tiga tiga

7.7K 110 8
                                    

Harith menuju terus ke hadapan sebaik saja pintu gerbang itu di buka oleh dua orang pengawal bercoat hitam. Ditelinga mereka , lengkap dengan set perakam suara.

Restoran mewah itu kelihatan suram walaupun terdapat bunyi latar piano yang di mainkan oleh seorang lelaki berkemeja putih.

Di setiap meja sepanjang laluannya hanya terdapat bunya mawar merah dan lilin. Dia berhenti menapak tatkala dia berada di belakang orang yang mahu berjumpa dengannya itu.

Harith mara beberapa tapak kedepan. Gaya mereka ketika itu tidak lepas daripada gaya orang tengah nak melamar si pasangan sehidup sematinya. Restoran dua tingkat itu ditempah khas selama satu hari. Dan kos penyewaan sudah tentunya tak mampu dicapai oleh orang biasa.

"Miss ..." Mata mereka bertentangan antara satu sama lain. Perempuan itu mengarahkan dia untuk duduk. Sebaik saja dia duduk , dua orang pelayan lelaki menghidangkan sajian yang masih panas.

"Just straight to the point-" ayatnya terhenti apabila perempuan itu mengangkat telapak tangannya ke atas.

"Enjoy the meal first, " Itu merupakan arahan yang tak mungkin dia dapat bantah.

Harith menunjukkan wajah serius perempuan itu sekali sekala. Dia ke sini kerana ketuanya menyatakan bahawa ada seseorang membeli masa sehari bekerjanya.

Perempuan itu hanya makan sesuap lalu menghirup wine merah yang terhidang.

"Kartena Walker," Harith mengangkat pandangannya serta merta. Dia terkejut apabila keluarga Walker disebut dalam nama perempuan itu.

"Seem like you know me well. " Wajah Harith terus ketat. Terdapat urat urat di bahagian leher nya.

"I don't have any business with you, " Harith meletakkan sudu dan garfu itu dengan kasar. Dia meramas rambutnya beberapa kali.

"Sure you do. I don't to waste my time. I just want to see you face to face. As I thought, you are really look alike, " Karen membuatkan Harith mendesah berat. Dia kembali tenang selepas mendengar ungkapan Karen.

"So what do you want now? "

Karen senyum nipis. "I've got my freedom. I don't need anything else. But I want to remind you, beware of everything around you. They might look kind, but doesn't mean their heart, "

"Do you mean.. Khai?" Orang yang baru masuk dalam hidup mereka. Karen mendongak.

"Don't judge the book by its cover. That's all, "

Karen bangun dari duduknya. Dia berjalan keluar meninggalkan lelaki itu dengan penuh tanda tanya.

"They destroyed my life. And you will soon..."

Keluarganya hancur kerana seorang perempuan. Dan malangnya , perempuan itu tak sedar bahawa keluarganya turun hancur kerana seorang lelaki.

Dan mereka kata , dendam itu memakan diri.

"Why are you telling me now? " Harith turut bangun. Mereka saling bertentangan.

"We both know, we can only choose one, love or money,"

"The me the truth! What are you trying to hide?! " Kesabaran Harith ada hadnya. Dia paling benci teka teki. Dan dia yakin perempuan itu tahu apa yang terjadi dua puluh enam tahun lepas. Dia selalu dengar desas desus tentang kehebatan perempuan itu dalam 'permainan' orang kaya.

Perempuan itu digelar ahli sihir. Termasuklah dalam kalangan ahli keluarga kerana dia sentiasa orang pertama yang tahu .

"What if-"

"Stop that, Karen," Suara garau menghentikannya. Harith memandang lelaki yang berkaca mata hitam dengan tongkat di sebelah kanannya.

"We'll get going. Ask someone near to you what really happen to your mother. Just like that, you won't blame my family anymore. "

Setelah mereka berdua masuk ke dalam limousine, Malek berpaling ke arah Karen.

"Why you want to help him? " Karen tersenyum nipis. Matanya terhala pada lampu jalan.

"I'm the one who found him. I hate him but he is my blood related. " Dia selalu cemburukan kehidupan Khalid dari kecil. Lelaki itu punya segala yang dia tiada. Kasih sayang ibu bapa. Cinta sejati malah peneman hidupnya. Sedangkan dia , cuma ada Malek seorang.

"So, did you finish that man? " Malek merujuk kepada pembunuh upahan yang bapa Karen upah. Karen menggelengkan kepalanya.

"I'm not that kind. They need to solve something by their own, "

Karen memejamkan matanya. Selagi Malek disisinya , selagi itu dia akan bahagia. Dia tak punya sesiapa yang peduli tentangnya melainkan Malek.

Harith menolak semua makanan di meja itu.

"Arghh!" Harith menjerit. Dia meramas rambutnya dengan kasar. Dia tak suka dengan tanda tanya . Dia mahukan kehidupan yang mudah.

Dan disebabkan itulah dia penyiasat persendirian. Duduk di rumah dan kumpul segala data tentang orang yang dia ditugaskan untuk cari.

Dia terdengar tumit kasut yang berdetak menghampirinya. Setelah dia berpusing kebelakang , tubuhnya di dakap.

"Are you okay? " Deeliza menyembamkan wajahnya di dada kiri Harith.

"Are you scared? " Harith menggeleng lemah. Dia tak mampu menjawab apa-apa.

"Did you lied to me? You never let me meet Khai because he actually Khalid Dhaliah right? The one who stole my mother from me? "

Kata kata Harith benar sekali. Dia rasakan badannya dihempap dengan batu yang besar.

"He is not like you think, Affar. He is really kind. Helpful and discipline ," Sekali lagi Harith melihat bertapa bersungguh sungguhnya Deeliza mahu menyakinkannya betapa dia mempercayai lelaki yang diberi nama Khai oleh Deeliza.








Harith Muzhaffar 5 years old...

"Papa kenapa kawan-kawan Affar ada mama tapi Affar tak de?" Budak kecil bermata bundar itu menarik narik lengan baju bapanya.

Aiden bercangkung di depan anaknya supaya sama ketinggian mereka. "Mama Affar tak sayang Affar. Dia pilih adik Affar daripada Affar."

"Mama tak sayang Affar ke , papa?" Aiden mengusap lembut rambut lembut anaknya.

"Dia tak sayangkan kita. Sebab dia memang tak layak jadi mama Affar , dia perempuan kejam. Dia tinggalkan kita sebab dia ada anak lain dengan lelaki yang dia cintakan,"

Bermula detik itu , tidak pernah perkataan mama muncul di butir bicaranya. Hidupnya cuma dia dan papa sebelum uncle Tante dan Deeliza datang dalam hidup mereka.

Nasib mereka serupa. Dua dua kehilangan ibu tetapi cara yang berlainan. Ibu Deeliza maut dalam kemalangan manakala ibu dia tinggalkan dia .

Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now