Kota London
Ding... Dong...
Ding... Dong...
Ding... Dong...Harith segera berlari keluar dari berbungkus di atas katil. Dia membuka pintu dengan malas.
Dia menggosok rambut dan matanya berulang kali untuk hilangkan kantuk. Matanya tertacap pada lelaki tua yang lengkap dengan briefcase dan berpakaian formal. Matanya dikecilnya lalu dibundarkan kembali.
Dia memandang lelaki yang serius itu atas dan bawah untuk beberapa kali namun masih sama. Dia lansung tidak kenal lelaki tua itu.
"May I help you," Mata hazelnut nya bertembung dengan mata biru laut itu. Harith pelik apabila lelaki itu tiba tiba saja tertawa.
"Sorry?" Harith bersuara apabila lelaki itu nampak begitu gembira melihatnya. Dia membuka pintu lebih besar.
"She must be happy if she look at your face and hug you until you can't breath, " Harith berkerut kening. Sudahlah dia tidak kenal siapa lelaki itu , ketawakan dia dan cakap pasal perempuan.
"May I know you , sir?" Dia tahu yang lelaki itu bukan lelaki biasa tetapi lelaki yang berpangkat tinggi. Mustahil orang biasa boleh masuk ke penthouse sebegini melainkan kerja sebagai security guard, tukang sapu , pembantu rumah. Kalaupun mereka masuk , mereka perlu sentiasa menggantungkan permit masuk tetapi lelaki itu tidak memakai permit.
"Dollas Mild, you can call me uncle Dollas, " lelaki yang menggelar dirinya sebagai uncle dollas menghulurkan salam sebagai perkenalan.
"Harith Muzhaffar, " lelaki itu tersenyum lagi.
"I know your name and all your story. I won't brag in someone house without knowing anything about them, " Bertambah sakit kepalanya di pagi hari ini apabila orang bercakap benda yang tak masuk dalam otaknya.
"Huh? "
"I don't have so much time but I'm here to give you this, " dua buah fail coklat bertukar tangan. Harith masih dalam kebingungan.
"You deserve to know what is inside this. "
"I don't understand, " Harith yang terkenal dengan kebijaksaan nya , hilang begitu saja apabila tiba tiba bertemu dengan lelaki yang dia tidak kenali dan diserahkan surat kepadanya.
"You will understand after you watch that, I got to go, " Harith mahu menutup pintu tetapi ketika lelaki bernama Dollas itu berpaling , dia menyebut ayat yang buatkan Harith terpaku.
"She never forget about you, she cares, she loves, she miss everything about you. I just want to remind you that she is not cruel as you think she is. She tried her best to protect you. And she said 'Always watch my son very carefully. He might hate me as his mother, but I still love him.' ,"
Mereka berdiri dua arah bertentangan tetapi mereka berdua menangis.
I'm sorry fazira. I can't keep my promise like you do. He deserve to know that his mother is the great mother and not a cruel mother who left her baby behind.
Harith berlari masuk ke dalam bilik persendirian. Dia membuka surat itu dengan tergesa-gesa. Apabila terjumpa apa yang dia cari , dia mencucuk pendrive in pada tempat USB.
Terdapat satu video yang berwarna gelap. Harith duduk bersandar di atas sofa laluan menekan remote control.
"Assalamualaikum, "
Dia memandang skrin yang gelap itu. Matanya ibarat terpegun di situ. Dia dengar suara perempuan memberi salam.
Harith menekan dadanya. Jantungnya terasa sukar untuk mengepam. Nafasnya tersekat sekat. Matanya tidak berhenti memandang pada skrin gelap itu lebih dari dua minit.
YOU ARE READING
Khalid Dhaliah [ COMPLETE ]
RomanceAMARAN TERGEMPAR : JANGAN BACA. TAKUT KENA HEART ATTACK SEBAB STRESS SANGAT. 1.12.18 #1inCerpen #1inRomance Thank you 🤗