Dua puluh lima..."Are you serious?! " Jeritan Taylor bergema satu rumah banglo dua tingkat yang hanya dihuni oleh seorang perempuan.
Deeliza menghembus nafas dengan kasar. Doktor kata , mereka tak boleh 'simpan' lelaki yang tidak ada kad pengenalan atau passport dengannya. Kejam sungguh negara ini.
"Can I see him?"
"Is he handsome? "
Darly dan Taylor bertanya serentak. Deeliza menggelengkan kepala. Jangan harap dia nak benarkan dua mulut murai itu mengganggu lelaki itu.
"Do you know him? What if he is dangerous? He was send by your family rivals. We don't know what he will do. Better you make a police report, " Cadangan bernas Darly dipandang sepi oleh Deeliza.
"I can handle him by myself. I doesn't need any advise from both of you. Just get out from my house and don't tell Tante about what happen today, "
Deeliza memicit pelepisnya. Kepalanya berpinar seketika. Dia mengeluh kesah. Perlahan lahan berdiri menuju ke tingkat atas. Meninggalkan dua orang manusia itu buat apa yang mereka mahu.
"Dont ever dare to step more than this first floor. Understand?" Deeliza berkata dengan mata yang terpejam. Ini semua kerana dia yang tiba tiba berlari tanpa senaman terlebih dahulu.
"Hmm. mmm " Taylor tarik muncung. Otaknya mula ligat berfikir . Bagaimana si hati beku itu boleh tiba tiba nak bantu orang yang tidak dikenali. Paling pelik bila selepas lelaki itu tidak diterima kerana tiada apa apa , Deeliza tanpa paksaan membawa pulang lelaki itu.
"My mother said if someone suddenly change, they will die... soon," Darly tiba tiba bersuara.
Taylor menongkat dagu. Dia turut memikirkan ayat terakhir Darly. Die soon.
"I will miss her, " Taylor mula sebak. Dia memeluk tubuh Darly lalu menghemburkan tangisannya.
"Don't talk nonsense! Just get out from my house! " Mereka berdua terpaku. Mereka saling berpandangan apabila terdengar jeritan yang jelas dari tingkat atas.
"Did she heard us? "
"Probably, " Kemudian mereka berdua gelak. Taylor mengambil handbagnya lalu berdampingan dengan Darly dengan wajah bahagia.
"She wont die,"
Deeliza meramas rambutnya. Dia masuk ke dalam bilik tetamu yang menempatkan lelaki yang tidak dikenali itu.
"Who are you? How come you're at the forest? Is that true? You are bad person? " Deeliza menunduk. Dia perhatikan tubuh yang dipenuhi luka yang dalam dan kesan yang membiru.
"Who make you into this? " Deeliza mengusap wajah itu. Tetapi seperti renjatan elektrik , Deeliza pantas menarik tangannya kembali.
"Seriously, " Deeliza ketawa sinis. Dia menyebak rambutnya kebelakang. Dia mengambil tempat duduk di atas sofa single . Dia menelik wajah itu dengan penuh minat.
"If I was not mistaken, you are Affar best enemy, " Deeliza melebarkan sayap senyumannya.
Dia rasakan dunia ini terlalu kecil. Bagaimana dia boleh tiba tiba mahu menolong lelaki itu.
"Um.." Mata Deeliza melekat pada lelaki itu yang bergerak perlahan lahan. Sepertinya lelaki itu sudah mula sedar.
"Here," Deeliza berjalan menghampiri lelaki itu. Dia duduk di sebelahnya lalu menyerahkan air kosong kepada lelaki itu.
Tersentuh saja bibir keringnya dengan permukaan gelas , lelaki itu meneguk dengan rakus.
"Khai. I have been wait you for long time. Finally, I will be free from my family, " Lelaki yang dipanggil Khai itu memandangnya dengan pandangan pelik. Dia berkerut kering.
"Hum.." Khai berdehem. Dia terasa tekaknya berpasir. Amat sukar untuknya bersuara.
"You must be hungry... husband," Deeliza simpan ketawa tatkala Khai membuat riak terkejut.
"Husb... " ayatnya terhenti bila matanya tertumpu pada senyuman itu.
"Yes. We are married, " Ah , Deeliza menyebak rambutnya kembali. Dia puas menahan tawa apabila melihat gaya Khai yang seperti induk kucing hilang anak.
Deeliza berlalu pergi. Tutup saja pintu , Deeliza tertawa. Dia memegang perutnya yang sakit kerana terlalu banyak ketawa.
"Hahahahahaha!"
Mata Khai meliar di serata bilik sederhana besar itu. Dia cuba mengingati segalanya , tetapi tiada satu pun yang muncul.
Khai mencengkam rambutnya dengan kuat. Dia cuba untuk mengingati segalanya. Segalanya kini terasa amat janggal. Dia seakan lansung tidak mengenal tempat itu.
Sejak bila dia berkahwin? Kenapa tubuhnya dibaluti dengan banyak pembalut dan coretan calar di serata tempat. Khai menolak gebar , matanya membuntang tatkala melihat tubuhnya yang berbalut penuh serta tompokan darah di perutnya.
"Haa!" Khai mengerang kesakitan. Dia mencengkam cadar dengan kuat. Rasa sakit itu semakin menyerangnya.
"Haa.." Seluruh tubuhnya rasakan di hempap dengan batu yang besar. Dia berpeluh sehingga lencun balutan di tubuhnya.
"Ahh!" Khai cuba melepaskan diri. Namun rasa sakit itu menguasai jasadnya.
"Khai!" Dia hanya mampu dengar jeritan nyaring perempuan asing itu , dia tidak mampu melihat dengan jelas. Segalanya berbentuk bintang hitam besar dan kecil.
Tubuhnya mula rasa hangat apabila dirangkul. "Khai! Are you okay? Khai? Please. Answer. Me! "
Deeliza memeluk tubuh Khai. Sungguh dia tak tahu mahu buat apa. Fikirannya buntu. Lelaki itu seakan hilang jasadnya sendiri.
"Look at me!" Deeliza mendesak. Dia memaksa lelaki itu berpaling ke arahnya.
"Who. Are. You?"
"Dee. I'm sorry. I lied. But please listen to me. You are save now, no one will hurt you. I am here! "
Lama kelamaan , sakit itu mula hilang. Khai memandang anak mata Deeliza.
"Can I trust you? " Khai bertanya dalam sendu. Khai tersentak. Tubuhnya dirangkul kali kedua.
"Trust me. "
Deeliza tidak tahu kenapa dia buat begitu sedangkan baru sebentar tadi dia punya rancangan jahat. Tetapi ketakutan lelaki itu , meresap masuk ke dalam hati Deeliza untuk menenangkan lelaki itu.
Khai menyorokkan wajahnya dalam pelukan Deeliza. Dia rasakan dirinya sedang selamat dalam pelukan itu.
....
Ya Allah , rajinnya author type sampai dua chapter. Actually bulan ni birthday author (even korang tak tanya). 🙆
Buatlah 'hipotesis' anda sendiri . Menjadi atau tidak?
S : Khai ni sapa?
A : Sudah terang lagi bersuluh khai tu khalid. Bila lupa tukar la nama. 😂S : Deeliza heroin?
A : Mungkin juga. 😂
YOU ARE READING
Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]
RomanceAMARAN TERGEMPAR : JANGAN BACA. TAKUT KENA HEART ATTACK SEBAB STRESS SANGAT. 1.12.18 #1inCerpen #1inRomance Thank you 🤗