18

1.2K 29 1
                                    

Även om byn var rätt liten utifrån vad Isabella hade sett så levde det förvånansvärt många människor här. Hon såg sig omkring, barn sprang runt och lekte medans de äldre satt tillsammans längs dom långa borden som var utplacerade på den stora gårdsplanen. Det såg så avslappnat och trevligt ut i kombination men den glada musiken som spelades av ett gäng äldre herrar. Hon kunde inte hjälpa att hon log av synen. Det här var en fest så långt ifrån vad hon var van vid. Inget lyx, inget skryt eller något trevande om vett och etikett.

"Så, jag hörde att du kommer söder ifrån." sa killen som hade presenterat sig som Aaron.

"Det stämmer, Stockholm."

"Ha! Fjollträsk, det var som fan."

Isabella höjde på ögonbrynen och blickade upp mot Zack som fortfarande stod bredvid henne. Hon såg hans roade blick som tydligt sa, vad var det jag sa, och blinkade flörtigt så hon brast ut i skratt.

"Ni och era konstiga fördomar." sa hon glatt och skakade på huvudet.

"Äh, kom igen, alla vet att det är så mer eller mindre. Vill du ha något att dricka förresten?" fortsatte Aaron och log sitt charmigaste leende.

Isabella var nog den vackraste kvinnan han någonsin hade sett, tänkte Aaron och tog en klunk ur ölflaskan han hade i handen. Det var då själve fan att Zack hade sett henne först, hur mycket Aaron än ville ha Isabella kunde han inte få henne nu. Det var en oskriven lag mellan honom och Zack. Plus att han såg i sin väns blick, som knappt lämnade Isabella, att han själv kunde glömma att lägga in en stöt på henne. Zackie var helt och hållet förälskad i henne, även om Zack inte förstod det själv.

"Jag kör så..." började Isabella men Zack avbröt henne.

"Jag kan skjutsa hem dig om du vill ta ett glas, det hör midsommar till att dricka och äta gott."

"Men du har ju också druckit." påpekade hon och nickade mot hans ölflaska.

"Förvisso men det finns något som kallas cykel."

Isabella spärrade upp ögonen. Zack kunde väl inte mena allvar? Det måste vara minst en mil hem och dom var inte fjorton år längre. Hon visste inte hur gammal Zack var men hon skulle ha gissat på några år äldre än hon själv.

"Cykel?"

"Ja? Det är inte så långt och det ser ut att bli en varm och fin kväll, perfekt för en cykeltur i midnattssolen."

"Inte så långt? Det måste ju vara minst en mil?" fortsatte hon med något skeptisk ton över hans förslag.

"Äh, fundera inte över det, det löser sig alltid. Kom så går vi och tar ett glas, sedan ska jag presentera dig för några jag vill att du ska träffa."

Zack tog Isabellas hand innan hon hunnit protestera och ledde henne genom folkmassan. Dom stannade några gånger och Zack presenterade henne innan dom till sist kom fram till ett av borden och Zack lyfte upp en liten kylbag.

"Så, vill du ha en öl eller vin?"

"Jag kan ta en öl." sa hon och lutade sig med höften mot bordskanten medans Zack öppnade flaskan och räckte henne den.

"Inga glas?" frågade hon förvånat och rynkade pannan till Zacks breda leende.

"Nix, den första lektionen i att bli en fulländad norrlänning."

"Så det betyder inga glas?"

"Precis, du får dricka direkt ur flaskan."

"Ha! Det var ju tur att jag inte valde vinet då." fortsatte Isabella och skrattade till.

Farlig förälskelseWhere stories live. Discover now