satu

32K 577 6
                                    

Dush!

Dengan sekaki tolakan , Khalid terjatuh ke belakang. Badannya turut dihimpit dengan sesuatu yang berat.

Wajahnya berkerut sakit. Dia cuba untuk mengingat kembali apa yang terjadi. Namun otaknya sudah tepu.

"Tuan! " Khalid terdengar jeritan pembantu peribadinya, Romy. Diikuti lagi beberapa orang upahannya berlari menolak orang tersebut.

"Aww!" Perempuan itu merintih kesakitan apabila ditarik secara paksaan untuk berdiri. Dia tahu apa yang akan berlaku pada perempuan itu jika dia tidak hentikan. Perempuan malang itu akan di belasah.

"Stop." Hanya satu yang keluar dari mulut Tuan Khalid Dhaliah. Lelaki lelaki itu membebaskan cengkaman dari perempuan itu.

"Ma..maaf…" suara kecil itu bergetar. Dia lansung tidak dapat melihat wajah perempuan manis bertudung itu. Hanya tertunduk menekur tanah. Dia perasan akan butir mutiara yang mengalir dari tubir mata perempuan itu.

"Sorry. My bad too. I tak jalan pandang depan," dup! Romy tercengang. Buat pertama kali dia mendengar tuannya mengucap perkataan maaf.

"You okay?" Bukan bertanya kerana prihatin namun setakat berbasi basa. Dia menyapu debu di coatnya. Saat itu, mata mereka bertembung.

Boom!

Mata khalid membulat. Bukan kerana terkejut apabila melihat perempuan itu tetapi kerana jantungnya berdegup tidak sekata apabila matanya bertembung dengan mata hazel itu. Dia tahu itu hanyalah contact lens , namun terlakar sesuatu di balik sinaran itu.

Sesuatu yang dia cari selama 24 tahun bernyawa di bumi ini.

"Tuan. You gonna be late for dinner." Romy yang bekerja sebagai PA kepada Khalid mengingatkan bahawa mereka sudah terlambat untuk makan malam bersama Puan Sri Fazira.

Khalid seakan baru sedar dari dunia khayalannya, dia perasan wajah perempuan itu memerah kerana malu ditenung dengan lama. Terbit secalit senyuman dari bibir merah delima khalid namun di simpan dalam hati. Dia terlupa sakit yang dia rasakan apabila romy mengingatkan dia pada scandalnya.

"You are late" Itulah perkataan pertama yang keluar dari mulut wanita golongan belia itu. Matanya tajam seperti helang , menjeling khalid yang tersenyum segaris melihat rajuknya.

"Sayang…" "No! I sulking right now"

Suaranya dipintas dengan jeritan halus kekasih gelapnya. Khalid tertawa, sehingga muncul lesung pipit yang agak dalam di tepi bibir kanannya. Dia memeluk tubuh lansing itu dari belakang lalu menghadiahkan ciuman di pipi kiri perempuan itu. Gayanya sungguh romantik.

"I miss you so much," sekali lagi pipi itu dijadikan tempat bibir khalid singgap. Dia mengusap lembut tangan fazira.

"Hey, crybaby. Still sulking? " Khalid mengusik. Hanya dengan fazira, mask yang dipasang pada wajahnya tertanggal. Hanya perempuan bernama Fazira Mohd Qarsy tempat dia bermanja. Tak akan dan tak mungkin ada pengganti fazira di hatinya.

"You are my everything. And you know that. " Fazira mula melebarkan sayap senyumannya sehingga bertukar menjadi tawa kecil yang sungguh merdu.

"Okay, I give up. " Fazira mencium kedua dua belah pipi jejaka kacak itu. Khalid dengan rela hati membongkokkan badan agar ketinggian mereka sama, membiarkan wajahnya dicium oleh fazira sehingga meninggalkan kesan lipstik merah menyala itu. Dia tahu fazira sengaja berbuat begitu sedangkan faziralah perempuan yang pandai memakai make-up dan tidak mungkin tertanggal.

Dia sudah lali jika wajahnya dipenuhi lipstik fazira. Bahkan bukan sahaja fazira tetapi termasuk beberapa perempuan lain yang suka meninggalkan kesan bibir dengan sengaja.

"So do you have been think about momma wish? " Sebaik sahaja daging merah itu masuk ke dalam mulut Khalid, dia diberhentikan dengan soalan maut fazira.

Momma : mama.

"I found that girl." Khalid senyum segaris sebelum kakukan wajahnya kembali. Bahu tegap. Matanya terarah pada makanan.

"Owwy, I know you would. Who is that girl? " Fazira bertanya dalam nada jenaka tetapi wajahnya serius. Ini masanya untuk serius bukannya suatu benda yang dijadikan bahan lawak.

"You are my girl. Noted," that was awful awkward. Khalid tidak mahu membuka mulut tentang perempuan itu dan fazira semestinya tidak akan pernah mendesak.

"You also know, I love you so much. Whoever she is, I will accept. But please, if you need help. Tell me, would you? I'll do my best to help you," Khalid mengeluh ringan. Dia tahu segalanya, betapa besarnya sayang fazira padanya, lansung tidak terbanding sayangnya pada perempuan itu.

"I've think this for long time already, if you need to choose between me or daddy…" Khalid berhenti bercakap. Dia menarik nafas kuat. Otaknya tengah tepu.

Tekanan yang dirasainya dibalas dengan tawa fazira. Dia mencintai senyuman fazira, jika seseorang cuba merampas senyuman itu. Dia bersumpah akan buat orang itu menderita atas perbuatan itu. Walaupun orang itu merupakan darah dagingnya sendiri.

"I won't choose. Because I'll stand there. Waiting for both of you. I'll always waiting for you and your daddy"

Fazira rasakan itulah jawapan yang paling tepat ketika itu. Tepat dan selamat.

"In this world, we didn't need to choose but we must go through it. "

Entah mengapa, kata kata itu menyerap masuk ke dalam sanubarinya.

Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now