Lapan belas...
Dua puluh tiga tahun lepas...
Tante duduk di sebelah Aiden yang mendukung seorang bayi lelaki berusia enam bulan.
Rambutnya berwarna grey hitam dan anaknya turut ikut rambut bapanya. Walau wajah mereka saling tidak tumpah tetapi anaknya memiliki mata biru gelap seperti ibu kandungnya.
"Inilah padahnya berkahwin pada usia yang terlalu muda. Tengok apa yang terjadi sekarang," Tante seorang lelaki berkarisma dan segak bergaya menyatakan rasa tidak puas hatinya.
"Aku dah ambil iktibar dari kesilapan lampau," Aiden bersuara lemah. Seawal usia 23 tahun , dia sudah ada pekerjaan tetap yang menanti dirinya.
Keluarganya mempunyai syarikat penerbangan persendirian di Kota London. Dia tidak perlu bersusah payah untuk mencari pekerjaan di luar sana.
"Aku peliklah. Kenapa isteri kau lari ke tempat kelahiran kau? Ke dia hanya mahu menagih perhatian daripada kau? " Aiden berpaling ke kanan. Di mana Tante duduk.
"Shuu.. Perlahankan suara kau," Aiden memarahi Tante dalam nada yang rendah. Mereka sudah berada dalam kapal terbang persendirian. Terdapat katil sederhana besar di pintu kedua.
"Aku nak letak anak aku sekejap,"
"Kau tak boleh lari dari kenyataan den. Sudah terang lagi bersuluh yang isteri kau tu memang isteri tak guna. Lihat sajalah buktinya , dia tinggalkan kau dengan anak kau yang masih memerlukan susu badan hanya kerana alasannya mahu sambung belajar dalam bidang business. Padahal di Malaysia, banyak saja tawaran yang bagus dan hebat! "
"Tan!" Aiden bersuara tegas. Dia marah apabila orang lain mengata isterinya.
"Jangan bela sangat isteri kau tu. Takut nanti makan diri kau," Tante tarik senyum sinis. Dia bangun lalu mencari gelas untuk menuang air dalam botol kaca.
"Dan aku pula takut kalau kau mati tak sempat taubat," Selamba saja Aiden memerli Tante yang meneguk arak di depan matanya. Tante memberikan senyum kemenangan. Lagi berani , dia mencampurkan pil khayal bersama arak.
Dia mencabar Aiden dalam diam.
Malam terakhir bagi pelajar orentasi bersama senior. Mereka semua berada dalam sebuah dewan besar yang dilengkapi dengan arak.
"Hey, you know... You are not belong here, " Seorang pelajar perempuan sengaja melanggar bahu fazira. Majoriti dalam dewan itu bukan islam dan kalau islam pun , lagaknya macam kafir.
"Yeah, I'm not belong here because I'm not bitch like you, " Selamba saja lidahnya menutur kata. Tidak lansung perasaan takut dalam dirinya.
Dia tidak keseorangan apabila satu tangan melingkar di bahunya. Tudungnya turut tertarik ke tepi.
"Rey..." Perempuan itu beriak macam ulat bulu. Menggeletis bila senior kacak di depan mata.
"Sorry girl , but she will stay here with me," Rey tayang senyum seksinya. Dia memeluk bahu fazira sehingga rapat ke dadanya.
"Oh... Okay," sebaik saja perempuan itu hilang dari pandangan , fazira menyiku dada Rey dengan kuat sehingga pegangan di bahunya terlerai.
"Auw," Rey mengaduh sakit. Fazira sedang berdiri di hadapannya sambil tangannya disilang ke dada. Wajahnya mencuka dan pandangannya tajam.
"You again..." Fazira mengeluh lemah. Dia bosan.
"Can you please stop bothering me? " sejak kali pertama dia masuk ke situ, harinya tak pernah aman apabila asyik di kacau dengan Rey dan peminat peminat Rey.
Bukannya dia yang terhegeh hegeh mahukan Rey. Tidak ada sekelumit pun perasaan suka terhadap lelaki pujaan mereka itu.
Tidak sempat Rey mahu menjawab , Fazira sudah hilang dari pandangan. Kakinya melangkah ke arah tandas.
Sewaktu Fazira sedang mencuci muka , muncul seorang perempuan yang sarat mengandung serta memegang bayi kecil dalam dukunganya. Dia kelihatan seperti tidak tentu arah.
"Miss , can you hold my son for a while?" Perempuan itu gelisah. Fazira yang berasa kasihan , mula mengangkat tubuh kecil itu dari dukungan ibunya.
"He look cute. What is his name?" Fazira bertanya prihatin. Dia mengusap pipi lembut dan gebu itu. Peliknya , dia seakan kenal wajah bayi itu. Mungkin bayi yang sedang nyenyak itu sudah pandai terbalikkan badannya.
"Khalid... Urm , I need to use toilet,"
"Ill wait outside, "
"Sure," dapat saja kebenaran. Dia duduk di bangku luar tandas.
"Darl... You are here. I thought you're gone. Oh, who is that baby? " Rey mendekat namun apabila dia melihat wajah bayi itu , tubuhnya membeku.
"Rey?" Fazira pelik. Rey kelihatan terpaku dihadapannya.
"My baby..." Fazira tercengang. Matanya membulat. Tidak menyangka ayat itu keluar dari mulut Rey.
"What do you mean? He is not your baby... Her mother in toilet,"
Namun , sudah hampir tiga puluh minit mereka menyepi , perempuan itu masih lagi tidak keluar sedangkan anaknya sudah meragam.
"I think he need a bed, " Fazira bersetuju tanpa melengahkan masa. Tangannya keping , sudah tentu bayi itu tidak selesa.
Rey register di kuanter sementara fazira mengusap tubuh kecil itu. Cuaca yang mencecah 18 °C itu pastinya akan menyebabkan tubuh kecil itu menggigil kesejukan.
Tanpa dia sedari , dua pasang mata menghadap ke arahnya. Sepasang beriak sedih , kecewa , menyesal manakala lagi satu menunjukkan marah dan berpuas hati.
Sewaktu mereka mahu beralih tangan , sebuah kertas putih yang bercoretan hitam terjatuh.
"What is that?" Fazira bertanya. Dia tidak memahami tulisan Itali.
"He is my son , " Fazira terkedu.
Complicated sangat ke cerita Khalid Dhaliah ni? 😂 Tapi awal-awal lagi dekat tag dah nyatakan cerita ni clise and banyak konflik sebab dia tak terangkan secara menyeluruh. Bosanlah asyik nak flashback je kan. Sebab author pun tak suka baca cerita yang scene yang banyak patah balik kisah silam.
Keep reading and wait patiently sebab lepaskan banyak scene yang diskip demi nak habiskan cerita awal dan ada bab tak penting akan di privatekan. Dont worry , takkan rosak jalan cerita pun kalau private. Setakat nak tambah bab bagi yang baik tolong follow ✌👍
YOU ARE READING
Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]
RomanceAMARAN TERGEMPAR : JANGAN BACA. TAKUT KENA HEART ATTACK SEBAB STRESS SANGAT. 1.12.18 #1inCerpen #1inRomance Thank you 🤗