31 ; Penyelamat

190 36 30
                                    

ㆁㆁㆁ


Di waktu malam yang sunyi, elektrik di seluruh bangunan hotel itu terpadam secara tiba-tiba. Dahye terjaga dari tidurnya. Dia memandang sekeliling. Gelap. Perasaan takut mula menyelubungi dirinya.

Dia tidak pernah tidur di dalam gelap. Peluh dingin mula mengalir di dahinya. Matanya meliar mencari cahaya. Dahye mempunyai fobia di dalam gelap. Nyctophobia. Nafasnya mula tidak teratur.

"T-tolong." Rayunya sendirian dengan nada yang perlahan.

Hoseok yang sedang tidur di atas sofa akhirnya terjaga dari tidurnya yang nyenyak. Matanya digosok beberapa kali. Hoseok memandang sekeliling untuk mencari suara yang didengar olehnya.

"Tolong.." Rayu Dahye sekali lagi.

"Dahye?" Hoseok meneka.

Telefon pintarnya dicari lalu Hoseok membuka flashlight di telefonnya. Dia menyuluh ke arah Dahye yang sedang menangis ketakutan.

"Awak tak apa-apa?" Soal Hoseok lalu bingkas bangun dari sofa yang menjadi tempat tidurnya.

"S-saya takut." Ujar Dahye tergagap-gagap.

"Shh. Jangan risau. Saya ada." Kata Hoseok lalu memeluk Dahye untuk menenangkannya.

'Macam mana elektrik boleh terputus ni?' Soal Hoseok di dalam hati.

"H-hoseok. Saya takut." Luah Dahye yang masih menangis.

"Dah, dah. Jangan risau. Tak ada apa-apa yang akan terjadi. Saya masih di sini." Ucap Hoseok sambil mengusap lembut rambut Dahye.

"Saya nak pergi buka pintu balkoni sekejap." Ujar Hoseok lalu berdiri.

Namun, tidak semudah itu untuk Hoseok pergi. Tangannya telahpun dipegang erat oleh Dahye. Hoseok terpaku seketika.

"J-jangan pergi mana-mana. Saya takut."

Senyuman manis terukir dibibir Hoseok. Buat seketika, dia berasa seperti dihargai. Dihargai oleh orang yang dicintainya. Hoseok mula berasa bersyukur atas kejadian yang menimpa mereka sekarang ini.

"Saya nak pergi buka pintu balkoni. Tak boleh?" Soal Hoseok.

Dahye hanya menggelengkan kepalanya sebagai balasan buat soalan Hoseok. Genggaman tangan Dahye semakin kuat.

"Baiklah. Saya akan duduk di sini dan jaga awak sampailah elektrik kembali berfungsi. Okay?"

Dahye menganggukkan kepalanya beberapa kali. Hoseok duduk bersebelahan dengan Dahye sambil lengannya di peluk erat oleh Dahye. Hoseok merasakan seperti dia sedang berada di syurga. Bahagia.

Itulah perasaannya sekarang ni.

"Awak nak tau sesuatu? Ini adalah kali pertama awak peluk saya seerat ni sejak kita mula bercinta dulu." Luah Hoseok.

"Awak tak pernah peluk saya seerat ni."

"Mungkin juga ini kali pertama di mana awak rasa saya penyelamat awak."

"Awak rasa selamat tak bila berada di sisi saya?"

"Sebab saya rasakan benda yang sama."

"Kalaulah kita boleh jadi seperti saat ni untuk selamanya. Saya rasa sayalah lelaki paling bahagia di dunia ni."

Tanpa dipaksa, air mata Hoseok mengalir dengan ikhlas mengikut perasaannya. Setitis demi setitis air mata jatuh menitis di tangannya.

"Sebab saya dapat merasakan pelukan hangat daripada awak."

"How about you—"

Hoseok terdiam. Dahye sudah pun tidur. Hoseok tersenyum lega. Akhirnya Dahye dapat tidur kembali walaupun berada di dalam gelap. Perlahan-lahan Hoseok cuba untuk membaringkan Dahye semula.

[C] Change ➽ jhsWhere stories live. Discover now