pp saara
En ik dacht terug aan dat moment. Dat moment dat nu al weer zolang geleden leek te zijn maar in feite pas een week geleden zich had afgespeeld. Ik kon me precies herinneren hoe de letters stonden, wat voor interpunctie ze gebruikte, de hoofdletters, het uitroepteken, de komma.. Wie had dat ooit gedacht? Zaka en ik. Wie had ooit gedacht dat wij bij mekaar zouden komen? Ja wie. Maar wie had ooit gedacht dat wij bij mekaar zouden komen met de zege van Souhaila over ons heen? Daar had ik niet van durven dromen, en Zaka ook niet. Maar het stond erop, het stond er toch. Zo oprecht en eerlijk, recht uit het hart. Die 2 zinnen.
Saara,
Zorg goed voor hem. En voor mijn kleintje.
Souhaila.
Ye rabi wat had ik gehuild daarna. Na het lezen ervan. Wat hadden wij gehuild. Zaka was minder verbaasd geweest. De dagen erna heeft hij me min of meer verteld dat Souhaila het eigelijk al die tijd al wel had geweten en dat het voor haar eigelijk al voor zich sprak dat als zij er niet meer zou zijn, ik die rol over zou nemen. Ik had het niet verwacht, not at all. Destemeer mijn respect voor Souhaila, lah rahma, is gestegen. Ik heb haar altijd met scheve ogen bekeken. Zij was immers het meisje dat de jongen van mijn leven had. Zij was het meisje dat van hem hield, en hij hield van haar. Zo bekeek ik haar, enige jaloezie speelde daar ook een rol bij. Maar nu, nu pas besefte ik pas echt that she really was an angel on earth... Met mijn wijsvinger volgde ik de letters van het papiertje. Zorg goed voor hem. Zorg goed voor hem. Zorg goed voor hem
Ik zat in de salla bij mn nicht thuis.. Met mijn knieen opgetrokken, een deken om me heen en mijn rug tegen de muur zat ik nog steeds met het briefje in mn hand. Ik vouwde het zorgvuldig dicht en legde het weer terug op precies dezelfde plek als vanwaar ik het had gepakt. Zaka had zoiets gezegd van dat zou nog wel is van pas kunnen komen. Hij bedoelde daar waarschijnlijk mee dat deze woorden van Souhaila anderen ervan zouden kunnen overtuigen dat zaka en ik bij mekaar hoorden.. Het kon mij echter niets meer schelen wat anderen zeiden, dachten en deden. Ik voelde me voor het eerst sinds jaren weer compleet en ik voelde me goed. Ik genoot er van als we mekaars handen streelden en het bij een enkel kusje bleef, net als dat ik daar vroeger van had genoten. Ik had ook innerlijke rust gevonden, ik voelde hoe mijn iman sterker was geworden en voor mij was de cirkel rond Het was klaar en het was goed.
Saaraaaa?. Hij was thuis gekomen. aa nham, ra ena fe salla.. azji nhdar mhak! .. Ik liep met de deken nog steeds om mij gewikkeld de salla uit, de gang door, naar buiten toe. Zakaria stond daar met kleine souhaila en met yasira. Yasira was het zusje van Souhaila.. we hadden met mekaar in t vliegtuig gezeten maar verder hadden we nooit echt met mekaar gecommuniceerd.
Salem aleikum, zei ik en gaf zaka een hand, souhaila een kusje en yasira groette ik met 4 kussen. wa aleikum zei ze terug. Ik schrok van die woorden. Wa aleikum diende je terug te zeggen tegen een niet-moslim, een kafir, een ongelovige. Zag ze me daarvoor aan? Of wist ze niet beter? Zaka keek ook vreemd op maar bij gebaarde van laat maar. Maar ik zag haar vijandelijke blik in haar ogen en het bracht een vreemd gevoel bij mij naar boven. Ik wendde mijn gezicht af en gebood ze mee te komen naar de salla..
Er was niemand anders in huis. Mijn nicht, man en kinderen waren naar Rabat gegaan dus zaka en ik hadden steeds alleen in dit huis geslapen. Ja in hetzelfde bed, nee er was niets gebeurd.. Daar wou ik niet eens aandenken op t moment, maar moehim ik liep dus naar de keuken om thee te zetten en om koekjes en andere lekkere dingen te pakken. Yasira was immers gast in dit huis, ze leek veel op haar zus maar toch ook weer anders.. ik wist niet goed wat ik ervan moest denken maar liep vervolgens de salla weer in met een volle siena.
