tiga lima

6.3K 108 0
                                    

Deeliza mencampak beg tangannya di atas meja kaca itu sehinggakan Khai yang sedang ralit menghafal turut terkena tempiasnya.

"What's wrong with you? " Khai bertanya dalam nada tidak berpuas hati. Habis melayang segala apa yang dia baca sebentar tadi kerana terkejut.

"I was forced to left my house immediately, " Deeliza menghempas tubuhnya pada kerusi empuk itu. Dia memicit micit kepalanya yang terasa sakit.

Khai terdiam. Dia mengalihkan pandangannya ketepi. Rasa serba salah mula menghantui dirinya.

"I'm sorry... If only I remembered everything... I won't make you trouble, " Suara Khai tenggelam dalam dirinyanya sendiri.

Deeliza membuka matanya perlahan lahan. "It is not your fault from the beginning. I told you before, I willing to help you no matter what. I just thinking about buy a small house for both of us,"

Dengar saja keluhan lembut Deeliza, perasaan bersalah itu semakin menghimpit dirinya. Kalaulah dia tidak mengacau hidup Deeliza , pasti Deeliza sedang bahagia dengan kehidupannya sekarang. Tetapi , kerana dia , Deeliza hilang satu satunya peluang untuk lanjutkan pelajaran dalam bidang kulinari . Ketika itu , dia tidak punya sesiapa dan hanya Deeliza tempat dia bergantung.

Deeliza juga bersusah payah jadikan dia sebagai rakyat biasa walaupun dia tak punya apa. Dan dia juga tahu , Deeliza sedang dalam kesusahan kerana cafenya perlu ditutup dan sering berlaku pertelingkahan antara Deeliza dan tunangnya kerana Khai.

Kini , Deeliza perlu menghadap lagi perkara sebegitu kerana dia . Dialah punca segala masalah yang dihadapi Deeliza.

Khai mencapai tangan Deeliza. Dia rasakan bahawa keputusannya untuk tandatangani contract dengan Nurfa itu betul.

"You need some rest Dee. Just let me find our new house and before that, you don't have to find a job. Lend on me more , okay? "

Dengan Deeliza, dia belajar erti kasih sayang yang sempurna. Senyuman perempuan itu , merupakan kekuatan dia. Dan dia bersumpah , sesiapa saja yang merampas senyuman itu akan kena padahnya.

"You are my best family I ever had! I love you, " Tubuhnya di rangkul. Sejujurnya , tubuh Khai bukan lagi sekeping dahulu. Tubuhnya sudah berotot kekar , berbadan tegap dan besar. Berkat hidup dengan Deeliza yang benci lelaki yang ada tulang dan lemak sahaja.

"Man shouldnt look like this! So ashamed! I need to teach you, "

"I love you more," Khai senyum mesra. Dia membalas pelukan itu. Dia perlu bekerja keras , kerana mulai hari ini , dia akan tanggung orang yang dia paling kasihi.

Satu satunya perempuan yang mempercayai dirinya.

…………

Khai berbaring di atas sofa panjang. Tubuhnya meringkuk kesejukan. Dia sedang bermalas malasan memandangkan tiada siapa di tempat tinggal sementaranya.

Dia kesunyian. Jika dia di rumah Deeliza , pasti dia berteman dan mungkin sedang memasak bersama Deeliza.

Matanya terpandang sampul surat yang di berikan oleh Nurfa beberapa hari yang lepas. Tangannya mencapai sekeping gambar ijab dan kabul .

"Macam mana aku nak percayakan kau dengan hanya sekeping gambar dan kad ni?" Terdapat juga gambar mereka berdua dalam satu kad yang sama.

Khai memandang siling yang penuh dengan lakaran pemandangan yang di cat sendiri bukannya print. Khai tahu , sedangkan silingnya sudah menjejah puluhan ribu. Inikan pula perabot yang lain.

Klik.

Sedang Khai mengelamun , pintu utama terbuka dari luar. Muncul tubuh lesu Nurfa. Dia membuka kasut kerjanya dengan keluhan berat , kemudian disarung selipar lalu terus menuju ke dapur untuk mencari air.

"Cepatnya kau balik," Khai muncul disebalik dinding. Dia memandang tiap pergerakan Nurfa.

"Urgh!" Nurfa tersedak. Dia terlupa bahawa ada orang lain di dalam tempatnya. Dia meletakkan cawan di singki lalu menekan remote control yang terletak di atas cabinet.

Serta-merta air yang terjatuh atas lantai itu kering. Nurfa bersandar di tepi sinki.

"Saya ingatkan awak tak ada ..." Nurfa mengeluh lemah. Dia memicit tengkuknya lalu tangan kanannya menggeledah beg tangan di atas meja. Satu plastik ubat di buka depan matanya , perempuan itu membuka dua bekas ubat lalu di telan tanpa air.

"Ubat apa tu?" Khai mula menghampirinya tetapi Nurfa lebih pantas menyorokkan kembali ubatnya di belakang tubuhnya.

"Ubat demam," Mata Khai mencerlung pada Nurfa. Dia tidak bodoh untuk ditipu bulat-bulat.

"Depression? " Dia menggapai ubat itu dengan tangkas daripada tangan Nurfa .

"Susah sangat ke hidup kau?" Nurfa hanya berdiam diri.

"Satu lagi. Kenapa kau bagi aku pasal akaun syarikat semua? Aku tak rasa aku bidang itu,"

Khai terus bercakap sedangkan Nurfa hanya pandang wajahnya tanpa membuka mulut.

Nurfa menilik persenoliti Khai yang jauh berbeza berbanding Khalid. Dia sering berfikir sama ada lelaki itu benar benar suaminya atau lelaki yang punya wajah yang sama dengan Khalid.

Tapi , Karen yang memberitahunya Khai ialah Khalid. Karen tak mungkin menipu dan salah menilai sepupunya sendiri.

Kadang kala , dia rasakan Karen perempuan yang paling misteri. Perempuan itu membenci dirinya tapi dalam masa yang sama, Karen jugalah yang support dirinya dari belakang ketika dia hilang punca hidup.

"Hei! Mengelamun," Khai membulatkan matanya. Dia siap bercekak pinggang.

"Betul kata awak , Khalid. Semua tu bukan skop kerja awak sebab itu kerja Angel. " Nurfa menjawab dengan tenang. Dia mengambil beg tangannya.

"Angel mana ? Angel from the hell?" Nurfa tertawa senafas setelah mendengar lawak bodoh Khai. Dia menyebak rambutnya kebelakang , rimas dengan rambut yang terurai.

Khai seakan terpegun. Dia terpesona dengan kecantikan perempuan itu.

"Angel . Miss Darl. Puan Sri Fazira. Mrs. Walker . Is your mother," Nurfa menyebut satu persatu nama panggilan Fazira yang pernah dia dengari.

"So I have a parents. Then, where is my family? " Khai bertanya dalam nada excited.

Nurfa terdiam. Dia terus berlari ke tingkat atas , meninggalkan Khai yang tercengang dengan perangai Nurfa yang betul betul berubah selepas dia bertanya tentang keluarganya.

Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now