"why did you run away?"

10.8K 188 5
                                    

Dua puluh empat..


'Obviously she tried to show off'. Deeliza mengumpat dalam hatinya. Matanya tekun pada seorang perempuan yang bertutup dari atas hingga ke bawah tetapi angkut pengawal peribadi sampai ke kedai makan.

"Oww, Dee. Look at him , so handsome," Deeliza menjeling kawan baiknya pula. Darly dan Taylor mula menggeletis. Yang sorang lelaki separa masak , yang lagi sorang perempuan naik bulu.

Deeliza mengeluh. Walaupun dia tak suka dengan perangai homosexual dan bitchy kawannya , tapi yang dua orang itu jugalah yang akan membantunya sekira dia mahu melarikan diri dari rumah daripada asyik dikongkong oleh Tante.

"Well yeah..." Deeliza menongkat dagu. Dia boleh agak gaji pengawal peribadi seperti itu. Mereka dapat duit berdasarkan kekayaan sesebuah keluarga yang mengupah mereka. Adapun , sesetengah mereka di paksa dan di jadikan anjing.

"I've not saw Harith , lately. Is he okay? " Taylor bertanya Deeliza dengan penuh minat. Mata Deeliza memandang ke arah siling putih itu.

"I don't know. It has been awhile since I contact him, " Dengan perangai Harith yang suka bersendirian itu , amat mustahil untuk mereka selalu berjumpa.

"I missed him, " Darly bersuara dengan nada yang sedih. Deeliza memutarkan biji matanya.

"I hated him. Because of him, I need to learn multiple languages! " Deeliza mendengus geram. Oleh kerana bapa mereka sahabat , dia perlu menjejaki setiap langkah yang Harith itu ambil. Setiap satu pun dia tidak pernah tertinggal untuk bersama sama belajar dengan Harith. Dan fakta paling penting , lelaki itu sudah bosan tahap maksimum untuk menghadap wajahnya setiap hari.

"You can't blame him... Both of your family owns a big company. A really big one! "

"Yeah, you also owns private university for technical and... " mulut murai Talyor di tutup dengan kek red velvet di depannya.

"Jeez, I got to go, " Deeliza merengus kasar. Dia mengambil iphone X lalu melangkah menjauhi mereka berdua.

"Is she will be able to walk alone? " Taylor bertanya prihatin. Dia memandang pemergiaan Deeliza yang berseorangan.

"Oh, maybe I can call Uncle Tante for help, " Baru saja Darly mahu mendail nombor telefon Tante , tubuhnya di lepuk dengan kuat.

"Don't you dare! Dee will be monster if she knew you're calling her father, " Taylor beriak marah dalam nada yang masih terkawal. Dia menyisip saki baki air yang tinggal.

"I don't even understand why she hate her father so much, "

Deeliza berlari masuk ke dalam semak . Kakinya terus berlari sehingga dia mendapati tiada lagi orang yang mengejarnya. Deeliza menghembus nafas yang berat. Dirinya terkapai kapai mencari oksigen. Rasanya sudah bertahun dia tak lari marothon. Dan kebodohannya bila berlari , dia tak pandang kiri kanan dan akhirnya terperangkap dalam hutan yang dia tak tahu mana hujung pangkalnya. Sudahlah kalau sekali kakinya berlari , jauhnya mampu mencecah 2 km.

Deeliza menyandarkan tubuhnya ke batang pokok. Dia mencuri nafas sebanyak yang mungkin. Sebaik saja semuanya kembali ke normal , Deeliza berpaling.

Wajahnya terus bertukar rona. Pucat tanpa darah. Kakinya melangkah beberapa tapak ke depan.

Dia tahu kalau itu mayat, pasti ada bau bangkai. Dia melutut di atas kepala orang yang dia anggap sebagai lelaki kerana postur badan sebegitu. Mana ada perempuan yang ada bonjolan melainkan perempuan tak siap.

Dia tidak dapat melihat wajah itu kerana diseleputi darah yang sudah beku dan jauh daripada sinaran cahaya matahari.

Tangannya merapat pada hidung orang itu. Dia dapat rasakan hembusan nafas yang sangat perlahan bagi orang normal. Deeliza pantas menekup telinganya pada dada lelaki itu.

"He is alive! " Deeliza berkata dalam nada terkejut. Dia pantas bangun dan mengeluarkan handphonennya.

"Shit!" Deeliza menyumpah. Masa macam ni pula handphonennya habis bateri. Semua gara gara dia main game sehingga lewat pagi dan kemudian lupa nak charge.

Deeliza mengangkat lengan itu , sehingga tubuh lelaki itu berada di dalam dakapannya.

Sumpah , seumur hidupnya , tak pernah dia menolong orang sebegitu sekali. Macam mana kalau lelaki ini sebenarnya orang jahat yang tercedera selepas bergaduh?

Dia mengheret tubuh itu mengikut jejaknya. Deeliza mengeluh kesah. Harap saja badan tak de otot , tapi beratnya semestinya melebihi Deeliza yang bertubuh normal itu.

Too many normal I say..

Deeliza bersyukur yang tak terhingga , setelah dua puluh minit berperang dengan mengheret tubuh itu , dia akhir jumpa jalan ke cafe itu balik.

Deeliza menekan punat remote kereta , sentuh saja , pintu itu terbuka sendiri. Deeliza bersusah payah mengangkat tubuh lelaki itu masuk ke dalam keretanya yang boleh tahan tinggi.

"I think I should buy new car, " Deeliza bergumam. Dia melepaskan lelahnya di kerusi pemandu. Matanya mengerling 'orang minyak' itu untuk beberapa kali.

"Arh , what a mess!" Deeliza menyumpah. Sakit matanya melihat tubuhnya yang kotor terkena lumpur serta kerusi dan dikotori oleh lelaki itu.

"Not your fault..." Deeliza mengeluh.

Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now