Zo, dus jij bent DE saara , was het eerste wat ze zei toen ik ook had plaats genomen. Uh.. ja ik ben Saara. De manier waarop ze dat zei was koud en kil. We hadden dezelfde vlucht hierheen weet je nog?, probeerde ik t gesprek wat meer op gang te laten komen. ja, dat weet ik nog al te goed ja. En waarom ben jij eigelijk hierheen gekomen? ratelde ze in 1 stuk door.
Aa yasira, je weet toch dat saara en ik net als familie zijn daarom is ze met mijn ouders meegekomen, onderbrak Zaka ons. Oo is dat zo, en als ze dan net als familie is, waarom is ze dan hier en niet bij ons thuis of bij jouw ouders thuis zaka ..
er viel een korte stilte, ik snapte niet goed waar ze heen wou en ik had dan ook geen idee van wat ik hier op moest zeggen. Zakaria daarentegen begon te lachen: ehyaa hefrieta, ida keejn shihaza rir qoela!, rir qoela yek, safi is goed, ena ran qoelik shnoe moshkela lie handi enna! Zaka en ik keken mekaar kort aan.
Luister zaka, je bent me zwager en dat zul je ook altijd blijven, ookal is Souhaila er nu niet meer ja!! En denk je dat ik dom ben ofzo, denk je oo yasira is nog maar 16 jaar ze snapt toch nix van deze wereld! Nou ik snap t waarschijnlijk beter dan jou en die blonde doos naast je bijmekaar!! A ould hram , kifas souhaila is er niet meer en je denkt even krikoes met deze chick!!! Ewa tbarkelah hliek zaka, als je maar niet denkt dat je van de een op de andere dag met deze chick verder kan gaan!!!
Ik zat haar met grote ogen aan te kijken, mijn mond ging open, en weer dicht.. Er kwam geen geluid uit mijn keel, het leek wel alsof ie dicht zat geknepen. Zaka zat er ook ongemakkelijk bij Ik stond op en liep weg, weg richting de keuken.. Terwijl ik hetgeen net was voorgevallen zo snel mogelijk probeerde te vergeten hoorde ik hoe zaka en yasira verder praten..
yasira luister nu even goed naar me schatje.. hoe jij nu doet dat kan niet en ik wil die dingen ook nooit meer uit jouw mond horen!! Ik weet sowieso niet wat je je allemaal in je hoofd haalt maar tussen mij en Saara is nix anders dan vriendschap en broeder- en zusterliefde.
Ze onderbrak hem; hahaha, a3la grap! Wash denk je dat iedereen zo blond is als zij oula? Denk je dat ik nooit gehoord heb in nederland hoe jij en die **** daar met mekaar omgingen! Denk je dat echt?? Ze heeft jou gewoon in haar macht en nu ze souhaila kapot heeft gemaakt gaat ze ook jou kapot maken en dan kleine souhaila en zo zal ze iedereen afgaan!!
Deze woorden van haar sneden recht door me hart, en ik wou het niet ik wou het echt niet maar ik voelde de tranen alweer in mijn ogen staan.
luister!! ik weet niet hoe je t in je hoofd haalt omhaar ervan te beschuldigen wat er met Souhaila is gebeurd. Wat er met souhaila is gebeurd is tussen haar en Allah, daar heeft saara nix mee te maken. Verder moet jij je niet met deze zaken bemoeien. Je bent mijn schoonzusje en dat zal je altijd blijven, ik hou van jullie allemaal en ik zal er altijd voor jullie zijn, maar jullie mogen mij niet in de weg staan om verder te gaan met leven hoor je dat goed! Als ik ooit inshallah weer zal trouwen zullen jullie de eersten zijn die dat te weten komen, maar het enige wat ik nu wil is enkel rust ok!! En pak je jas ik ga je nu terugbrengen, want was dat zehma waarom je hierheen wou? Wou je saara zien en haar daarna uitschelden?! Je kan nog veel van je zus leren want die zou zoiets niet eens in haar hoofd halen!! Safi , mshi hemil hliek yela
En dit was nog maar t begin van t einde.. Dat dacht ik toen ik daar in die keuken stond, en dat bleek nog te kloppen ook...