuk dijadikan isteri. Tiada manusia yang sempurna pun.
Dia hanya sempurna pada luaran. Cantik, anak Dato', dan bonusnya pandai. Well, sekurang-kurangnya dia bukan minah bimbo yang tahu berhias je.
Gedik, manja, tak pandai masak, tak pandai sesuaikan diri dengan keadaan, kurang ajar, sombong, berlagak, semua ada pada dia.
Tapi, aku tak tahu kenapa aku boleh tergerak hati nak jaga dia. Cinta pada usia muda? Atau sekadar simpati?
Sepanjang aku kenal dia, Azra tak ada ramai kawan. Tak. Seorang je kawan dia. Dan tu pun aku respek sebab mampu tahan dengan perangai degil dia.
Aku ingat lagi, masa aku minta mama pinangkan Azra. Mama langsung tak setuju. Yelah, budak tu pernah kurang ajar dengan mama kot. Tapi aku yakinkan mama yang aku mampu ubah dia. Mulanya mama memang tak percaya.
Tapi, sebab sayangkan aku, dia pergi pinangkan jugak. Lagi-lagi bila aku dah jumpa Dato' Zakwan. Atas dasar persahabatan juga. Yelah, aku dah bersungguh bagi harapan kat kawan diorang tu. Dato' Zakwan pun percayakan aku. Sebab tu lah mama dan papa setuju.
Azra, dia tak dilayan baik oleh mama dan papa pada mulanya. Kalau diikutkan mulut dia, memang dia melawan. Tapi aku lah yang selalu jadi orang tengah.
Ya, aku gila sebab risikokan hubungan aku dengan mama dan papa dalam hal ni. Tapi, lepas aku sendiri makin kenal Azra, aku tak pelik kenapa dia jadi macam tu.
Dari apa yang dia cerita, mummy dia meninggal sebab dibunuh oleh lelaki yang dianggap kawan. Lelaki tu dah lama simpan perasaan kat mummy dia. Tapi, mummy dia reject dan mereka terus sebagai kawan.
Masa mummy dia, Datin Tiara dibunuh, dia masih sekolah rendah. Tak silap aku dalam 10 tahun. Huh, aku pun tak tahu kenapa masih ada orang berdendam sebegitu lama. Yelah, cerita kena reject tu zaman bila? Azra dah 10 tahun kut masa tu.
Lepas tu, Dato' Zakwan pulak memang sentiasa sibuk dengan kerja. Semua tu dia ceritakan pada aku tanpa sengaja. Lepas tu, dia tak pernah buka cerita.
Kadang aku pun tertanya, apa ada pada Azra sampai aku buat kerja gila macam ni. Dan....kenapa baru sekarang aku persoalkan perasaan aku? Argh!!!
Telefon aku lempar ke atas katil. Siling bilik aku pandang. Panggil aku tak guna. Ya, aku memang tak guna. Azra, perlukan kasih sayang. Dia perlukan seseorang yang betul-betul sayangkan dia. Bukan sekadar simpati. Dan aku, pertaruhkan masa depan kami. Aku mungkin tak apa. Tapi Azra... Haih!
Ketukan di pintu mengganggu lamunan ku. Wajah mama, Puan Sri Lidya muncul. Aku memberi senyuman lemah kepadanya.
End POV
"Anak mama ni kenapa? Serabut je sejak dua menjak ni," Tegur Puan Sri Lidya. Dia melabuhkan punggung di birai katil sebelah anak tunggalnya. Haziq sekadar menggeleng lemah.
"Jangan tipu mama, ni pasal tunang kesayangan kamu kan?" Haziq tersentak. Lantas dia terbangun dari baringnya. "Mama tahu?" Soal Haziq. Puan Sri Lidya tersenyum. " Haih, mama kan mama Haziq," Ujarnya.Haziq mengeluh. "Entahlah ma, Haziq takut. Macam mana Haziq buat semua ni sebab kesiankan dia?" Soal Haziq.
"Kenapa baru sekarang Haziq fikir pasal ni? Dan kenapa Haziq cakap sebab kesiankan dia je? Mama tengok elok je dia hidup." Haziq mengeluh.
"Tu yang Mama tengok. Ma...Azra tu manja ma. Lepas dia hilang mummy dia, daddy dia pulak busy dengan kerja dia. Tak ada seorang pun yang tahan dengan perangai dia kecuali ada sorang kawan dia. Lepas tu Haziq."
"Jadi Haziq kesiankan dia sebab dia kurang kasih sayang? Macam tu?" Soal Puan Sri Lidya. Haziq mengeluh. "Macam mana kalau ya? Haziq...hancurkan masa depan dia kan?" Soal Haziq lirih.
"Kenapa timbul soal ni Haziq?" Soal Puan Sri Lidya. Haziq mengeluh.
"Entahlah ma. Haziq rasa macam perbodohkan diri. Semua Haziq buat untuk dia, tapi Haziq rasa nothing change. Dia masih dia. Cuma dengan Haziq je dia okey. Dengan yang lain dia macam tu jugak."
"Tak bagus macam tu?" Soal Puan Sri Lidya. Haziq meraup wajahnya. "Haziq tak nak dia jadi hipokrit. Haziq nak dia betul-betul berubah. Haziq tak nak orang pandang rendah pada dia. Tapi entahlah ma, hati orang kita tak boleh paksa kan?"
Puan Sri Lidya menggeleng perlahan. Kepala Haziq diusap lembut. "Haziq tahu kenapa mama tak setuju masa Haziq minta mama pinang dia?" Soal Puan Lidya. "Sebab dia kurang ajar? Memang tu pun kan? Dia tengking Mama depan orang ramai."
Puan Sri Lidya menggeleng. "Tak. Mungkin separuh ya, sampai mama memang tak setuju sangat. Tapi, sebab utamanya, korang masih muda. Kamu berdua mungkin akan jumpa orang yang lagi baik. Dia pun mungkin akan jumpa orang yang lagi sayangkan dia. Mama mungkin boleh kompromi kalau korang masing-masing dah cukup matang. Tapi umur macam korang ni, darah muda masih panas. Mama tak nak kamu buat keputusan terburu-buru. Mama tak nak sesiapa pun yang kecewa dan salahkan sesiapa pun. Tapi Haziq bersungguh sangat. Dia pun dah mula sayangkan Haziq. Bila dah jadi macam ni, fikirlah semula sayang. Benda masih awal. Makin lama Haziq simpan, makin dalam luka yang dia akan terima. Jangan hanyut sangat dengan simpati tu. Fikir masa depan kamu berdua sekali."
Panjang Puan Sri Lidya memberi tazkirahnya. Haziq menunduk. Ya, dia perlu fikirkan semula hubungan mereka. Dia tak nak Azra terluka. Jujur dia sayangkan Azra. Tapi dia sendiri tak pasti sejauh mana. Mungkin sekadar kasih seorang abang kepada seorang adik. Yalah, dia pun anak tunggal. Kan...?
"Dah, malam esok Haziq ada majlis kan?" Soal Puan Sri Lidya. Haziq tersengih dan mengangguk. "Haahla mama. Nasib baik mama ingatkan. " Ujar Haziq sambil tersenyum.
Puan Sri Lidya turut tersenyum lega melihat anaknya kembali ceria.
To be countinued...
Naz_Nazira
27 May 2020
YOU ARE READING
My Mission: This Is A Game (Completed+ Editing)
Mystery / ThrillerCover by: whitepericolo29 My missions... Dia memulakan misi pertamanya. Tapi, siapa dia? Misi apa yang dia jalankan? Peristiwa setahun lalu nyata memberi kesan terhadap beberapa orang diantara mereka. Azira, dibenci oleh ramai pelajar teru...